اخبار ایران

تلاش رگولاتوری برای آزادسازی باندهای فرکانسی ۵G

برای توسعه 5G باید فرکانس‌های ۷۰۰، ۸۰۰ و ۳۵۰۰ مگاهرتز تعیین تکلیف شوند

یکی از دلایل عدم توسعه شبکه‌های ۵G در ایران، اشغال فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز توسط صداوسیما و عدم تعیین تکلیف فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز برای اپراتورها است.

سال گذشته، چندین بار مزایده تخصیص پهنای‌باند فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز برگزار شد ولی با شکایت برخی شرکت‌ها و اپراتورها، کار واگذاری این باند متوقف گردید. همین‌طور، بحث و مناقشه میان وزارت ارتباطات و صداوسیما برای فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز به نتیجه نرسید. صداوسیما سال‌ها است فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز را در اختیار گرفته است؛ در حالی‌که از آن‌ها استفاده نمی‌کند و اگر این باندها آزاد شوند؛ می‌توانند توسط اپراتورها برای توسعه شبکه‌های ۴G LTE و ۵G استفاده شوند.

امروز، معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با سایت سیتنا از تلاش جدی رگولاتوری برای آزادسازی این فرکانس‌ها برای توسعه ۵G خبر داده است.

«نسترن محسنی» ابراز امیدواری کرد تا پایان سال باندهای فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز آزاد شوند. معاون امور رادیویی رگولاتوری استفاده از این باندهای رادیویی را برای توسعه ۵G ضروری می‌خواند: «واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ و باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ به عنوان دو باند تاثیرگذار در توسعه‌ نسل‌های نوین و نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی مطرح است.»

این مقام رگولاتوری درباره فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز می‌گوید که نیاز است دوباره کارهای کارشناسی و بررسی آخرین تصمیم‌ها و نتایج صورت گیرد و در نهایت یک گزارش به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات داده شود تا هرچه زودتر فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز در اختیار اپراتورها قرار بگیرد. او اعتقاد دارد هرچه زودتر باید این تکه باند فرکانس با پهنای باند حدود ۲۰۰ مگاهرتزی به شبکه ارتباطی کشور اضافه شود.

درباره باندهای فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز نیز قرار است تعاملاتی میان وزارت ارتباطات و صداوسیما صورت گیرد و با شکل‌گیری یک ارتباط موثر و دو جانبه، این باندهای فرکانس نیز آزاد شده و آن‌ها هم برای توسعه نسل پنجم شبکه‌های موبایل به کار گرفته شوند.

چندی پیش، امور پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرده بود که باید فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز به بخش تلکام کشور واگذار شوند تا امکان بهره‌برداری آن‌ها برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطات رادیویی وجود داشته باشد. اما صداوسیما در دوره گذشته، به شدت با این واگذاری مخالفت کرده و اجازه بهره‌برداری از این باندهای رادیویی را به اپراتورهای موبایل نمی‌داد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا