فناوری

تفاوت امکانات ارتباطی سرفیس پرو ایکس و سرفیس پرو ۷

هفته گذشته مایکروسافت دو دستگاه تبلت لپ‌تاپ هیبریدی به نام‌های سرفیس پرو ایکس و سرفیس پرو ۷ معرفی کرد.

سرفیس‌هایی بسیار زیبا و قدرتمند که از نظر ظاهری و مشخصات فنی بسیار مشابه هم هستند و فقط اندک اختلافی با هم دارند. شاید شما هم در هنگام خرید یک سرفیس جدید مایکروسافت سردرگم شوید کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟ یا این دو دستگاه دقیقا چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت بزرگ Surface Pro X و Surface Pro 7 در پردازنده آن‌ها است که به تبع آن یک سری ویژگی‌های هم برای هریک از آن‌ها می‌سازد. بیایید با هم نگاهی به پردازنده و در نتیجه مشخصات و امکانات ارتباطی این دو محصول بیندازیم:

سرفیس پرو ایکس: مودم LTE توکار

یک محصول ۲ در ۱ هیبریدی ویژه از سوی مایکروسافت است. سرفیس پرو ایکس با پردازنده‌ای از کوالکام و مبتنی بر معماری ARM ولی سفارشی‌سازی شده مایکروسافت عرضه می‌شود. یعنی یک پردازنده نزدیک به پردازنده گوشی‌های تلفن همراه!

این پردازنده از یک مودم LTE کوالکام X24 سود می‌برد که در رده LTE Cat20 است. پس، سرفیس پرو ایکس یک دستگاه دارای مودم LTE توکار است که به طور خودکار می‌تواند به شبکه‌های موبایل و اینترنت وصل شود و تبادل دیتا داشته باشد. کافی است یک سیم‌کارت موبایل روی این دستگاه انداخته شود.

حداکثر سرعت دانلود سرفیس پرو ایکس به مرز ۲ گیگابیت می‌رسد ولی غالب شبکه‌های LTE در جهان نمی‌توانند چنین پیک سرعتی ارائه دهند و سرعت‌هایی در حدود ۱ گیگابیت و حتی زیر آن به مشتری می‌دهند. حداکثر سرعت آپلود هم به مرز ۳۱۶ مگابیت می‌رسد.

تا اینجا متوجه شدیم سرفیس پرو ایکس از نظر مودم و ارتباطات دیتا بسیار مجهز و پیشرفته است ولی برعکس وای‌فای آن قدیمی است. در حالی‌که غالب دستگاه‌های همراه جدید در سال ۲۰۱۹ با وای‌فای ۶ عرضه می‌شوند؛ ولی پردازنده کوالکام از وای‌فای ۵ یا همان استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند.

البته، وای‌فای ۵ برای کشورهای اروپایی و امریکایی یک پروتکل وای‌فای قدیمی است ولی در ایران هنوز جدید و کارآمد است.

سرفیس پرو ۷: وای‌فای ۶

مایکروسافت برای سرفیس پرو ۷ پردازنده‌های پرقدرت سری ده Core i شرکت اینتل را انتخاب کرده است. این پردازنده‌ها که برای دستگاه‌های لپ‌تاپ سنتی و کامپیوترهای رومیزی انتخاب می‌شوند؛ فاقد مودم LTE توکار هستند ولی از نظر ارتباطات بی‌سیم وای‌فای به آخرین استاندارد مجهز شدند.

بنابراین، سرفیس پرو ۷ می‌تواند به وای‌فای ۶ متصل شود و تبادل اطلاعات پرسرعتی داشته باشد ولی نمی‌تواند به شبکه‌های موبایل متصل شود جز اینکه خودتان یک مودم همراه LTE بدان اضافه کنید.

نتیجه‌گیری

از نظر امکانات ارتباطی، اگر می‌خواهید یک دستگاه سرفیس جدید بخرید که به شبکه‌های موبایل متصل شود؛ باید سرفیس پرو ایکس را انتخاب کنید. اگر مودم LTE برای شما اهمیت ندارد ولی در عوض سرعت وای‌فای بیشتر در اولویت قرار می‌گیرد؛ سرفیس پرو ۷ برای شما مناسب است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا