فناوری

از توسعه اینترنت VDSL چه خبر؟

شاید برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح باشد که کار توسعه وی‌دی‌اس‌ال در ایران به کجا رسید؟

شروع سال جدید برای کاربران با خبرهای توسعه اینترنت پرسرعت VDSL در شهرهای تهران و قم و واگذاری ۸۰۰ هزار پورت به کاربران آغاز شد. در ادامه، خبرهای بعدی یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند.

از جمله انعقاد قرارداد میان مخابرات و آسیاتک برای توسعه پورت‌های VDSL و تجهیزا کافوها در استان‌های مختلف، شروع پیش‌ثبت‌نام اینترنت وی‌دی‌اس‌ال در چندین شرکت از جمله پارس آنلاین و پیشگامان و توسعه سریع وی‌دی‌اس‌ال در شهرهای مختلف ایران!

اما با فرا رسیدن تابستان، این خبرها کم‌کم فرو نشسته و هر از چندگاهی مدیرعامل مخابرات یا شاتل یا وزیر ارتباطات خبری درباره روند توسعه و تخصیص پورت‌های جدید به کاربران می‌دادند.

در تازه‌ترین خبر از توسعه اینترنت VDSL، آذری جهرمی وزیر ارتباطات در یک لایو زنده با نشریه «پیوست» درباره آخرین وضعیت این اینترنت پرسرعت توضیحاتی دادند.

وزیر ارتباطات گفتند در تهران و قم حدود ۷۶۰ هزار پورت VDSL نصب شده که طی هفته‌های آینده افتتاح می‌شوند.

مخابرات؛ مخابرات؛ مخابرات

آذری جهرمی تصریح کردند شاتل از ۱۰ هزار کابیت، موفق شده نزدیک به هزار کابیت را در تهران و قم نصب کند ولی این روند به خاطر عدم همکاری مخابرات کند پیش می‌رود.

وی اشاره کرد هفته‌ پیش تذکری به شرکت مخابرات داده شد تا اگر قصد ندارد فیبر به شاتل اختصاص دهد، این شرکت خود فیبر بکشد یا از فیبر سازمان و شرکت دیگری استفاده کند.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به تفاهم‌نامه دیگر توسعه VDSL میان مخابرات و شرکت‌های پارس آنلاین و های وب و آسیاتک برای ارائه خدمات روی فیبر اشاره کردند و گفت این قول دو سال پیش و در زمان مدیریت شخص دیگری در شرکت مخابرات داده شده بود، اما تازه هفته‌ی پیش عملی شد. جهرمی خبر داد که از هفته‌ی آینده، احتمالا مخابرات محدودیت خود را در مناطق حضور خود برمی‌دارد.

وزیر ارتباطات هنوز روی ادعای خود درباره یکسان بودن تعرفه اینترنت ADSL و VDSL پافشاری کردند و گفتند تعرفه‌ اشتراک و مصرف VDSL با ADSL تفاوت نخواهد داشت و تنها هزینه‌ اضافی مشتری برای تهیه مودم خواهد بود؛ هرچند، استفاده از اینترنت با سرعت بالاتر، به‌ناچار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

گفته شده بود تا پایان سال نزدیک به ۲ میلیون پورت وی‌دی‌اس‌ال به کاربران اختصاص داده می‌شود ولی همان‌طور که حدس زده می‌شد این روند با کندی پیش می‌رود که نصب تجهیزات در کافوها و فیبرکشی مخابرات از جمله عوامل آن است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫9 دیدگاه ها

  1. ما توی منطقه ۱۰ تهران هستیم adsl که ماشالله بیشتر از ۵۰ کیلوبایت نمیده تانوما هم که میگن نیومده…این فیبر ها شامل تانوما هم میشه؟

    1. سلام
      بیشتر برای توسعه VDSL است. دعا کنید در منطقه شما پورت وی‌دی‌اس‌ال بدهند و بتوانید این سرویس را بگیرید که سرعت بسیار بیشتری نسبت به ADSL دارد

  2. با سلام من بسیار سوال از شما دارم که میخواستم اینجا بیان کنم و خدا کند که تایید بشه و پاسخ بدهید
    ۱. ایا این درست است که گفته شده اینترنت ۵g در ایران حالت اینترنت خانگی پیدا کند و نمیشود از ان برای اینترنت همراه و اینکه این درست است که سیم کارت گوشی ندارند ؟ اگر این اتفاق بیافتد خوب است یا بد ؟
    ۲. این درست است که سرعت اینترنت فیبر نوری که در کشور های دیگه میانگین سرعت ۱ گیگابایت دارد در ایران سرعتی کمتر از ۳۰۰ مگ بر ثانیه و حجم بسیار کم میدهند ؟ برای جلوگیری از این امر و افزایش سرعت و حجم چه باید کرد ؟
    ۳. ایا این محله ها که مخابرات از قدیم در ان ها کافو ها فیبر کشیده قابلیت خرید اینترنت فیبر نوری است ؟
    لطفا پاسخ دهید ممنون از شما

    1. سلام
      سعی می‌کنم در مقالاتی جداگانه هر سه سوال شما را کامل جواب بدهم ولی فعلا به طور مختصر:
      ۱- در فاز اول اینترنت ۵G به صورت FWA یا هات‌اسپات ثابت بی‌سیم برای بخش زیادی از مردم در دسترس خواهد بود ولی به معنی این نیست که گوشی‌های ۵G نمی‌توانند به اینترنت ۵G وصل شوند یا سیم‌کارت ۵G داده نمی‌شود. مردمی که هنوز مودم و موبایل ۵G ندارند؛ از طریق FWA به اینترنت ۵G وصل می‌شوند.
      ۲- در کشورهای دیگر انواع سرعت‌های فیبرنوری ارائه می‌شود ولی عمدتا میانگین سرعت زیر ۳۰۰ مگابیت است.
      ۳- برای استفاده از اینترنت فیبرنوری، علاوه بر کابل‌کشی فیبر که در برخی مناطق توسط مخابرات انجام شده است؛ باید تجهیزات سرویس اینترنت فیبرنوری هم از طرف یک شرکت در مرکز مخابراتی شما نصب شده باشد و از مرکز مخابراتی تا کافو و از کافو تا دم خانه شما و از دم خانه تا درون خانه و مودم کابل فیبر و تجهیزات لازم نصب شده باشد.

  3. سلام تو شهر ما از قدیم کافو هارو نوری کردن ایا ما میتونیم وی دی اس ال دریافت کنیم الته همه کافو ها نوری نستن جمعا پنج شیش تا نوری هست بقیه مسیه
    سوال اصلیم اینه ایا ممکمنه کافو فیبر بشه ولی وی دی اس ال نشه ثبت نام کرد یا اگه فیبر بشه کافو صد در صد وی دی اس ال میدن؟

    1. سلام
      شرکت‌ها می‌توانند روی کافوی فیبرنوری اینترنت ADSL بدهند و لزوما نباید VDSL بدهند. برای ارائه سرویس VDSL باید تجهیزات آن هم در مخابرات نصب شده باشند که گاهی نصب نشدند و در نتیجه اگر مخابرات کافوها را فیبر کرده است؛ همان سرویس ADSL ولی با سرعت بیشتر ارائه می‌شود

  4. اون باکس و تجهیزات رو من تولید کردم حداقل اسمی از من میاوردین و اجازه میگرفتین تا عکس رو منتشر کنین

    1. سلام دوست عزیز
      نویسنده این عکس را از روی اینترنت برداشته و ظاهرا در یک کانال تلگرامی بوده و اصلا از صاحب عکس بی اطلاع بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا