اخبار ایران

زیرساخت: اختلال عمدی در اینترنت کشور را قبول نداریم؛ انجمن تجارت الکترونیک: اختلاف نظر اصلی درباره لیست سفید است

جلسه مشترک شرکت زیرساخت، نمایندگان اپراتورها و انجمن تجارت الکترونیک درباره کیفیت اینترنت

شرکت ارتباطات زیرساخت و انجمن تجارت الکترونیک تهران درباره کیفیت اینترنت ایران و دلایل اختلال و کندی سرعت، نشست مشترک برگزار کردند ولی به تفاهم و نظر واحد نرسیدند.

چند هفته پیش، پس از اینکه رئیس‌جمهور دستور به تشکیل کارگروه بررسی کندی اینترنت ایران داد؛ انجمن تجارت الکترونیک با انتشار یک گزارش مفصل درباره وضعیت اینترنت ایران، ادعاهای مهمی در این زمینه مطرح کرد.

مثلا، انجمن تجارت الکترونیک گفت با تست‌های متعددی که برگزار کرده، متوجه شده زیرساخت از یک لیست سفید استفاده می‌کند و هر سرویس یا وب‌سایتی خارج از این لیست سفید باشد؛ محدود و مسدود و مختل می‌شود.

همین‌طور، در این گزارش ادعا شد زیرساخت دستگاه‌های فیلترینگ به اپراتورها با تخفیف زیاد فروخته است یا به شرکت‌های اینترنتی گفته اگر برخی سیاست‌ها و استراتژی‌های فیلترینگ را رعایت کنند؛ با تخفیف‌هایی در پهنای‌باند روبرو می‌شوند.

در ادامه، انجمن تجارت الکترونیک مدعی شد ایران ضعیف‌ترین اینترنت دنیا پس از میانمار را دارد و از ۱۰۰ سایت برتر دنیا، فقط ۳۰ سایت در ایران باز می‌شوند.

پس از انتشار این گزارش، خبرنگاران به سراغ وزیر ارتباطات رفتند و او گفت دستور داده تا این گزارش به طور کامل بررسی شود و نشست مشترکی میان زیرساخت و انجمن تجارت الکترونیک برگزار و نتایج رسما به مردم گزارش شود.

حالا، این نشست مشترک با حضور مدیرعامل زیرساخت،  رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک و مدیرعامل ابرآروان و نمایندگان اپراتورها برگزار شده است.

زیرساخت: برخی آمارها را قبول نداریم؛ لیست سفید نداریم

محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در رد packet loss پنجاه درصدی که در گزارش انجمن تجارت الکترونیک به آن اشاره شده بود به رضایت گیمرها استناد کرد و گفت: طبق اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران ۲۲ میلیون گیمر آنلاین داریم. حساس‌ترین سرویس نسبت به تاخیر و jitter و packet loss گیم است. اگر packet loss بیشتر از نیم درصد باشد گیمر احساس خوبی ندارد. تصور کنید این ۲۲ میلیون نفر با ۵۰ درصد پکت‌لاس مواجه باشند اما امروز میزان رضایت گیمرها نسبت به ۱۴۰۰ بسیار بالاتر است. در دولت قبل تمام کامنت‌های زیر پست‌های مسئولان مربوط به گیم بوده. آیا ما این ۲۲ میلیون نفر را تطمیع کرده‌ایم که راضی هستند؟

او ادامه داد: سرویس VoIP نیز یک درصد به packet loss حساس است. در همین مراسم حج اخیر در جمع دو پیام‌رسانی که آمارش را گرفتم ۶ میلیون تماس داشتیم. این اتفاق چطور با ۵۰ درصد پکت‌لاس ممکن است؟ ۵۰ درصد packet loss که می‌گویید یعنی برقرار نبودن ارتباط. کسی که فنی است می‌داند یعنی حتی نمی‌توانید فایل دانلود کنید. بروید از گیمرها در این باره بپرسید.

جعفرپور همچنین گفت: وقتی ۱۰۰ کشور برتر را ارزیابی می‌کنید باید یکسری نکات را در نظر بگیرید. بیشتر از ۳۵ درصد سایت‌های اعلامی تحریمی هستند. تعداد قابل توجهی نیز سایت‌هایی هستند که دستور فیلترینگ در موردشان صادر شده که در اختیار وزارت ارتباطات نیست. در کمیته فیلترینگ یک رای از ۱۳ رای هستند. در میان این صد سایت بسیاری به دلیل تحریم یا فیلترینگ در دسترس نیستند، این یک واقعیت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اضافه کرد: این گزارش کل صنعت ICT را زیر سوال برده است و به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم درست نیست. من واقعاً ناراحت هستم، چرا شبکه ایران را با میانمار مقایسه کردید؟ وضعیت شبکه ما از بسیاری از کشورهای منطقه نیز بهتر است.

او سه عامل را در نارضایتی کاربران موثر دانست و گفت: یکی جو روانی است که برای مردم به وجود آمده، بعد از سالیان سال که با واتس‌اپ و اینستاگرام کار کرده‌اند برایشان سخت است فیلتر شدن آنها را بپذیرند. بحث دوم استفاده قابل توجه از VPN است که باعث اختلال در شبکه داخلی شده است. مساله بعدی نیز مربوط به شبکه دسترسی است. باید توجه کرد تغییر میزان آنتن‌دهی باعث تغییر packet loss می‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت زیرساخت همچنین وجود لیست سفید و سیاه و خاکستری را رد کرد و گفت: من نمی‌خواهم کل موضوع را رد کنم و بگویم اختلال وجود ندارد اما در رابطه با لیست سفید و سیاه و خاکستری چنین چیزی وجود ندارد. شما به علت اینکه دسترسی به اطلاعات نداشته‌اید یا بار شدیدی هم به لحاظ سیاسی هم به لحاظ نتورکی روی‌تان بوده است به این تعریف رسیده‌اید که درست نیست.

او ادامه داد: یکسری سایت‌ها تحریم هستند که با سازوکارهایی سعی می‌کنیم دسترسی به آنها را تسهیل کنیم. در مورد بقیه شبکه هیچ سیاستی وجود ندارد. این امکان به لحاظ فنی وجود ندارد که در یک جامعه ۸۰ میلیونی روی تمام شبکه چنین سیاستی را اعمال کنیم و روی یک لیست خاکستری اختلال ایجاد کنیم.

حسن بلوردی، معاون فنی ایرانسل، دیگر نماینده‌ای بود که از سمت اپراتورها در جلسه حاضر بود. او در مورد ادعای گزارش انجمن که گفته بود فیلترینگ برای اپراتورها منفعت مالی دارد، این مساله را تایید کرد و توضیح داد: این حرف غلط نیست و ما از محل اعمال سیاست‌های حاکمیتی از زیرساخت تا سقف ۱۰ درصد تخفیف می‌گیریم. مصرف ترافیک ما از زیرساخت ماهانه ۴۰ میلیارد تومان است که ۱۰ درصد آن چهار میلیارد تومان می‌شود اما افت درآمدی اپراتورها از محل محدودیت‌ها چند هزار میلیارد تومان است.

بلوردی گفت:‌ اختلال وجود دارد. منطق اصلی گزارش نیز درست است و آن هم اینکه برای اعمال سیاست روی برخی پلتفرم‌ها، دیگر پلتفرم‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. الان نارضایتی مردم از سرعت اینترنت نیست و عمده آن از اختلال است.

او البته ذکر کرد که آمارهای انجمن از اختلال دقیق نبوده و بیش از میزان واقعی آن است.

در گزارش انجمن تجارت الکترونیک آمده بود میانگین سرعت کاربران ایرانی چهار مگابیت بر ثانیه است. رضا خلیلی، معاون فنی شرکت مخابرات، در رد این عدد گفت: ۱.۲ درصد کاربران مخابرات زیر یک مگابیت، ۱۹.۲ درصد یک تا هشت مگ و ۸۰ درصد بالای هشت مگابیت بر ثانیه سرعت دریافت می‌کنند. میانگین آنها نیز ۱۷ مگ است. این وضعیت واقعی شرکت مخابرات ایران است.

خلیلی ادامه داد: البته ذکر این نکته ضروری است که ما به مشتریان فیبر خود ۳۰۰ مگ سرعت می‌دهیم و وقتی مشترک VPN خود را فعال می‌کند این سرعت به یک مگ می‌رسد.

انجمن تجارت الکترونیک: حاضریم ثابت کنیم لیست سفید وجود دارد

پویا پیرحسینلو، رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک و مدیرعامل ابرآروان، علت اصلی تفاوت در آمارها را این مساله دانست که در تست‌های انجمن، به طور آگاهانه لیست سفید کنار گذاشته شده است.

او گفت: نقطه اصلی اختلاف نظرم با آقای جعفرپور موضوع وایت‌لیست است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد آی‌پی‌های ایران، وایت‌لیست هستند. به خاطر همین مثلاً بلد و روبیکا خوب کار می‌کردند. آماده‌ایم در جلسات خصوصی تست‌ها را انجام دهیم.

پیرحسینلو همچنین توضیح داد: این گزارش می‌گوید ادراک کاربر از کیفیت اینترنت این است. این مساله به بخش‌هایی مانند شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات، دادستانی، کمیته تعیین مصادیق مجرمانه و جاهای دیگری ارتباط دارد. پیشنهاد می‌کنیم کمیسیونی تشکیل شود که با همراهی بخش خصوصی، شاخص‌ها در آن دقیق شود.

منبع خبر: پیوست


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا