فناوری

کدام استان‌ها بیشترین پورت اینترنت VDSL را دارند؟

چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش کاملی از وضعیت کیفیت اینترنت کشور تا نیمه اول سال ۹۹ منتشر کرد.

در این گزارش، به تفکیک استان‌ها و اپراتورها، تعداد مشترکان انواع سرویس‌های اینترنت باندپهن و موبایل درج شده است که بخش‌هایی از آن را قبلا منتشر کردیم.

یکی از آمارهای جالبی که می‌توان از این گزارش استخراج کرد و پیش از آن اصلا چنین آماری نداشتیم؛ ضریب نفوذ اینترنت VDSL در استان‌های مختلف و تعداد دقیق پورت‌های VDSL راه‌اندازی شده در این استان‌ها است.

ضریب نفوذ اینترنت VDSL

در نموداز زیر ضریب نفوذ اینترنت باندپهن VDSL در استان‌های کشور نشان داده شده است:

این نمودار می‌گوید استان قم با ضریب نفوذ ۰.۶۱ درصد بالاترین استان از نظر دسترسی به اینترنت VDSL است. تهران و مازندران با ۰.۲۸ و ۰.۲۲ استان‌های بعدی از نظر برخورداری VDSL هستند.

اما نکته مهم اینجا است که پارامتر ضریب نفوذ به تنهایی نمی‌تواند نشان بدهد در کدام استان بیشترین پورت و خط VDSL راه‌اندازی شده است؛ چون ضریب نفوذ براساس تعداد مشترکان یک استان، سرویس‌های اینترنت ارائه شده در آن استان و موارد دیگر محاسبه می‌شود.

ممکن است یک استان تعداد پورت‌های VDSL بیشتری داشته باشد ولی در ضریب نفوذ اینترنت VDSL رتبه خوبی نداشته باشد. اتفاقا با مراجعه به آمارهای تفکیکی و دقیق هر استان از نظر پورت VDSL این وضعیت مشاهده می‌شود.

آمار استانی تعداد پورت VDSL

۱۰ استان برتر کشور از نظر تعداد پورت VDSL تا ۶ ماهه اول سال ۹۹ به شرح زیر هستند:

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید؛ استان تهران بیشترین تعداد پورت VDSL را دارد ولی از نظر ضریب نفوذ VDSL در رتبه دوم است.

استان خراسان جنوبی از نظر ضریب نفوذ VDSL در رتبه چهارم است ولی در تعداد پورت VDSL به رتبه دهم رفته است.

این آمار یک واقعیت دیگر را هم نشان می‌دهند و آن وضع اسف‌بار توسعه اینترنت باندپهن ثابت و به‌ویژه VDSL است. در حالی که قرار است تا پایان سال نزدیک به ۲ میلیون پورت VDSL واگذار شده باشد؛ ولی اکنون در نیمه اول سال ۹۹ فقط ۸۴ هزار پورت VDSL داریم.

وزیر ارتباطات در ابتدای سال گفت طی چند ماه در دو استان قم و تهران بیش از ۸۰۰ هزار پورت VDSL تحویل داده می‌شود ولی اکنون جمعا این دو استان پر جمعیت ۴۷۴۴۲ پورت VDSL دارد.

نظر شما درباره این آمار تعداد پورت‌های VDSL در استان‌های مختلف چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام،الان مازندران جایگاه بالایی داره برای کل استان و همه شهر هاش هست یا شهر به شهر ظرفیت فرق داره ما از کجا بفهمیم برای شهر ما هست یا نه

    1. سلام
      متاسفانه در گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فقط آمارها به تفکیک استان‌ها است و از شهرها نامی برده نشده است.
      ولی دقیقا صحبت شما درست است. در یک استان ممکن است همه پورت‌ها در یک شهر داده شده باشند و باقی شهرهای استان نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا