اخبار ایران

جدول پیشنهادی تعرفه‌های جدید اینترنت که همه کاربران را خوشحال می‌کند

سایت زومیت یک جدول تعرفه‌ای جدید برای اینترنت اتصال‌محور یا اصطلاحا نامحدود پیشنهاد داده و نام آن را «اینترنت متوازن» گذاشته است. آیا این جدول در عمل پیاده‌سازی شود؛ می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند و دولت را نیز به اهداف‌اش برساند؟

در طرح پیشنهادی آمده است: 

با داشتن ایده‌ای از مشخصات سرویس‌های اینترنتی رایج در دنیا و لحاظ کردن درآمد، هزینه و شرایط خاص کاربران ایرانی و مشکلاتی که اختصاصا در این چند سال کاربران ایرانی را احاطه کرده بود، می‌توان سرویس‌های منطقی، معقول و کاربردی برای اکثریت کاربران مجسم کرد و بر اساس همان مشخصه‌های طرحِ رونمایی شده‌ اخیر آن را معرفی نمود.

جدول تعرفه‌های اینترنت جدید ابلاغی از سوی وزارت ارتباطات که با اعتراض وسیع و گسترده کاربران روبرو شد به شرح زیر است:

اکنون؛ جدول تعرفه‌های اینترنت متوازن پیشنهادی سایت زومیت که «طرحی مشابه و مطابق با نیازهای روز و بر مبنای درآمد و مصرفِ واقعی کاربرانِ ایرانی با الگوهای متفاوت» است؛ را در ادامه ببینید:

تبصره‌های طرح پیشنهادی:

  •  سرعت و قیمت‌های پیشنهادی به هیچ وجه غیر معقول و تخیلی نیستند و در تطابق با میانگینِ قیمت و سرعتِ بسته‌های اینترنتیِ روز در کشورهای دیگر تنظیم شده‌اند. کشورهایی که بعضا دو تا ده برابرِ ایران درآمد سرانه دارند.
  • تعرفه‌ی مصرف از سایت‌های مصوب (تحت عنوان اینترنت داخلی که ترکیبی ناهمگون است و بهتر بود همان اینترنتِ ملی، اینترانت یا WAN نامیده می‌شد) به یک پنجم از سقف حجمِ ماهانه محدود شود.
  • سرویس دهندگان می‌توانند تا ۵۰ درصد تخفیف را در تعرفه‌های تشویقی و رقابتی برای اینترنت اعمال کنند. مصرف از سایت‌های مصوب داخلی هم در این طرح‌ها مشمولِ مصرف رایگان خواهد شد.
  • هر گیگابایت ترافیک اینترنتی مازاد بر سقف تعیین‌شده، ۸۰۰ تومان خواهد بود.

با یک نگاه ساده به جدول تعرفه‌های پیشنهادی؛ متوجه می‌شویم که حجم مصرف کاربران دو یا سه برابر شده و از سوی دیگر هزینه ثابت باقیمانده است یا براساس افزایش حجم اندکی گران‌تر می‌شود. این جدول شاید تا حدودی به نیازهای واقعی کاربران نزدیک باشد اما آیا می‌تواند نظر کمیسیون رگولاتوری؛ وزارت ارتباطات و از همه مهم‌تر اپراتورها و سرویس‌دهنده‌های اینترنت را تامین کند؟ شما کاربر عزیز چطور؟ با این تعرفه‌های اینترنت موافق هستید؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا