پرونده ویژه

پرونده ویژه: ۱۱ نکته بسیار مهمی که باید هر کاربر اینترنت ADSL بداند!

سال‌ها است اینترنت ADSL در ایران استفاده می‌شود. شاید ۱۰ سال پیش، ADSL بهترین و سریع‌ترین اینترنت ایران بود و همه کاربران خانگی در سودای داشتن یک خط اتصال اینترنت ADSL با سرعت ۸ یا ۱۶ مگابیت به سر می‌بردند.

شرکت‌های FCP حال و روز خوبی داشتند و رقابت شدیدی میان آن‌ها برای ارائه اینترنت ای‌دی‌اس‌ال با کیفیت و ارزان‌تر در جریان بود. بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در میان کاربران متعلق به اینترنت ADSL بود و همه‌جا درباره آن صحبت می‌کردند.

اما این روزها، اینترنت موبایل و به طور مشخص ۴G LTE جای ADSL را گرفته است و فقط ۲ الی ۳ درصد کل کاربران اینترنت، در حدود ۵ میلیون نفر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند. همین تعداد کاربر هم اگر راه فراری به اینترنت VDSL یا FTTH یا ۴G داشته باشند؛ اینترنت ای دی اس ال را رها می‌کنند.

شرکت‌های FCP زیان‌ده شدند و هر روز کاربران اینترنت ADSL کاهش پیدا می‌کند. این شرکت‌ها نه می‌توانند تعرفه‌های اینترنت ADSL را بالا ببرند تا مقداری از هزینه‌های خود را جبران کنند و نه می‌توانند بسته‌های اینترنت ارزان‌تر به مشتری بدهند و نه می‌توانند فکری برای کیفیت سرویس بکنند.

در بسیاری از مناطق، مخابرات اینترنت ADSL را به صورت انحصاری در اختیار گرفته است و یک سرویس «آش کشک خاله» به مشتری می‌دهد.

با این وضعیت، پرسش‌های زیادی برای کاربران اینترنت ADSL مطرح است. چگونه می‌توانند سرعت اینترنت ای دی اس ال را افزایش دهند؟ آیا بسته‌های اینترنت ADSL ارزان‌ قیمت ارزش خرید و استفاده دارند؟ چه راه‌حل‌هایی برای جایگزینی سرویس اینترنت ADSL مخابرات دارند؟ آیا خرید مودم بهتر می‌تواند کیفیت سرعت اینترنت ADSL را افزایش دهد؟ و ده‌ها سوال دیگر …

در این پرونده ویژه، می‌خواهیم به برخی از این پرسش‌ها و ابهامات پاسخ بدهیم. برای خواندن هر مقاله این پرونده ویژه، روی تیتر آبی رنگ آن کلیک کنید:

تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟

اولین پرسشی که برای کاربران اینترنت مطرح می‌شود؛ تفاوت دقیق اینترنت‌های ADSL و VDSL است. همین‌طور، اینترنت DSL چه تفاوتی با اینترنت FTTH یا فیبرنوری دارد. در این مطلب، خیلی ساده و مختصر و سریع درباره همه تفاوت‌های این نوع اینترنت‌ها صحبت کردیم.

آیا باید گول تبلیغات اینترنت ADSL ارزان را بخوریم؟

احتمالا این روزها تبلیغات اینترنت ADSL را در سایت‌های مختلف دیدید. تبلیغاتی که خبر از هزار گیگابایت اینترنت با قیمت ۲۰ هزار تومان یا چند صد گیگابایت اینترنت با فقط پرداخت ماهیانه چند هزار تومان می‌دهند و به نوعی چوب حراج به اینترنت ADSL هستند. آیا این سرویس‌های اینترنت ارزش خرید دارند؟

چگونه پیش از خرید اینترنت و مودم از سرعت و کشش خط تلفن مطلع شویم؟

اگر من هزینه اینترنت و مودم را بدهم ولی خط تلفن ثابت خانه کشش و کیفیت لازم را نداشته باشد و یک اینترنت ضعیف بدهد؛ چه باید کرد و چگونه جلوی ضرر را بگیرم؟ چگونه می‌توانم مطمئن شوم کشش خط تلفن ثابت برای اینترنت پرسرعت مناسب است و بعد اقدام به خرید اینترنت ADSL و مودم کنم؟

بهترین کیفیت اینترنت ADSL متعلق به کدام شرکت است؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارش کاملی که از وضعیت کیفیت اینترنت در ایران منتشر کرد؛ به بهترین شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت ایران نیز اشاره کرده است. براساس، این گزارش می‌توان فهمید کدام شرکت FCP بهترین اینترنت ADSL را ارائه می‌دهد!

۵ پیشنهاد برای کاربرانی که از دست اینترنت مخابرات به ستوه آمدند

امروز جوکی خواندم درباره دعای تحویل سال ۹۹ ایرانی‌ها و درخواست‌هایی که از خدا کرده بودند. جالب بود در میان این درخواست‌ها، نجات از اینترنت مخابرات هم بود. یعنی وضع اینترنت مخابرات به حدی اعتراض‌آمیز و ناراحت‌کننده شده است که دیگر وارد جوک‌ها و تلخندهای مردم شده و دارد یک مطالبه عمومی می‌شود.

۵ دلیل عمده قطعی‌های پشت سرهم اینترنت و راه‌حل آن‌ها

اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که از دست قطعی‌های زیاد اینترنت شاکی هستید ولی دلیل اصلی آن را نمی‌دانید یا هنوز موفق نشدید علت را پیدا کنید؛ این مقاله را تا انتها بخوانید!

آیا واقعا ارتقای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

به بسیاری از کاربرانی که از سرعت کند اینترنت یا وای‌فای در عذاب هستند؛ پیشنهاد می‌شود مودم یا روتر خود را عوض کنند و به اصطلاح ارتقای مودم بدهند. اما سوال این است: واقعا ارتقای مودم و روتر چقدر در سرعت اینترنت تاثیر دارد؟ دقیقا منظور از ارتقای مودم چیست؟ واقعا باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

به اینترنت سریع‌تری نیاز ندارید؛ به روتر بهتری نیاز دارید!

وقتی متوجه می‌شویم اینترنت خانه کند شده است؛ آیا همیشه به یک اتصال اینترنت سریع‌تر نیاز داریم؟ آیا همیشه ارتقای اینترنت از ۴ مگابیت به ۸ مگابیت و از ۸ مگابیت به ۱۶ مگابیت مشکل را حل می‌کند؟ حتما این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید همیشه مشکل از سرعت اینترنت نیست!

۷ گام ساده برای افزایش سرعت اینترنت خانگی

غالب کاربران اینترنت ADSL در ایران از کیفیت و سرعت آن راضی نیستند. این کاربران به اینترنتی پرسرعت‌تر نیاز دارند و همیشه انگشت اتهام را به سوی شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت می‌گیرند. آیا همیشه مشکل کندی سرعت اینترنت از سمت ISP است؟ مسلما خیر!

اگر نمی‌توانید برای خانه‌تان اینترنت ADSL بگیرید؛ چه راه‌حل‌هایی پیش‌رو دارید؟

این روزها؛ کاربران زیادی از اینترنت ADSL شکایت دارند. شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت پورت آزاد برای ارایه اینترنت ADSL ندارند یا مخابرات محدودیت‌هایی برای ارایه اینترنت ADSL دارد یا به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد دستگاه‌های خود را در مراکز مخابراتی نصب کنند.

۵ دلیل برای خداحافظی از اینترنت ADSL

چرا همه کاربران ADSL در حال مهاجرت به اینترنت موبایل یا TD-LTE یا در نهایت VDSL هستند؟ اگر شما هم دنبال دلایل محکمی برای ترک ADSL هستید؛ ما این ۵ دلیل بزرگ را سراغ داریم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا