فناوری

نگاهی به مودم ADSL2+/VDSL2 هواوی HG630

شاید تا کنون تصور کرده باشید که هواوی فقط مودم‌های ۳G/4G تولید می‌کند اما این‌طور نیست و این شرکت غول چینی، چندین مودم ADSL/VDSL خوب هم دارد.

پیش‌تر، درباره مودم هواوی HG655b و ماجراهای ورود آن به ایران در حالت استوک و مشکلاتش صحبت کردیم. یک مدل دیگر از مودم‌های ADSL/VDSL هواوی که در ایران هم زیاد یافت می‌شود؛ مدل HG630 است که در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم.

اما بهترین مودم ADSL/VDSL هواوی مدل HG659 است که متاسفانه ظاهرا هنوز وارد ایران نشده است. هواوی HG659 یک مودم VDSL2 با سرعت وای‌فای ۱.۶ گیگاهرتز و دو بانده است. امیدواریم که شاهد عرضه این مودم به‌زودی در ایران باشیم.

اما مودم هواوی HG630 که این روزها با قیمت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در چندین فروشگاه آنلاین یافت می‌شود؛ چه مشخصاتی دارد و مزایا یا معایب آن کدام‌ها هستند؟

مشخصات مودم HG630

هواوی HG630 یک مودم روتر معمولی است و حرف زیادی پیرامون آن برای گفتن نیست. از دو استاندارد معروف +ADSL2 و VDSL2 پشتیبانی می‌کند. به طور دقیق، به استانداردهای G.993.2 و G.992.5 مجهز است.

روی اینترنت +ADSL2 حداکثر سرعت این مودم به ۲۴ مگابیت برای دانلود می‌رسد ولی در اینترنت VDSL2 سرعت دانلود به ۳۰۰ مگابیت و سرعت آپلود به ۱۰۰ مگابیت محدود شده است.

خوب، این سرعت‌ها برای اینترنت ثابت xDSL ایران نه تنها کافی، بلکه بسیار زیاد هم هستند و نباید نگرانی داشت که مثلا سرعت اینترنت مودم کمتر از سرعت سرویس‌ها باشد.

در وای‌فای از استانداردهای ۸۰۲.۱۱b/g/n پشتیبانی می‌کند که به نظر زیاد خوب نمی‌آید؛ چون الان در دنیا سه نسل جلوتر از این استاندارد وای‌فای هستند. حداقل انتظار از یک مودم امروزی، استاندارد وای‌فای ۵ (منظور ۸۰۲.۱۱ac) است که از دو باند رادیویی پشتیبانی می‌کند.

مودم HG630 فقط روی یک باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کند و حداکثر سرعت به ۳۰۰ مگابیت می‌رسد. یعنی در عمل کاربر می‌تواند یک وای‌فای با سرعت ۲۰ الی ۳۰ مگابیت داشته باشد. چنین سرعتی برای مصارف شخصی و خانگی با تعداد کاربر کم کفایت می‌کند.

همچنین وای‌فای این مودم از نوع MIMO 2×2 است. آنتن‌های وای‌فای مودم دو عدد بوده که داخلی هستند.

امکانات ارتباطی مودم HG630

اما هواوی همیشه در درگاه‌های ارتباطی بسیار بخشنده و دست باز عمل می‌کند. این بار هم مودم HG630 این شرکت به ۴ درگاه شبکه LAN صد مگابیتی مجهز است تا به راحتی بتوانید انواع دستگاه‌ها را به مودم از طریق کابل شبکه وصل کنید.

یک درگاه RJ11 برای اتصال خط تلفن و استفاده از اینترنت ADSL یا VDSL دارد و مهم‌تر از آن، یک درگاه USB 2.0 برای اتصال هارددیسک اکسترنال، حافظه فلش، پرینتر و دستگاه‌های دیگر به مودم و اشتراک‌گذاری آن‌ها در شبکه دارد. داشتن درگاه USB برای یک مودم در این رده، مزیت محسوب می‌شود.

به کلیدهای WPS، ریست، روشن/خاموش دستگاه و روشن/خاموش وای‌فای مجهز است که مدیریت مودم خیلی ساده بشود و هر زمان نیاز نداشتید؛ وای‌فای یا مودم را با کلید خاموش کنید.

از دیگر قابلیت‌های این مودم می‌توان به پشتیبانی از IPv6، سرویس‌های NAT/NAPT به همراه RIP v1/v2، سرور HDCP پویا و ایستا، سرویس QoS انعطاف‌پذیر و قابل تنظیم، استاندارد مدیریت TR-069 برای دسترسی از راه دور به مودم و کنترل تنظیمات آن، پنل مدیریتی تحت وب و تعریف چندین SSID به همراه قابلیت پنهان‌سازی SSID اشاره کرد.

اگر می‌خواهید بدانید در رمزنگاری اطلاعات روی وای‌فای چه پروتکل‌هایی دارد؛ باید اشاره کنم که از WPA2 به همراه WEP با کلید ۱۲۸ بیتی سود می‌برد و هر دو سیستم رمزنگاری AES و TKIP در آن استفاده شده‌اند.

WMM و فیلترسازی آدرس MAC/IP/URL به همراه اکسس کنترل ACL را هم دارد.

حرف آخر

در نهایت، باید گفت مودم هواوی HG630 یک مودم معمولی با چند مزیت مانند پشتیبانی از VDSL2، درگاه‌های ارتباطی زیاد از جمله ۴ درگاه LAN و یک درگاه USB است. برای مصارف خانگی و شخصی یک مودم روتر خوب محسوب می‌شود ولی به نظرم ارزان‌تر از این مودم با همین مشخصات و شاید کیفیت بهتر می‌توان در بازار پیدا کرد.

مثلا، مودم تی‌پی‌لینک TD-W9970 مودمی هم‌رده با هواوی HG630 است ولی قیمت کمتری داشته و گارانتی معتبری هم در ایران دارد.

اگر تمایل دارید مشخصات کامل این مودم به همراه راهنمای نصب و سایر موارد آن را بدانید؛ دفترچه راهنمای مودم هواوی HG630 را دانلود کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. نکته ای رو که دوست داشتم در بررسی هاتون بهش اشاره کنید چیپست پردازنده و درایور XDSL مودم ها هست.
    این مودم درسته که رابط کاربری خیلی خیلی ضعیف با آنتن های نه چندان قوی و امکانات کمی داره اما پردازنده مرکزی دو هسته ای برادکام با درایور برادکام داره که در خطوط سیمی نویز دار عملکرد بسیار عالی رو داره و خطاهای CRC و FEC رو تا حد زیادی نسبت به مودم های تی پی لینک که جدیدا همه با چیپست مدیاتک عرضه میشن کاهش داده. حتی مودم AC68U هم با اینکه CPU اش برادکام هست, درایور DSL اش مدیاتک هست!
    البته توصیه بنده استفاده از این محصول در حالت Bridge به همراه یک روتر قوی است چون امکانات دستگاه واقعا کم و رابط کاربری سخت و گنگی داره.
    به هر حال ممنون از وبسایتتون که به بحث شبکه پرداختید و اطلاعات خوبی رو در اختیار عموم قرار میدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا