راهنمای خرید

۸ مودم فیبرنوری GPON برتر بازار ایران

برای اتصال به اینترنت FTTH احتمالا باید یکی از این مودم‌ها را بخرید

در این سال‌های اخیر، زیادی درباره مودم‌های ADSL/VDSL و ۴G صحبت کردیم و کمتر پیش آمده سراغ مودم‌های فیبرنوری یا مودم‌های GPON برویم.

یک دلیل واضح آن، نسبت مشترکان اینترنت DSL و همراه نسبت به مشترکان فیبرنوری است. وقتی زیر ۱ درصد از کل کاربران اینترنت در ایران به فیبرنوری یا FTTH دسترسی دارند؛ طبیعی است که هم صحبت درباره مودم‌های GPON کمتر باشد و هم این مودم‌ها به سختی در بازار پیدا شوند.

در بازار هم عملا جز چند مدل محدود از شرکت‌های هواوی و یک مدل از شرکت یوتل، مودم فیبرنوری دیگری یافت نمی‌شود. شرکت مخابرات هم این مودم‌ها را به مشتریان داده و نصب می‌کند.

تفاوت مودم‌های GPON

مودم‌های فیبرنوری از نظر مشخصات و قابلیت‌ها و انتظاراتی که باید ازشان داشته باشیم؛ به طور کامل با مودم‌های ADSL متفاوت هستند. غالب مودم‌های فیبر نوری معروف بازار دارای وای فای تک بانده هستند.

البته، اخیرا چندین مدل مودم GPON دو بانده نیز وارد بازار شده که گران‌تر هستند و برای خریدشان باید پول بیشتری بدهید. احتمالا، مخابرات به شما یک مودم فیبر نوری تک بانده بدهد.

دلیل اینکه مودم فیبرنوری دو بانده کمی در بازار داریم هم به این خاطر است که اصولا این مودم‌های در زمانی ساخته و عرضه شدند که اصلا وای‌فای دو بانده مطرح نبوده بوده و هنوز استانداری برای آن عرضه نشده است.

در ایران غالب مودم‌های GPON از سری N وای‌فای هستند و در بهترین حالت سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به دست می‌دهند. اگر وای‌فای دو بانده سریع نیاز داشته باشید؛ باید یک روتر دو بانده را از طریق کابل LAN به مودم فیبرنوری وصل کنید.

به طور کلی، تفاوت مودم‌های GPON در تعداد درگاه‌های ارتباطی، سرعت درگاه‌ها و یک سری امکانات جانبی است وگرنه در اصل کار و سرعت دانلود و آپلود غالبا مشابه هم هستند.

مودم‌های GPON از حداکثر سرعت دانلود ۲۴۸۸ مگابیت و آپلود ۱۲۴۴ مگابیت برخوردار هستند و لذا سر آیتم سرعت چندان تفاوتی میانشان نیست.

با این مقدمه، می‌توان به ۵ مودم فیبرنوری GPON زیر اشاره کرد که بهتر از سایر مدل‌ها هستند:

مودم هواوی HS8145X6: وای‌فای ۶ با سرعت ۱.۷۵ گیگابیت

مودم فیبر نوری دو بانده

جزو معدود مودم‌های فیبر نوری دو بانده به‌روز دنیا از نظر استانداردهای وای‌فای است. هواوی HS8145X6 از وای‌فای ۶ و استاندارد ۸۰۲.۱۱ax پشتیبانی می‌کند و دارای دو باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز است. سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۴۵۰ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۱۳۰۰ مگابیت می‌رسد.

این مودم از ۴ درگاه شبکه LAN با سرعت ۱ گیگابیت، ۱ درگاه USB 2.0 و یک پورت POTS برای اتصال کابل فیبر نوری برخوردار بوده و دارای دو آنتن خارجی ۵ دسی بلی است.

مودم فیبر نوری دو بانده

این مودم از MIMO 2×2 در هر دو باند رادیویی سود می‌برد و به فناوری‌هایی مانند Beamforming و Band steering و MU-MIMO مجهز است. از باند ۱۶۰ مگاهرتزی وای‌فای پشتیبانی می‌کند و فناوری مدولاسیون دیتای آن روی وای‌فای ۱۰۲۴ QAM است. همچنین مجهز به پروتکل رمزنگاری WPA3 است.بنابراین، می‌توان گفت هواوی HS8145X6 یکی از به‌روزترین و مدرن‌ترین مودم‌های فیبر نوری دو بانده است.

قیمت این مودم در بازار حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

مودم هواوی HS8546X6: یک وای‌فای ۶ دیگر

مودم فیبر نوری دو بانده

مودم فیبر نوری هواوی HS8546X6 نیز دارای وای‌فای ۶ با حداکثر سرعت اسمی ۱.۷۵ گیگابیت است. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۴۵۰ مگابیت و فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۳۰۰ مگابیتی به دست می‌دهد.

ضمن اینکه دارای ۱ درگاه SC/UPC است؛ از ۴ درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، دو درگاه USB 3.0 و ۱ درگاه RJ11 سود می‌برد و دارای دو آنتن خارجی ۵ دسی بل است. این مودم نیز از نظر استانداردها، درگاه‌های ارتباطی و مشخصات یک مودم فیبر نوری دو بانده کامل محسوب می‌شود و می‌تواند بهترین اینترنت و وای‌فای را به دستگاه امروزی شما بدهد.

قیمت این مودم نیز در بازار ایران بین ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان است.

تی‌پی‌لینک TX-VG1530

اگر بتوانید در بازار ایران این مدل مودم GPON را پیدا کنید؛ به نظرم بهترین مودم فیبرنوری برای شما خواهد بود.

یک مودم VOIP GPON با وای‌فای تک بانده N300 و دو آنتن خارجی ۵dBi و درگاه‌های ارتباطی کامل در کلاس +B.

تی‌پی‌لینک TX-VG1530 دارای یک درگاه SC/APC GPON، چهار درگاه RJ45 LAN هزار مگابیتی، دو درگاه RJ11 FXS برای مصارف VOIP و یک درگاه USB 2.0 است.

کلیدهای روشن/خاموش مودم و وای‌فای دارد و البته از کلیدهای WPS و ریست سود می‌برد. از نظر امکاناتی که روی یک اینترنت فیبرنوری نیاز دارید؛ کامل و بی‌نقص است.

تی‌پی‌لینک TX-6610

یک مودم GPON دیگر از تی‌پی‌لینک در کلاس +C با همان سرعت دانلود و آپلود مودم TX-VG1530 ولی بدون وای‌فای و درگاه‌های ارتباطی کمتر!

یک درگاه SC/APC و یک درگاه RJ45 گیگابیتی دارد. از درگاه USB و وای‌فای خبری نیست. اگر می‌خواهید از طریق وای‌فای به اینترنت وصل شوید یا دستگاه‌های زیادی دارید که باید از طریق کابل به اینترنت وصل شوند؛ باید یک روتر وای‌فای با درگاه‌های گیگابیتی زیاد به آن وصل کنید.

این مودم را به این خاطر معرفی کردم که برخی شرکت‌ها و کسب‌وکارها دقیقا دنبال یک مودم GPON بدون وای‌فای می‌گردند.

هواوی HG8245H

معروف‌ترین و بهترین مودم GPON در بازار ایران است. قیمتی حدود ۹۵۰ هزار تومان دارد ولی باز هم می‌توانید در برخی سایت‌ها ارزان‌تر بخرید.

سرعت دانلود و آپلود این مودم هم مانند سایر مودم‌های ONE است؛ حداکثر سرعت دانلود ۲۴۸۸ مگابیت و آپلود ۱۲۴۴ مگابیت.

از وای‌فای تک بانده N300 با دو آنتن خارجی برخوردار است و از نظر درگاه‌های ارتباطی کامل است. ۴ درگاه LAN گیگابیتی، ۲ درگاه PON، درگاه RJ11 برای VOIP، درگاه USB 2.0 و امکانات دیگری مانند کنترل و راه‌اندازی از راه دور را دارد.

اگر مخابرات این مودم را با قیمت مناسبی به مشتریان خود بدهد؛ باید خوشحال باشیم.

هواوی HG8546M

یکی دیگر از مودم‌های معروف و پرفروش و به وفور در بازار ایران قابل یافت هواوی است.

دارای ۴ درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی، یک درگاه PON، یک درگاه RJ11 با وای‌فای تک بانده و دو آنتن خارجی است. همین‌طور، یک درگاه USB 2.0 هم برای اشتراک‌گذاری اطلاعات دارد.

یک مودم ارزان‌تر و سبک‌تر از هواوی HG8245H برای مصارف خانگی است. از نظر ظاهری با مودم قبلی هواوی تفاوت چندانی ندارد ولی از تراشه ضعیف‌تری سود می‌برد.

یوتل G242

این مودم فیبرنوری در ایران ساخته می‌شود. یک مودم GPON با وای‌فای N300 و یک درگاه اترنت LAN هزار مگابیتی، یک درگاه اترنت LAN صد مگابیتی، یک درگاه FXS RJ11 و یک درگاه USb 2.0 به همراه دو آنتن خارجی برای وای‌فای. دو سال پیش، هنگامی که تازه این مودم عرضه شده بود؛ در نمایشگاه الکامپ سراغ‌اش رفتیم. در اینجا عکاس‌ها و توضیحات بیشتر را بخوانید.

شرکت یوتل سه مدل مودم GPON دارد که به ترتیب اولویت و مشخصات شامل G241 و G242 و مدل جدید G242 New Face می‌شوند. مودم جدید G242 New Face از نظر ظاهری با G242 تفاوت دارد وگرنه از نظر تراشه و مشخصات سخت‌افزاری کاملا مشابه هم هستند.

مودم G241 برای فاقد وای‌فای و دارای فقط یک درگاه اترنت هزار مگابیتی است.

زایکسل PMG5317-T20B

مودم فیبرنوری زایکسل

گفته می‌شود شرکت مخابرات در چند استان برای اینترنت تانوما به مشتریان مودم زایکسل PMG5317-T20B را می‌دهد. مودم PMG5317-T20B یک دستگاه کاملا مطابق استاندارد TU-T G.984 و سازگار با کلاس +B نوع PMD است. یعنی یک مودم GPON مناسب برای فیبرنوری FTTH و سرویس تانوما که در حال حاضر مخابرات مشغول ارائه آن است.

سرعت دانلود این مودم حداکثر ۲.۴۸۸ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۱.۲۴۴ گیگابیت بر ثانیه است. سرعتی که غالب مودم‌های GPON از آن پشتیبانی می‌کنند و شما هرگز مشکل سرعت روی این مودم‌ها نخواهید داشت.

در وای‌فای، مودم زایکسل PMG5317-T20B از استاندارد ۸۰۲.۱۱n یا وای‌فای تک بانده با سرعت ۳۰۰ مگابیت برخوردار است. از ۴ نام شبکه یا SSID قابل تعریف روی وای‌فای پشتیبانی می‌کند و دارای پروتکل‌های رمزنگاری WPA-PSK و WPA2-PSK در کنار WPS است.

نقطه قوت این مودم در درگاه‌های ارتباطی است. از سمت راست به چپ شاهد کلید روشن/خاموش، سوکت آداپتور، سوکت UPS، چهار درگاه LAN یک گیگابیتی، دو درگاه RJ11 تلفن، یک درگاه USB 2.0، کلید ریست، کلید WPS، کلید روشن/خاموش وای‌فای و درگاه PON برای اتصال کابل فیبرنوری هستیم.

علاوه بر مدل‌های مودم GPON بالا، شرکت تندا هم یکی دو مدل مودم GPON در بازار ایران وارد کرده است ولی به سختی پیدا می‌شوند. از جمله می‌توان به مودم تندا G103 و HG305G اشاره کنم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام. با تشکر از اطلاعات و آموزش های مفید سایتتون.
    اگه ممکنه لطف کنید یه آموزش جامع برای تنظیم مودم های فیبر نوری مخابرات(FiberHome AN5506-04-Fs) بگذارید تا خودمون بتونیم تنظیمات رو انجام بدیم روی مودم.
    با تشکر

  2. برند ایرانی رو اوردین بعد اسمی از برند مطرح و صاحب نام تایوانی “زایکسل” نیوردین؟
    بیشتر از نصف مشتریان سرویس های FTTH در ایران دارن از زایکسل استفاده میکنن و این نشون میده کسی که این مطلب رو نوشته کوچکترین اطلاعاتی از سرویس ها و تجهیزات GPON در ایران نداشته…

    1. مدل‌های زایکسل را بفرمایید به انتهای این مطلب اضافه می‌کنیم.
      به جای سرکوب کردن بهتر است شما هم کمکی در جهت افزایش اطلاعات مخاطبان بکنید دوست عزیز

      1. چند جا جواب شنیدم که تجهیزات OLTوONTباید از یک برند باشه !!! این صحت داره ؟ یعنی مودم مارک متفرقه داشته باشیم و تجهیزات مخابرات هواوی یا فایبرهوم باشه نمیتونم از مودم نوری استوک خودم استفاده کنم ؟

  3. سلام و خداقوت به تیم قوی شبکه چی
    این مودم های Gpon قابلیت کارکردن با اینترنت ADSL هم دارن؟؟چون سوکت RJ11 که رو مودم هست.بنظر شما اگه میشه کار منطقی تری نیست که بجای خرید مودم ADSL مودم Gpon بخرم؟

  4. سلام جناب محمدی زاده
    خیلی ممنون که زحمت کشیدید و این مقاله رو نوشتید
    پس با این اوصاف در حال حاضر جامع ترین و بهترین مودمی که در حال حاضر برای فیبر نوری در ایران هست چه مودمی است؟
    ممنون از پاسخگویی شما🙏⚘

  5. سلام و درود برشما
    ظاهرا مخابرات فقط مودم های هواوی رو تایید میکنه و تنظیمات رو روی مودم های دیگه انجام نمیده
    من دو مدل از مودم های هواوی رو دیدم در برقچی که دوبانده هستند. استاندارد ویفای ۵ یا ۶ هم دارند که خیلی جدید هست ظاهرا. سایتهای معتبر هم چک کردم درسته. ممکنه بررسی بفرمایید و اگر درسته اضافه کنید؟
    wifi 6 (ax)
    barghchi.com/product/huawei-hs8546x6-fiber-optic-modem
    barghchi.com/product/huawei-hs8145x6-fiber-optic-modem
    و اینیکی هم وایفای ۵ (ac)
    barghchi.com/product/huawei-hs8546v5-dual-fiber-optic-modem

  6. سلام وقت بخیر
    کدامیک از مودم های بازار هم از فیبر نوری و هم از VDSL پشتیبانی میکند !؟ در واقع اگر من بخواهم با توجه به محدودیت ارائه اینترنت فیبر نوری FTTB با خرید مودم VDSL از اینترنت VDSL استفاده کنم و زمانی که امکان ارائه FTTB شد بتوانم از همان مودم VDSL استفاده کنم آیا مودمی در بازار وجود دارد که هم بتواند پورت سیم مسی و هم پورت فیبر نوری را ساپورت کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا