اترنتفناوری

۵ نکته مهم که باید درباره تعرفه جدید اینترنت «مصرف منصفانه» بدانید!

کمیسیون تنظیمات مقررات رادیویی، هفته پیش جدول تعرفه‌های جدید اینترنت ADSL و فیبرنوری ایران را اعلام کردند. 

پس از چند ماه بحث و گفت‌وگو درباره تغییر مدل اینترنت در ایران و رفتن از مدل اینترنت حجمی به سوی مدل اینترنت غیرحجمی؛ اکنون از ابتدای آذرماه مدل اینترنت «مصرف منصفانه» توسط اپراتورهای اینترنتی پیاده‌سازی خواهد شد و تعرفه‌ها و قیمت‌های جدید باید به اطلاع کاربران رسانده شوند.

از هنگام انتشار جدول تعرفه‌های جدید اینترنت DSL و فیبرنوری؛ کاربران اینترنت سوال‌های زیادی برایشان مطرح شده است. سقف مصرف کاربران در هر ردیف سرعت اینترنت به سرویس‌دهنده اینترنت واگذار شده است و هر کاربر اینترنت باید این سقف حجمی را رعایت کند.

در روزهای پس از انتشار جدول تعرفه‌های اینترنت «مصرف منصفانه»؛ مدیران سازمان تنظیم مقررات توضیحاتی درباره این نوع اینترنت دادند تا به سوالات برخی از کاربران جواب بدهند. در حالی که هنوز مشخص نیست هر کاربر چقدر حجم ترافیک مصرف اینترنت داخلی و بین‌المللی دارد؛ از میان توضیحات مختلف بیان شده می‌توان ۵ نکته بسیار مهم را استخراج کرد:

۱- هنوز هر کاربر با سقف حجم مصرف اینترنت مواجه است

چون در جدول منتشر شده هیچ صحبتی از حجم نشده است؛ بسیاری از کاربران این تصور و برداشت را دارند که دیگر حجم اهمیت ندارد و اصطلاحا مدل اینترنت نامحدود پیاده‌سازی می‌شود. اما در توضیحات وزیر ارتباطات و مدیران کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی؛ صراحتا صحبت از تعیین سقف مصرف منصفانه شده است و هر کاربر یک حجم مصرف ترافیک اینترنت دارد.

اما چه کسی این حجم را تعیین می‌کند؟ قرار است اپراتورهای اینترنت در تعرفه‌ها و سرویس‌های خود براساس یک مدل رقابتی؛ سقف مصرف ترافیک هر کاربر روی سرعت‌های مختلف را تعیین کنند. بنابراین؛ یک ترافیک مشخص اعلام نشده است و به صورت شناور از یک اپراتور تا اپراتور دیگر تغییر می‌کند.

۲- اگر کاربر بیش از سقف تعیین مصرف کند؛ سرعت اینترنت کاهش خواهد یافت

در مدل جدید؛ اگر یک کاربر اینترنت بیش از حجم تعیین شده مصرف اینترنت داشته باشد؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ طبق اعلام مدیران کمیسیون تنظیم مقررات؛ اپراتور اینترنت می‌تواند سرعت اینترنت کاربر را به ۱۲۸ کیلوبایت کاهش دهد تا روزهای باقیمانده از ماه یا قرارداد کاربر به اتمام برسد یا اینکه کاربر حجم اینترنت جدید خریداری کند. 

در مدل جدید؛ اینترنت کاربران قطع نخواهد شد ولی عملا با سرعت ۱۲۸ کیلوبایت قابل استفاده برای کارهای پرحجم نیست!

۳- هزینه هر گیگابایت حجم اینترنت اضافه ۲ هزار تومن است

هزینه هر حجم ترافیک اضافه در مدل جدید اینترنت چقدر است؟ هزینه هر یک گیگابایت ترافیک اضافه اینترنت بین‌الملل دو هزار تومان تعیین شده است اما برای ترافیک داخلی باید کاهش قیمت ۵۰ درصدی داشته باشد. 

هر اپراتور اینترنت باید این تعرفه را رعایت کند و دیگر تفاوتی نمی‌کند کاربر از کدام سرویس یا اپراتور استفاده می‌کند. 

۴- سرعت اینترنت در ۹۵ درصد اوقات تضمین شده است

یکی از وجه تمایزهای اینترنت مصرف منصفانه؛ تضمین کیفیت و سرعت خط از سوی اپراتورها است. گفته می‌شود اپراتورهای اینترنت موظف هستند در ۹۵ درصد اوقات؛ سرعت توافق شده با کاربر را ارایه بدهند و در ۵ درصوت اوقات می‌توانند تا نیمی از سرعت تعیین شده را سرویس بدهند.

اگر اپراتورها به این بند از اینترنت مصرف منصفانه عمل کنند؛ یک کاربر اینترنت ۲ مگابایت باید در بیشتر اوقات از سرعت ۲ مگابایتی برخوردار باشد. باید دید در عمل اپراتورها چقدر می‌توانند به این شیوه سرویس بدهند.

در مدل جدید، حداقل سرعت آپلود به میزان یک هشتم حداقل نرخ بیت دانلود در سرعتهای مختلف تعیین شده است.

۵- حجم ترافیک داخلی ۲ برابر حجم ترافیک بین‌الملل است

یکی از بحث‌های مهم درباره مدل اینترنت جدید؛ ترافیک داخل (شبکه ملی اطلاعات) و ترافیک بین‌الملل است. چه سایت‌های مشمول ترافیک داخل می‌شوند و اپراتورها چگونه می‌خواهند این دو ترافیک را از یکدیگر متمایز کنند؟ 

آنچه تصویب شده است؛ قیمت نیم بهای ترافیک داخل نسبت به ترافیک بین‌الملل یا حجم دو برابر ترافیک شبکه ملی اطلاعات نسبت به ترافیک بین‌الملل است. یکی از اعتراض‌های بی‌شمار کاربران به مدل جدید اینترنت روی همین موضوع است.

کاربران می‌گویند مصرف ترافیک خارجی آن‌ها بیشتر از داخل است؛ بنابراین نیاز به ترافیک بین‌الملل دو برابری نسبت به ترافیک داخلی دارند. اما از آن سو؛ مدیران وزارت ارتباطات می‌گویند با این مصوبه در پی تشویق سایت‌های پربازدید داخلی برای آمدن روی شبکه ملی اطلاعات و آوردن سرورهای خود به داخل کشور هستند.

هنوز سرویس‌های جدید اینترنت از سوی اپراتورها اعلام نشده است تا ببینیم برای هر سرعت، چقدر ترافیک داخل و بین‌الملل در نظر گرفته شده است و آیا برای کاربران کافی خواهد بود یا خیر! 

مطمئنا در روزهای آینده اطلاعات بیشتری درباره این مدل مصرف اینترنت ارایه می‌شود. اینترنت مصرف منصفانه در بسیاری از کشورهای جهان پیاده‌سازی شده است و البته غالب آن‌ها در حال عبور از این مدل به سوی یک مدل اینترنت نامحدود هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫21 دیدگاه ها

  1. من توی این ماه یه بسته ۲۰ گیگ منصانه خریدم هنوز نصف ماه نگذشته بود تموم شد و ۲۰ گیگ ترافیک گرفتم و دوباره تموم شده ، منتهی قطع نشد و دارم استفاده می کنم . ولی من هیچ وقت ۴۰ گیگ استفاده نکردم. مطمئنین که داره میزان استفاده رو درست حساب می کنه؟ همچنین برای محکم کاری رمز مودم رو تغییر دادم ولی تاثیری نداشت. یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست!!!

    1. سلام
      مونا خانوم راست میگه
      منم یه بسته یک ماهه ۱۰۰ گیگ حجم و سرعت ۱ مگابایت ۲۰ هزارتومنی خریدم از مخابرات بعد از ۳ روز رفتم که ببینم چقدر ومنده گفت که ۳۰ گیگ!!!!!!!!!!
      بقرآن اصلا حتی ۱۰ گیگم به هادم اضافه نشده تا بخواد ۷۰ گیگ مصرف شده باشه!
      سرعتشم که افتضاح از ۱۲۰ کیلوبایت بالاتر نمیره
      این مخابرات که …
      منم فهمیدم که کاسه ای زیر نیم کاسه است
      کلی حساب کردم که اگه توی این ۳ روز ۲۴ ساعتم روشن باشه و در حال دانلود میشه حداکثر ۳۱ گیگ!!درحالی که اونا زدن ۷۰ گیگ و من اصلا ۳۱ گیگ دانلودی نداشتم یا مصرف توی وب!
      فردا هم باید برم مخابرات واسه شکایت یعنی چنان اون شرکتو رو سرشون خراب میکنم که نگو.

  2. به این دوست بالایی میگم که مشکل از مودم نیست… مصرف اینترنت داخلی نصف شده اما هیچ جا نمیگن که مصرف اینترنت بین النلل دو برابر شده … تازه اگه سرعت بیشتر بشه مصرف رو هم بیشتر میکنن… اینترنت داخلی هم چندان کاربردی نداره حتی تو سایتایی که خودشون اعلام کردن

  3. همون اول که زمزمه‌های این طرح به گوش میرسید من گفتم خداحافظ اینترنت پرسرعت چون قبلا سرویس نامحدود استفاده کرده بودم و میدونستم سرویس‌دهنده‌ها چطوری عمل میکنن.
    منم با مشکل اتمام حجم روبرو شدم و دیروز برای تست یه فایل ۱۰۰ مگ دانلود کردم از سرورهای داخلی و کمال تعجب دیدم حدود ۴۰۰ مگ کم کردن. فقط میتونم بگم متاسفم

  4. چه مسخره بازی در اوردن حجم میخری ١۴٠ گیگ هنوز به دوازده نرسیده تموم میشه مصرف دیتا هم نشون میده فقط بیست گیگ مصرف شده بقیش چی میشه پس کجا میره ی فیلم با حجم یک گیگ دانلود میکنم بعد ک چک میکنم میبینم بیشتر از چهار گیگ حجم مصرف شده واقعا کلاهبرادی میکنن …

    1. پرستو خانوم درسته
      اگه تو سایته ایرانی ۱ گیگ دانلود کنین همون ثبت میشه ولی باید سرورش توی ایران باشه و اگه از یه سایت خارجی همون ۱ گیگ رو دانلود کنین میشه ۴ گیگ
      سیستم اینجوری شده
      و نسبت ۱ به چهار شده
      ولی در حقیقت خیلی زود زود تموم میشه و کلاهبرداری میکنن

  5. سلام دوستان ؟؟واقعا یه کاسه زیر نیم کاسه هست .۱۶دی ماه من اینترنت ۲۱۰گیگ یک ماهه خریدم تا ۱۶بهمن از ۲۱۰گیگ ۱۲۰گیگ مانده بود سوخت .ولی از ۱۶بهمن ۳۶۰گیگ خریدم تا امروز تمام شد خودم هم مثل ماه قبل مصرف نداشتم ولی نمیدانم ۳۶۰گیگ در عرض ۱۶روز چی شد که تمام شد؟؟؟؟
    از همه چی دوزدی میکنن
    واقعا خسته نباشید ولی خدا هست

  6. منم حساب کردم تقریبا دارن حجم رو چهار برابر حساب میکنن. یکی نیست راجع به این قضیه از مسئولین جواب بخواد ایا؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. طبیعی است وقتی سرورهای بازی‌ها خارج از کشور است؛ ترافیک آن‌ها بین‌الملل محاسبه شده و چندین برابر ترافیک داخلی ثبت می‌شود. حالا دو برابر یا سه برابر یا چهار برابر بستگی به شرکت سرویس‌دهنده اینترنت‌تان دارد.

  7. دوستان ترافیک بین المل را ۴ برابر حساب می کنند اگر به ریز مصرف نگاه کنید پایین لیست اینها را تفکیک کرده که هر چه بین الملل استفاده کرده باشید در ۴ ضرب کرده و کم کرده

  8. یک بسته منصفانه سه مه هرماه ۱۰۰ گیگ خریدم یک هفته نشده ۶۰گیگش پرید نمیدانم شاید به قول دوستان کاسه ای زیر نمی کاسه هست

  9. کل مصرف اینترنت من دو گیگ بوده کلن
    صد و هفده گیگ حجم کم کرده، مخابرات
    من دیگه از مخابرات سرویس نمیگیرم این ماه آخره

  10. این کار چه معنی داره؟مثلا چه پیشرفتی حاصل شده؟ همه جای دنیا فقط پول مدت زمان استفاده از اینترنت رو میگیرن با سرعت بالا و ثابت بدون حجم و نامحدود حالا اینجا بسته نامحدود میخریم باز محدودش کردن که چی بشه؟ میشه یکی جواب منو بده دلیل این کارشون چی بوده؟

  11. طرح ۱ مگابایت داشتم قبض اومده ۱۷۰ هزار تومن اینترنت اخه چجوری مگه میشه اخه؟! قبض بعدی اومده ۲۴۰ هزار تومن الان این یعنی چی؟ چه مسخره بازی دراوردن

  12. اینترنت بین الملل خیلی بیشتر از دو برابر داره محاسبه میشه و این توی ریز مصرف اینترنت خیلی واضحه حدود شش برابره فکر کنم.

    و نود درصد مصرف اینترنت نود درصد ایرانیها بین الملل هست چه سایت ها و چه اپلیکیشن ها تلگرام و اینستاگرام.
    این چه مسخره بازی در اوردن داخل و خارج اینترنت مال ایران بوده ک بخوان داخلی خارجیش کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا