آموزش

۱۰ ترفند نصب و استفاده از اسپلیتر مودم ADSL برای کاهش نویز

بایدها و نبایدهای نصب اسپلیتر برای مودم‌های ADSL و VDSL

اسپلیترها یک قطعه مهم برای حذف نویزهای خط تلفن و اینترنت ADSL و VDSL هستند. اسپلیترها با فیلترهایی که دارند؛ سیگنال‌های صوتی تلفن ثابت را از سیگنال‌های دیتای اینترنت جدا کرده و از تداخل و تاثیر هریک از این سیگنال‌ها بر دیگری جلوگیری می‌کنند.

اسپلیترها فقط برای افزایش کیفیت صدای تلفن ثابت نیستند و می‌توانند روی کیفیت اینترنت نیز موثر باشند و کیفیت خط اینترنت را بالا ببرند. به همین دلیل، نصب اسپلیتر در خانه‌هایی که از اینترنت ADSL و VDSL روی خط تلفن استفاده می‌شود؛ بسیار مهم و ضروری است.

شاید غالب کاربران بدانند که چگونه باید یک اسپلیتر را نصب و استفاده کنند ولی نکات ریز و حساسی که باعث افزایش کارایی این دستگاه‌ها و نویزگیری بهتر خط تلفن باشد را رعایت نکنند.

مثلا، آیا ما مجاز هستیم دو اسپلیتر روی یک خط تلفن ثابت نصب کنیم؟ آیا اگر کابل تلفن اینترنت و گوشی تلفن مجزا باشند؛ روی کدام‌یک باید اسپلیتر نصب کنیم؟ دقیقا اسپلیتر باید در کدام نقطه خط تلفن نصب شود؟

در این مقاله می‌خواهیم به مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام نصب و استفاده از اسپلیتر مودم، توجه شود؛ اشاره کنیم:

۱- اسپلیتر را در ابتدایی‌ترین محل ورود خط تلفن نصب کنید

اولین نکته بسیار مهم در هنگام نصب اسپلیتر، محل نصب آن است. اسپلیتر را باید روی کابل تلفنی که از پریز تلفن بیرون آمده است؛ نصب کنید و نزدیک‌ترین و اولین دستگاه به پریز تلفن باشد.

کابل خط تلفن از پریز تلفن بیرون آمده و دارد اسپلیتر می‌شود و در آن سو، کابل‌های تلفن برای گوشی تلفن ثابت و مودم اینترنت بیرون آمده و هریک روی دستگاه مخصوص به خودش نصب می‌شود (به شکل زیر توجه کنید):

ترفندهای اسپلیتر مودم

بنابراین، نباید اسپلیتر را پس از اتصال خط تلفن به گوشی یا مودم ADSL نصب کنید.

۲- در چه صورتی استفاده از دو اسپلیتر الزامی است؟

یکی از مهم‌ترین ابهامات کاربران در استفاده از دو اسپلیتر است. اگر گوشی تلفن ثابت روی پریزی غیر از پریز متصل به مودم است؛ استفاده از اسپلیتر دوم الزامی است. یعنی مودم ADSL روی یک پریز تلفن ثابت نصب است و گوشی تلفن روی پریز دیگری نصب شده است؛ در این شرایط باید روی هر دو پریز تلقن ثابت اسپلیتر نصب کنید.

این کار باعث می‌شود هم نویز خط تلفن برای مکالمه با کیفیت گرفته شود و هم نویز تماس‌ها برای اینترنت حذف شود. اگر روی خط تلفن ثابت در پریز دیگر، اسپلیتر نصب نکنید؛ قطعا اینترنت شما با نویز بالا و مشکلاتی روبرو خواهد بود.

۳- اگر چند گوشی تلفن دارید؛ باید برای هر یک اسپلیتر جداگانه نصب کنید

بسیاری از کاربران به این نکته هم توجه ندارند. اگر در محل کار یا خانه از چندین گوشی تلفن ثابت استفاده می‌کنید؛ مثلا یک گوشی تلفن ثابت کابلی قدیمی و یک گوشی تلفن ثابت بی‌سیم در دو اتاق نصب کردید؛ باید روی هر خط تلفن این گوشی‌ها یک اسپلیتر نصب شود.

ترفندهای اسپلیتر مودم

بنابراین، هیچ اشکالی ندارد که در یک خانه سه یا چهار اسپلیتر نصب شده باشد. تعداد اسپلیترهای نصب شده مهم نیست؛ بلکه مهم نویزگیری هر خط تلفن و اتصال است.

۴- اگر پس از نصب اسپلیتر، هنوز خط تلفن نویز داشت؛ چه کار کنیم؟

برخی مواقع، شما روی یک خط تلفن که به گوشی تلفن ثابت و مودم ADSL وصل است؛ اسپلیتر نصب کردید ولی باز هنگام صحبت با تلفن ثابت، نویز و خش زیادی روی صدا است.

در این حالت، بهتر است فاصله مودم ADSL یا VDSL از گوشی تلفن بیشتر شود. فاصله دادن مودم از تلفن باعث کاهش نویزها روی خط تلفن ثابت و افزایش کیفیت صدا می‌شود.

به طور کلی، توصیه می‌شود مودم ADSL و گوشی تلفن ثابت روی یک میز و در کنار یکدیگر نباشند.

۵- کیفیت اتصالات اسپلیتر را چک کنید

برخی اسپلیترها، به‌ویژه مدل‌های ارزان قیمت و کیفیت پایینی که همراه با مودم عرضه می‌شوند؛ اتصالات محکم و با کیفیتی ندارند. وقتی سوکت خط تلفن را به درگاه‌های اسپلیتر نصب می‌کنید؛ سوکت در درگاه اسپلیتر خوب چفت نمی‌شود و اصطلاحا شل است و لق می‌زند. این بدترین حالت ممکن برای نصب یک اسپلیتر است؛ چون می‌تواند هم اینترنت و هم تماس‌های تلفن ثابت را خراب کند.

حتما از اسپلیتر با کیفیتی استفاده کنید که از جنس مرغوبی تهیه شده و درگاه‌های آن‌ها محکم و در اندازه مناسب هستند. بهترین اسپلیترهای بازار ایران را در مقاله زیر مشاهده کنید:

۶- افزایش دهنده خط تلفن با اسپلیتر متفاوت است

برخی از کاربران، یک دستگاه افزایش‌دهنده یا مالتی‌پلکسر خط تلفن را به جای اسپلیتر استفاده می‌کنند یا این تصور را دارند که هم اسپلیتر است و هم افزایش‌دهنده خط تلفن که کاملا در اشتباه هستند.

ترفندهای اسپلیتر مودم

دستگاه‌های مالتی‌پلکسر خط تلفن که در بالا یک نمونه آن را مشاهده می‌کنید؛ فقط یک خط تلفن را به دو یا چند خط تلفن دیگر برای اتصال گوشی تلفن ثابت تبدیل می‌کند و اصلا یک اسپلیتر یا نویزگیر خط تلفن نیست.

۷- اگر خط تلفن شما نویز شدید دارد؛ از اسپلیتر دو ترانسفورماتور استفاده کنید

اسپلیتر خوب اسپلیتری است که حداقل یک ترانسفورماتور داشته باشد. برخی اسپلیترها ترانسفورماتور ندارند و فقط یک مدار الکتریکی و چند خازن فیلترکننده امواج هستند. برعکس، اسپلیترهای بسیار خوب در بازار، دارای دو ترانسفورماتور هستند که این نمونه آخری‌ها برای خط تلفن‌هایی که نویز شدید دارند؛ بسیار مناسب خواهند بود.

ترفندهای اسپلیتر مودم

اگر روی خط تلفن ثابت خود یک اسپلیتر نصب کردید و متوجه شدید هنوز نویز زیادی روی صدا و کیفیت تماس‌ها دارید یا اینترنت قطع و وصل می‌شود؛ احتمالا از یک اسپلیتر بدون ترانسفورماتور یا با یک ترانسفورماتور استفاده می‌کنید و بهتر است در بازار دنبال اسپلیتری با دو ترانسفورماتور باشید.

این نکته را هم باید بگوییم که اسپلیترهایی با سه ترانسفورماتور هم در بازار هست. برای اینکه بتوانید در بازار به راحتی یک اسپلیتر با دو ترانسفورماتور پیدا کنید؛ وقتی اسپلیتر را در نور بگیرید؛ از شیارهای درگاه‌های تلفن و اینترنت می‌توان تعداد ترانسفورماتور را شمرد.

۸- مانع از خیس شدن اسپلیتر شوید

یکی از چیزهایی که باعث خرابی اسپلیترها می‌شود؛ خیس شدن و قطرات باران و نم کشیدن است. بهتر است اسپلیترها را در مکان‌هایی نصب کنید که دور از آب و مایعات دیگر باشند و مثلا زیر پنجره‌ای که قطرات باران از آن پایین می‌ریزد؛ قرار نگیرند.

۹- از ضربه زدن و انداختن اسپلیتر جلوگیری کنید

اسپلیترها، در عین سادگی، دستگاه‌های بسیار حساسی هستند و با کوچک‌ترین ضربه یا افتادن روی زمین یا فشار زیاد، ممکن است مدارهای آن‌ها خراب شده یا قطع شده و ترانسفورماتور آن‌ها ضربه ببیند و دیگر خوب کار نکند.

اگر یک اسپلیتر از دست شما رها شد و محکم روی زمین افتاد؛ احتمال اینکه درست کار نکند؛ وجود دارد و بهتر است این اسپلیتر را باز کنید و مطمئن شوید همه اتصالات آن هنوز برقرار هستند یا با اسپلیتر دیگر تعویض کنید.

۱۰- چگونه متوجه شویم یک اسپلیتر سالم یا خراب است؟

یک تست ساده برای تعیین خرابی یا سالم بودن اسپلیتر وجود دارد. یک بار اسپلیتر را در مسیر خط تلفن اتصالی به مودم ADSL قرار دهید و یک بار اسپلیتر را درآورده و خط تلفن را به طور مستقیم به مودم بزنید.

اگر در حالتی که اسپلیتر در مسیر مودم قرار دارد؛ چراغ چشمک‌زن اتصال DSL همان‌طور چشمک‌زن باقی مانده ولی چراغ اینترنت روشن نمی‌شود؛ یک علامت خرابی اسپلیتر است. در حالت عادی و بدون اسپلیتر، باید هر دو چراغ DSL و اینترنت روشن شده و ثابت شوند و دیگر چشمک‌زن نباشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا