فناوری

آیا مودم هواوی B612 از اینترنت VDSL پشتیبانی می‌کند؟

این سوالی است که یک کاربر در چت تلگرام از من پرسید.

جواب خیلی ساده و روشن است: مودم هواوی B612 یا ایرانسل TF-i60 (فرقی نمی‌کند هر دو مدل یکی هستند) اصولا یک مودم ۴G است و از اینترنت بی‌سیم نسل چهارم، حالا به شکل ۴G-LTE یا TD-LTE پشتیبانی می‌کند.

این مودم برای مصارف اینترنت DSL نیست و ابدا از اینترنت ADSL و VDSL پشتیبانی نخواهد کرد.

شاید مشاهده یک درگاه RJ11 در پشت این مودم، این تصور را ایجاد کند که اگر کابل تلفن ثابت را به مودم هواوی B612 وصل کنیم؛ بشود از اینترنت ADSL یا VDSL استفاده کرد ولی این‌طور نیست و آن درگاه RJ11 برای مصارف VOIP و ارتباط‌های تلفنی میان شرکتی است.

اتصال مودم VDSL به هواوی B612

اما شاید این تصور پیش بیاید که آیا می‌شود یک مودم VDSL را به هواوی B612 وصل کرد تا از وای‌فای مودم برای اشتراک‌گذاری اینترنت استفاده کرد؟

جواب مثبت است. بله؛ می‌توانید یک مودم VDSL را از طریق کابل شبکه به درگاه LAN مودم هواوی B612 وصل کنید و بعد وارد تنظیمات مودم هواوی شده و روی مود بریج قرار دهید تا اینترنت VDSL روی وای‌فای در دسترس باشد و دیگر از اینترنت ۴G یا TD-LTE مبتنی بر سیم‌کارت استفاده نکنید.

من دلیلی برای این کار نمی‌بینم جز اینکه مثلا مودم ADSL یا VDSL ضعیفی از نظر وای‌فای و آنتن‌دهی داشته باشید و از سوی دیگر نخواهید از اینترنت موبایل و سیم‌کارت روی هواوی B612 استفاده کنید.

به هر حال، در حالت کلی و استاندارد، مودم‌های هواوی B612 حالا با رجیستر هر شرکتی (ایرانسل، مبین‌نت، آسیاتک و …) برای استفاده از اینترنت بی‌سیم نسل چهارم یا همان ۴G است و داستان متفاوتی با مودم‌های VDSL دارد.

این قضیه برای همه مودم‌های ۴G و TD-LTE صادق است و نمی‌توان یک مودم همراه یا رومیزی فورجی را جایگزین مودم ADSL یا VDSL کرد.

البته، انگشت‌شمار مودم‌هایی داریم که به طور همزمان از اینترنت ۴G و VDSL پشتیبانی می‌کنند. خیلی وقت پیش مودم BiPAC ۸۹۲۰NZ را معرفی کرده بودم که این قابلیت را داشت و مدتی هم در ایران به فروش می‌رسید.

اگر هم می‌خواهید بدانید پس این درگاه RJ11 در پنل پشتی مودم هواوی B612 دقیقا به چه دردی می‌خورد؛ مطلب زیر را نگاهی بیندازید:

درگاه تلفن ثابت RJ۱۱ مودم ایرانسل TF-i۶۰ به چه دردی می‌خورد؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام
    یک مودم b612 هواوی دارم از شرکت مبین نت
    اون رو کنار پنجره انتهای اتاق قرار دادم چون اونجا آنتن دهی خوبی داره ولی همونطور ک میدونید وایفای خیلی ضعیفی داره این مودم
    الان یک روتر دیلینک مدل ۶۰۵l گرفتم
    میخاستم ببینم امکانش هست بصورت وایرلس اینترنت رو از مودم هواوی ب این دیلینک برسونم
    بعد دیوایسها از طریق این مودم دیلینک ب نت متصل بشن ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      بله شدنی است
      وارد پنل مدیریتی روتر دی‌لینک شوید و آن را روی مود تقویت‌کننده یا اکستندر قرار دهید. بعد باید نام وای‌فای و رمزعبور مودم هواوی را به آن بدهید تا سیگنال‌های وای‌فای را تقویت کرده و دوباره منتشر کند.

  2. سلام میثاق جان وقت بخیر,,,
    پیرو چند پست قبلی که شما درج کرده بودی درباره یکی از مودم های زیر دو میلیون تومان برای سرویس VDSL یه راهنمایی خوب از شما دریافت کردم در همون پست برای خرید مودم,,,سپاسگزارم. خواستم در مورد یکی از مدلهایی که شما به من معرفی کردید چندتا سوال کوتاه بپرسم مودم ASUS RT-AC68U
    من تحقیق کردم درباره اش واقعا یکی از بهترین مودم های حال حاضر در جهان و تو این آشفته بازار خودمون هم که قیمتش بین باز ۳.۵ تا ۴ میلیون تومانه.
    ولی بحث اصلی اینکه من در یک سایت داخلی معتبر داشتم نظرات خریداران این مودم میدیدم که با کمال تعجب : یکی از خریدارها از شدت عصبانیت گفته بود : این مودم با اینترنت مخابرات مشکل داره و چراغ اینترنت روشن نمیشه در اصل از شبکه آی پی نمیگیره با توجه به ۳.۵ میلیون تومنی که هزینه کرده بود و حتی چند نفر دیگه از مشکل عدم سازگاری این مودم با ISP مخابرات گزارش داده بودند!!! برای همین من الان تردید دارم تو خریدش چون ISP من هم خود شرکت مخابرات,,,میخواستم بدونم آیا کسی از دوستان یا کاربرانی سراغ دارید که به چنین مشکلی برخورد باشن یا فقط واسه اون بنده خدا مشکل داشته! البته گویا این مودم با شرکت های خصوصی سازگاری خیلی خوبی داره ولی درباره مخابرات گزارشات خوبی اصلا نشده برای همین نگرانم هزینه بالا بکنم بعدش بی فایده بشه!!!؟؟؟
    مورد بعدی اینکه : وقتی من توانایی هایی این مودم رو چک کردم بنظرم اومد این مودم بیشتر بدرد هر جایی میخوره الی اینجا!!! چون اینترنت ما در حال حاضر در حدی نیست(درسطح جهانی) که بشه از کل توانایی های این مودم بهره گرفت مگر اینکه برای آینده کارایی داشته باشه که مثلا اوضاع اینترنتمون به سطح جهانی برسه!!!؟؟؟
    در آخر اینکه : با توجه به اینکه قرار آخر سال ۲۰۲۰ مودم های با فناوری باند ۶GHz ارائه بشه(که خود شما به این فناوری اشاره کرده بودید در چند پست قبلی) بنظر شما منطقی هست از این مودم AC68U صرف نظر کرد و دست نگه داشت برای خرید یک مودم بروز ۶GHz؟؟؟!!!
    پوزش متن یه مقدار زیاد شد.
    ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا