وای‌فای

۵ شی خانگی که سیگنال‌های وای‌فای شما را تضعیف می‌کنند

بسیاری از اوقات، سرعت کند وای‌فای یا قدرت پایین سیگنال‌دهی آن به خود روتر یا تنظیمات آن و مکانی که نصب شده برمی‌گردد.

ممکن است همسایه شما هم به رونر بی‌سیم شما وصل می‌شود و بخش زیادی از پهنای‌باند روتر را به خود اختصاص می‌دهد. موقعیت روتر در خانه بسیار اهمیت دارد و می‌تواند سیگنال‌های وای‌فای را چندین برابر تضعیف یا تقویت کند.

بیشتر بخوانید: ۸ روش بهبود قدرت سیگنال‌های روترهای بی‌سیم

اما ورای همه این دلایل و اشتباهات، برخی از اشیای درون خانه‌ها هم در تضعیف وای‌فای بسیار موثر هستند. اشیایی که غالبا در محاسبات ما جایی ندارند و گمان نمی‌کنیم علت سیگنال‌دهی ضعیف روتر بی‌سیم و وای‌فای باشند.

در زیر ۵ شی را نام می‌بریم که به معنای واقعی کلمه کشنده وای‌فای و سیگنال‌های رادیویی هستند:

۱- مایکروویو

این دستگاه‌ها از سیگنال‌های الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند که دقیقا روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز تنظیم شدند و با طول موج روترهای وای‌فای تداخل کامل دارند.

۲- یخچال و ماشین‌لباس‌شویی

آب یکی از موانع و مسدودکننده‌های امواج رادیویی است. آبی که در لوله‌های این دستگاه‌ها جریان دارد می‌تواند باعث تضعیف سیگنال‌های وای‌فای شود.

۳- دوربین نظارتی نوزادان

این دوربین‌ها براساس سیگنال‌های رادیویی و شبکه بی‌سیم مشابه وای‌فای راه‌اندازی می‌شوند و می‌توانند در کار روتر بی‌سیم تداخل ایجاد کنند. بهتر است دوربین‌های نظارتی کودکان از روترها دور نگه داشته شوند.

۴- چراغ‌های تزئینی

برخی چراغ‌های روشنایی و تزئینی مانند چراغ‌های چشمک‌زن جشن‌ها و سال نوی کریسمس می‌توانند بدترین عامل تضعیف سیگنال‌های وای‌فای باشند. هیچ‌کس روی چراغ‌ها حساب باز نکرده است ولی از امروز مواظب‌شان باشید.

۵- مبلمان فلزی و آینه

از میان تمام مواردی که در این مقاله نام بردیم؛ مبلمان فلزی قدرت بیشتری برای تضعیف امواج رادیویی دارد.

مبلمان فلزی و هرگونه جسم فلزی و تزئینی دیگری مانند آینه یا مجسمه فلزی نه تنها سیگنال‌ها را تضعیف بلکه مانع از عبورشان می‌شوند. این اشیا به راحتی می‌توانند یک نقطه کور وای‌فای در خانه بسازند.

تغییر مکان روتر و نحوه استفاده شما از وای‌فای بهترین راه‌حل برای فرار از این اشیا و بهبود سرعت اینترنت است. گاهی اوقات تعویض و ارتقای روتر هم کمکی به شما نمی‌کند جز اینکه روتر را از این دستگاها دور کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا