راهنمای خرید

من شرکت تولیدی خارج از شهر دارم؛ چه راه‌کارهایی برای استفاده از اینترنت پرسرعت وجود دارد؟

شرکت‌های تولیدی، کارخانه‌ها، شهرک‌های صنعتی و اماکنی که خارج از شهر یا اطراف آن‌ها هستند؛ از نظر راه‌کارهای دسترسی به اینترنت شرایطی متفاوت با شرکت‌های داخل شهر را تجربه می‌کنند.

ممکن است در منطقه آن‌ها اینترنت ADSL ارایه نشود یا اینترنت ۴G با سرعت و آنتن‌دهی خوب در دسترس نباشد.

یکی از خوانندگان سایت شبکه‌چی، در کامنتی همین موضوع را مطرح می‌کند:

«ما یک شرکت تولیدی هستیم که چون این شرکت بیرون از شهر واقع شده مخابرات یا شرکت‌های دیگه به ما سرویس نمیدن»

پس، این شرکت‌ها و کارخانه‌ها باید از کدام نوع اینترنت‌ها استفاده کنند و چه گزینه‌هایی برای انتخاب دارند؟ کدام مودم‌ها برای آن‌ها مناسب است و چه راه‌کارهایی برای کاهش هزینه‌های خود دارند؟

این خواننده عزیز اشاره کردند که از یک سرویس اینترنت بی‌سیم استفاده می‌کنند که سرعت پایینی داشته و اصلا رضایت‌بخش نیست.

کسب‌وکارهای کوچک: اینترنت و مودم TD-LTE

به طور کلی، باید بررسی شود این شرکت تولیدی، کارخانه یا شهرک صعنتی چه تعداد کاربر و کامپیوتر دارد و چه پهنای‌باند و سرعت اینترنتی نیاز خواهد داشت؟

گاهی اوقات فقط چند کامپیوتر از طریق کابل شبکه یا وای‌فای باید به اینترنت متصل شوند و گاهی اوقات شما با چند ده کامپیوتر در بخش‌ها و اتاق‌های مختلف روبرو هستید.

برای چند کامپیوتر و چند کاربر منطقی نیست از فیبرنوری یا FTTH استفاده کنید و هزینه‌های سرسام‌آوری در پی خواهد داشت. در این شرایط، بهتر است سراغ اینترنت همراه یا TD-LTE بروید؛ اگر در منطقه و موقعیت شما چنین سرویسی ارایه می‌شود.

اینترنت TD-LTE هزینه کمتری نسبت به اینترنت همراه ۴G دارد و در حجم‌های بالاتری نیز ارایه می‌شود. خرید یک مودم رومیزی که درگاه‌های LAN دارد؛ به شما اجازه می‌دهد برخی کامپیوترها را با کابل شبکه و برخی دیگر را با وای‌فای به اینترنت متصل کرد.

اگر تعداد کامپیوترها از درگاه‌های LAN مودم رومیزی بیشتر هستند؛ مثلا ۶ الی ۷ کامپیوتر باید به اینترنت متصل شوند و در یک اتاق هم نیستند؛ می‌توانید مودم TD-LTE را به یک سوییچ ۸ پورته متصل کرده و از این طریق کامپیوترها با هم شبکه و به اینترنت متصل شوند.

به طور کلی، برای شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌ها یا شهرک‌های صنعتی اینترنت TD-LTE و مودم رومیزی بهتر است. مودم‌های رومیزی از آنتن خارجی برخوردار بوده و مجهز به درگاه LAN و امکانات دیگری هستند که ظرفیت توسعه شبکه را فراهم می‌کنند.

در یک تجربه کاملا عملی، در یک شرکت تولیدی چندین مودم همراه استفاده شد ولی سرعت و کارکرد مورد نیاز به دست نیامد تا اینکه یک مودم رومیزی تی‌پی‌لینک MR200 خریداری و نصب شد. این مودم توانست به خوبی چندین کامپیوتر و گوشی را به اینترنت وصل کند و آنتن‌دهی بالای آن دقیقا همان نیاز شرکت تولیدی بود.

کسب‌وکارهای بزرگ: فیبرنوری

اما برای شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌هایی که چند ده کامپیوتر دارند؛ راه‌کارهای فیبرنوری و کابل‌کشی اختصاصی مخابرات به صرفه‌تر است چون هم اینترنت پرسرعت و هم پهنای‌باند مورد نیاز کل آن کارخانه را تامین می‌کند.

باز هم در یک تجربه عملی، برای شرکت تولید قارچ خارج از شهر و با فاصله دور، از کابل‌کشی فبیرنوری استفاده شده تا همیشه یک اینترنت پرسرعت و پایدار در تمام بخش‌ها و سیستم‌ها در دسترس باشد.

اگر در موقعیتی هستید که مخابرات سرویس ADSL و VDSL نمی‌دهد و امکان استفاده از فیبرنوری هم نیست یا هزینه‌ای بسیار گران دارد؛ سراع اینترنت TD-LTE بروید.

اگر اینترنت TD-LTE هم در دسترس نیست یا کیفیت و سرعت پایینی دارد؛ اینترنت همراه و بعد سرویس‌های اینترنت بی‌سیم شرکت‌ها گزینه‌های بعدی خواهند بود که البته به مراتب هزینه بیشتری دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا