اخبار ایران

تولیدکنندگان و فروشندگان فیلترشکن‌ها مجازات می‌شوند

همکاری وزارت ارتباطات و قوه قضائیه برای شناسایی و از دسترس خارج کردن فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها

ظاهرا تصمیم گرفته شده با تولیدکنندگان و فروشندگان فیلترشکن‌ها و وی پی ان‌ها برخورد شود و برای آن‌ها مجازات از ۹۱ روز تا یک سال به همراه جزای نقدی و پلمپ فروشگاه یا کسب‌وکار، در نظر گرفته شده است.

در خبری که برای اولین بار توسط ایسنا منتشر شد؛ قرار است وزارت ارتباطات با همکاری قوه قضاییه، تمامی تولیدکنندگان و فروشندگان فیلترشکن را شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی کند. همچنین، وزارت ارتباطات باید تمامی فیلترشکن‌ها و وی پی ان ها را شناسایی و از دسترس خارج کند.

وزارت ارتباطات در این تصمیم، مکلف شده است به طور مستمر، وی پی ان ها و فیلترشکن‌های غیرمجاز و غیرقانونی را شناسایی و از کار بیندازد و متخلفین را به دستگاه قضایی معرفی کند.

قوه قضائیه نیز طبق بندهای ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی، با متخلیف رفتار خواهد کرد و مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون، برای تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان VPN اعمال می‌شود.

اگر شخص متخلف، از نوع حقوقی باشد؛ علاوه بر مجازات مندرج شده در قانون، کسب‌وکار و شرکت تجاری متعلق به او نیز بسته، تعطیل و پروانه کسب، لغو خواهد شد.

خرید VPN

طبق قانون ۷۵۳ مجازات اسلامی، هر شخصی که مرتکب تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله نرم افزارهای غیرقانونی شود به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

قانون جرم‌انگاری فیلترشکن‌ها

هنوز مشخص نیست این تصمیم دقیقا توسط چه نهاد و ارگانی گرفته شده است و از چه زمانی اجرایی می‌شود یا جزئیات دقیق آن چیست.

در روزهای گذشته، اخباری به گوش رسید که با برخی از فروشندگان فیلترشکن در اینستاگرام برخورد شده و پیج آن‌ها تعطیل و مدیران پیج‌ها تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

در حالی قانونق جرم‌انگاری فروش فیلترشکن در حال اجرایی شدن است که اکنون، بخش وسیعی از کاربران اینترنت در ایران دارند از انواع پروکسی‌ها، فیلترشکن‌ها و وی پی ان‌ها استفاده می‌کنند.

بازار فیلترشکن‌ها در ایران، حجم بسیار بالایی دارد و میلیاردها تومان تراکنش مالی روزانه آن است. ضمن اینکه در این بازار با همه جور فیلترشکن و وی پی انی روبرو هستیم؛ از سرور و VPS بگیرید تا پروکسی‌های ساده برای باز کردن تلگرام!

پس، چگونه می‌توان با این حجم انبوه از فیلترشکن مقابله کرد و آن‌ها را شناسایی، از دسترس خارج و افراد پشت سر آن‌ها را تحت پیگرد قانونی قرار داد؟

نظر شما درباره قانون جرم‌انگاری فیلترشکن‌ها چیست؟ آیا وزارت ارتباطات موفق به اجرای آن خواهد شد؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا