اخبار جهان

مودم ۵G اسنپدراگون X80 کوالکام با ارتباطات ماهواره ای معرفی شد

تراشه مودم احتمالی پرچم‌دارهای اندرویدی نسل بعدی و آیفون ۱۶

ساعاتی پیش، شرکت کوالکام از یک پردازنده مخابراتی و مودم پرچمدار به نام اسنپدراگون X80 در نمایشگاه MWC 2024 رونمایی کرد. انتظار می‌رود از این مودم در پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و همچنین سری آیفون ۱۶ استفاده شود.

کوالکام را می‌توان در غیاب هواوی، رهبر و پرچمدار تولید پردازنده‌های مخابراتی دانست. تولید پردازنده‌های مخابراتی فرایندی بسیار پیچیده‌ای است که حتی شرکت بزرگی مانند اپل نیز سالها است که آرزوی تولید مودم اختصاصی را داشته و هنوز نیز موفق نشده است.

مودم کوالکام اسنپدراگون X80

مودم کوالکام X80

کوالکام می‌گوید مودم X80 از نسخه ۱۷ استاندارد ۳GPP پشتیبانی می کند و برای استاندارد نسخه ۱۸ نیز آماده است. همچنین در مقایسه با مودم X75 که در چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۳ دیده می شود، دارای چندین ویژگی تازه است.

همه می‌دانیم که ترند این‌روزهای دنیای فناوری هوش مصنوعی است. کوالکام نیز در نسل قبلی و با مودم X75 هوش مصنوعی را وارد چیپست‌های مخابراتی کرد.

همچنین یکی از ویژگی‌های اصلی مودم X75 معرفی فناوری Ultra Gen 3 FWA بود که از تجمیع ۱۰ فرکانس رادیویی روی امواج میلی‌متری و امواج زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کرد که شاید بزرگ‌ترین تجمیع فرکانس در میان همه مودم‌ها و تراشه‌های موبایل باشد.

اما کوالکام در X80 تقریبا تمام ویژگی‌های X75 را بهبود داده است و علاوه بر آن، ارتباط ماهواره‌ای ۲ طرفه نیز به این مودم اضافه شده است. اضافه شدن ارتباط ماهواره‌ای ۲ طرفه تقریبا بعد از ۱ سال از پردازنده کایرین ۹۰۰۰S هواوی انجام شده است.

مودم X80

ویژگی‌های کلیدی اسنپدراگون X80 شامل یکپارچه‌سازی پردازنده هوش مصنوعی ۵G، پشتیبانی از ارتباطات ماهواره‌ای NB-NTN، معماری ۶ آنتن برای گوشی‌های هوشمند و توسعه دامنه mmWave مبتنی بر هوش مصنوعی است.

مشخصات فنی مودم X80

کوالکام روی پردازنده جدید خود ادعاهای زیادی دارد. بطور مثال این شرکت می‌گوید این پردازنده اولین مودم با ۶x carrier aggregation و اولین مودم با پشتیبانی ۶Rx (پشتیبانی از شش آنتن) است.

همچنین این اولین باری است که سیستم مدیریت آنتن مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده است که از یک هوش مصنوعی مولد برای دریافت همیشگی بهترین سیگنال استفاده می‌کند. بیش از ۷۵ مدل هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد اختصاصا برای این پردازنده طراحی شده‌اند.

مودم اسنپدراگون X80

از نظر افزایش عملکرد چه انتظاری باید داشته باشیم؟ کوالکام می‌گوید که باید انتظار ۳۰ درصد دقت مکان‌یابی بهتر، کاهش ۲۰ درصدی زمان انتخاب بهترین سلول ۵G و همچنین کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در حالت متصل برای mmWave را داشته باشیم.

در سرعت دانلود و آپلود مودم X80 تقریبا همانند X70 عمل می‌کند و بیشینه سرعت دانلود تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا ۳.۵ گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی ‌می‌کند.

همچنین طراحی و اندازه این مودم نسبت به مودم‌های قبلی کوچکتر شده است که دست تولیدکنندگان موبایل را برای باریک‌تر کردن موبایل‌هایشان بازتر می‌کند.

اما شاید مهم‌ترین تغییر X80 نسبت به X75 پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای ۲ طرفه باشد. اسنپدراگون X80 اولین مودم ۵G شرکت کوالکام با پشتیبانی کامل از ارتباطات ماهواره‌ای باند باریک (NB) به شبکه‌های ماهواره‌ای (NTN) است.

سیستم Qualcomm FastConnect 7900


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا