اخبار جهان

استارلینک‌های غیرمجاز قطع نشدند و هنوز در دسترس هستند

اسپیس‌ایکس علی‌رغم هشدار به کاربران مناطق پشتیبانی نشده؛ اینترنت‌شان را قطع نکرده است

اسپیس‌ایکس علی‌رغم هشدار به کاربرانی که به استارلینک غیرمجاز در مناطق تایید نشده دسترسی داشتند؛ پس از ۱۱ اردیبهشت، اینترنت آن‌ها قطع نکرده است.

این شرکت حدود سه هفته پیش، طی ایمیل‌هایی به همه کاربران اینترنت استارلینک در کشورها و مناطق تایید نشده از جمله چندین کشور آفریقایی، هشدار داد سرویس آن‌ها روز ۱۲ اردیبهشت قطع خواهد شد.

این هشدار پس از انتشار گزارش بلومبرگ شدت گرفت که نشان می‌داد در سراسر دنیا، کاربران زیادی به ترمینال‌ها و اینترنت استارلینکی دسترسی دارند که در کشورهای فاقد تاییدیه هستند و اسپیس‌ایکس با اپراتورهای محلی آن کشورها، هنوز به توافق و قرارداد نرسیده است.

پس از ارسال این ایمیل‌ها برای کاربران ساکن در کشورهای فاقد مجوز، این‌طور برداشت می‌شد که اینترنت استارلینک آن‌ها پس از ۱۱ اردیبهشت ماه، قطع می‌شود.

بسیاری از کاربران فضای مجازی نیز در انتظار قطعی اینترنت استارلینک در ایران بودند.

استارلینک غیرمجاز هنوز وصل است

اما اکنون، برخی گزارش‌ها از سوی کاربران و رسانه‌ها، نشان می‌دهد استارلینک غیرمجاز حداقل چند کشور آفریقایی پس از مهلت تعیین شده، هنوز برقرار است و قطع نشده است.

گزارش اخیر سایت بلومبرگ نشان می‌دهد هنوز اینترنت استارلینک کشورهای آفریقای‌جنوبی و بوتسوانا و سودان کار می‌کند.

همچنین، یک نظرسنجی از حدود ۱۰۰ مشتری استارلینک در کشور آفریقای جنوبی از اتصال ۷۳ درصدی آن‌ها پس از ابتدای ماه می خبر می‌دهد.

دسترسی به استارلینک

برخی از شهروندان سودانی گفتند که خدمات استارلینک آن‌ها قطع شده است ولی هنوز تعداد زیادی کاربر سودانی دیگر به اینترنت ماهواره‌ای وصل هستند.

چندین گروه امدادگر سودانی و همین‌طور سازمان خیریه محلی نیز اعلام کردند اگر استارلینک قطع شود؛ مشکلات جدی برای اتاق‌های اورژانس، آشپزخانه‌های عمومی و هزاران کاربر بروز خواهد کرد؛ چون همگی از طریق استارلینک به اینترنت جهانی دسترسی دارند.

یک کاربر دیگر در شهر الفاشر سودان به هفته‌نامه بلومبرگ گفته است که از طریق اتصال استارلینک با آن‌ها در ارتباط است و این تنها راه ارتباطی مردم به‌ویژه افرادی است که از جنگ فراری هستند.

کارشناسان به اسپیس‌ایکس پیشنهاد دادند به جای قطع دسترسی استارلینک‌های غیر مجازی، سعی کند هرچه سریع‌تر با اپراتورهای محلی به توافق برسد و خدمات رسمی در کشورهای آفریقایی و عقب مانده از نظر اتصال اینترنت، ارائه دهد.

اما از سوی دیگر، اسپیس‌ایکس ایلان ماسک تحت فشار کشورهایی است که هنوز مجوز رسمی فعالیت استارلینک را صادر نکرده‌اند و کنسرسیوم جهانی مخابرات هم می‌گوید فعالیت استارلینک در کشورهای فاقد مجوز، غیرقانونی است.

ایران از استارلینک شکایت کرده و خواستار قطع دسترسی کاربران داخل کشور به این سرویس اینترنت ماهواره‌ای شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا