راهنمای خرید

معرفی ۱۲ مودم فیبر نوری دو بانده برتر بازار ایران

چه چیزی بهتری از یک مودم GPON با وای‌فای ۶ و درگاه‌های شبکه گیگابیتی؟!

اگر قدیما دنبال خرید یک مودم فیبر نوری بودید یا در بازار دنبال یک مودم GPON می‌گشتید؛ احتمالا متوجه می‌شدید که مودم فیبر نوری دو بانده نیست یا کمیاب است.

مودم‌های فیبر نوری یا مودم‌های GPON که برای استفاده از اینترنت فیبر نوری و FTTH لازم و ضروری هستند و با مودم‌های ADSL/VDSL تفاوت دارند؛ فناوری ساخت پیچیده‌ای ندارند و حتی در داخل کشور نیز ساخته می‌شوند

غالب این مودم‌ها بدون ارتباطات بی‌سیم وای‌فای یا نهایتا با وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n روی سرعت ۳۰۰ مگابیت هستند.

اما در همین یکی دو سال اخیر، انبوهی از مودم‌های فیبر نوری دو بانده وارد بازار ایران شده است تا کاربران اینترنت فیبر، نیازی به خرید دو دستگاه (مودم فیبر نوری + روتر دو بانده) نداشته باشند.

دلایل خرید مودم فیبر نوری دو بانده

این روزها دیگر وای فای تک بانده و سرعت ۳۰۰ مگابیت اصلا جوابگوی نیازهای کاربران نیست.

وقتی چند دستگاه گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، پی‌سی، کنسول بازی، تلویزیون و گجت‌های دیگر به یک اینترنت و مودم وصل می‌شوند؛ باید وای فای دو بانده و بالای هزار مگابیت داشت تا بتوان تجربه کاربری اینترنت خوبی رقم زد.

یک راه‌حل این است که یک مودم فیبر نوری تک بانده خریداری و روتر دو بانده‌ای از طریق کابل شبکه به آن وصل کرده و از وای‌فای دو بانده روتر استفاده کنید.

این روش، دست شما را برای انتخاب مودم و روتر باز می‌گذارد و می‌توانید یک مودم GPON ارزان‌قیمت خریداری کرده و بعد یک روتر دو بانده قدرتمند و گیمینگ یا روتر دو بانده‌ای ارزان قیمت بخرید و بهترین وای فای را با اینترنت فیبر نوری برای خودتان بسازید.

راه‌حل دوم، گشتن در بازار و خرید یک مودم فیبر نوری دو بانده است. با لطف شرکت هواوی و فایبرهوم و فروشنده‌های ایرانی، چندین مدل مودم GPON دو بانده وارد بازار ایران شده است.

ما در این مقاله می‌خواهیم زحمت شما را کم کرده و دیگر لازم نباشد ده‌ها سایت فروشگاه یا بازار را برای یافتن یک مودم دو بانده فیبر نوری بگردید؛ بلکه ما ۱۰ مدل خوب معرفی کنیم.

پیش از اینکه سراغ معرفی این مودم‌ها برویم؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما راهنمای خرید مودم فیبر نوری شبکه‌چی در لینک زیر را بخوانید و با نکات مهمی که باید پیش از خرید یک مودم GPON مد نظر داشته باشید؛ آشنا شوید:

بهترین مودم فیبر نوری دو بانده بازار ایران

مودم‌های فیبر نوری که دارای وای فای دو بانده هستند؛ یکی از نسل‌های وای فای ۵ یا وای فای ۶ را دارند.

مودم‌های وای فای ۶ به‌روزتر، جدیدتر و سریع‌تر هستند؛ اما به شرطی می‌توانید از مزایای وای فای ۶ بهره ببرید که دستگاه‌های در خانه شما هم وای فای ۶ باشند.

مودم فیبر وای فای ۵ که عمدتا AC1200 هستند؛ باز هم برای سرعت فیبر ایران کافی بوده و جوابگوی نیازهای گیم و استریم هستند.

در وای فای ۶، عمدتا مودم‌های GPON مناسب اینترنت FTTH از سری AX1500 و AX1800 هستند که باز هر دو سری، کاملا برای یک کاربر خانگی ایده‌آل هستند.

در ادامه به بهترین مودم‌های دو بانده برای اینترنت فیبر اشاره می‌کنیم:

مودم هواوی EG8145X6: وای‌فای ۶ با سرعت ۳ گیگابیت

مودم فیبر هواوی EG8145X6

یکی از پیشرفته‌ترین مودم‌های GPON دو بانده بازار ایران است.

این مودم دارای وای‌فای ۶ رده AX3000 است؛ حداکثر سرعت ۵۷۴ مگابیت روی باند ۲.۴ گیگاهرتز و حداکثر سرعت ۲۴۰۲ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز.

یکی از ویژگی‌های وای‌فای ۶، مدیریت هوشمند ترافیک است. به این صورت که به هر دستگاه، براساس بار کاری و جنس ترافیک داده، پهنای‌باند اختصاص پیدا کند.

مودم هواوی EG8145X6 سفید رنگ و دارای ۴ پورت شبکه LAN گیگابیتی در کنار ۱ پورت تلفن ثابت و ۱ پورت USB است.

این مودم از کانکتور فیبر نوری SC/UPC سود برده و دو آنتن خارجی ۵ دسی بل برای افزایش برد موثر سیگنال‌های وای‌فای دارد.

از فناوری‌های Beamforming و MU-MIMO برخوردار است؛ مدولاسیون ۱۰۲۴ QAM با پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز دارد؛ رمزنگاری WPA3 استفاده می‌کند و اجازه تعریف چند SSID را می‌دهد.

قیمت مودم EG8145X6 حدود ۴ میلیون تومان است.

خرید مودم هواوی EG8145X6

مودم هواوی HS8546V5: دوبانده و خوش قیمت و خوش مشخصات

مودم هواوی HS8546V5

هوآوی HS8546V5 یکی از مناسب‌ترین مودم‌های فیبر نوری دو بانده ای است که می‌توانید با حدود ۲.۵ میلیون تومان خریداری کنید.

مشخصات این مودم کاملا مناسب نیازهای یک کاربر خانگی است و به چیزی بیشتر از آن نیازی نخواهد داشت.

مودم HS8546V5 مجهز به ۴ درگاه شبکه گیگابیت است تا سریع‌ترین اینترنت را روی کابل شبکه دریافت کنید.

به وای‌فای ۵ دو بانده سری AC1200 مجهز است تا روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیتی داشته باشید.

۱ درگاه تلفن و ۱ درگاه USB به همراه ۲ آنتن خارجی ۵ دسی بل دارد و کیفیت ساخت آن بالا است.

خرید مودم هواوی HS8546V5

مودم هواوی HS8145X6: وای‌فای ۶ با سرعت ۱.۷۵ گیگابیت

مودم فیبر نوری دو بانده هواوی HS8145X6

جزو معدود مودم‌های فیبر نوری دو بانده به‌روز دنیا از نظر استانداردهای وای‌فای است.

هواوی HS8145X6 از وای‌فای ۶ و استاندارد ۸۰۲.۱۱ax پشتیبانی می‌کند و دارای دو باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز است. سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۴۵۰ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۱۳۰۰ مگابیت می‌رسد.

این مودم از ۴ درگاه شبکه LAN با سرعت ۱ گیگابیت، ۱ درگاه USB 2.0 و یک پورت POTS برای اتصال کابل فیبر نوری برخوردار بوده و دارای دو آنتن خارجی ۵ دسی بلی است.

هواوی HS8145X6

این مودم از MIMO 2×2 در هر دو باند رادیویی سود می‌برد و به فناوری‌هایی مانند Beamforming و Band steering و MU-MIMO مجهز است.

از باند ۱۶۰ مگاهرتزی وای‌فای پشتیبانی می‌کند و فناوری مدولاسیون دیتای آن روی وای‌فای ۱۰۲۴ QAM است. همچنین مجهز به پروتکل رمزنگاری WPA3 است.بنابراین، می‌توان گفت هواوی HS8145X6 یکی از به‌روزترین و مدرن‌ترین مودم‌های فیبر نوری دو بانده است.

قیمت این مودم در بازار حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان است.

مودم فایبرهوم HG6143D: وای‌فای ۵ با درگاه‌های شبکه اترنت گیگابیتی

مودم فیبرهوم HG6143D

مودم HG6143D فایبرهوم به وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac و فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز مجهز است. این مودم GPON دارای یک درگاه SC/APC بوده و از استاندارد GPON کلاس +B سود می‌برد که حداکثر سرعت دانلود ۲۰۴۸ مگابیتی روی اینترنت فراهم می‌کند.

۴ درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت و یک درگاه USB 2.0 دارد و از یک درگاه RJ11 نیز برای تماس تلفنی اینترنتی برخوردار است. MIMO 2×2 به همراه قابلیت تعریف ۸ شبکه وای‌فای (SSID) مخلتف به همراه پشتیبانی WPA2 و NAT از این مودم نیز گزینه خوبی برای مصارف وای‌فای خانگی امروزی ساخته است.

قیمت مودم فیبرهوم HG6143D در بازار ایران حدود ۳ میلیون تومان است.

خرید مودم فیبرهوم HG6143D

مودم فایبرهوم HG6821M: وای فای ۵ با مشخصات و قیمت مناسب

فایبرهوم HG6821M

در میان مودم‌های دو بانده فایبرهوم؛ می‌توان مودم HG6821M را از هر نظر مناسب دید. هم مشخصات نسبتا خوبی دارد و هم از نظر قیمتی خیلی بالا نیست.

وای‌فای دو بانده AC1200، چهار درگاه شبکه لن گیگابیت، دو درگاه USB، یک درگاه RJ11 تلفن ثابت، یک درگاه SC-APC/UPC برای کانکتور کابل فیبر نوری، ۲ آنتن خارجی ۵ دسی بل و کلید روشن/خاموش.

قیمت این مودم در بازار حدود ۲ میلیون تومان است.

شرکت فایبرهوم یک مدل مودم دیگر به نام HG6143D دارد که مشخصاتی مشابه مودم HG6821M داشته ولی ۱ درگاه USB کمتر دارد و در بالا معرفی کردیم.

مودم هواوی HN8546Q: درگاه ۱۰ گیگابیتی و وای فای ۵

مودم فیبر نوری هواوی HN8546Q

ویژگی بزرگ این مودم هواوی، داشتن درگاه GPON با سرعت ۱۰ گیگابیتی است. همین‌طور، ۴ درگاه شبکه LAN یک گیگابیتی و ۲ درگاه USB 2.0 به همراه وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac دارد.

شما می‌توانید به راحتی یک اینترنت فیبر نوری پرسرعت را به این مودم وصل کرده و بعد دستگاه‌های خود را از طریق وای‌فای به فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز وصل کنید. فرکانس ۵ گیگاهرتز برای بازی و استریم ویدئو و تولید محتوا یا آپلودهای با حجم بالا مناسب است و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای وب‌گردی، شبکه‌های اجتماعی یا کارهای ساده در اینترنت استفاده می‌شود.

این مودم از هر دو استاندارد GPON و  EPON پشتیبانی کرده و برای سازمان‌ها، کسب و کارها و شرکت‌های متوسط و بزرگ بیشتر کاربردی خواهد بود.

قیمت مودم هواوی HN8546Q در بازار ایران حدود ۳ میلیون تومان است.

مودم هواوی HS8546X6: یک وای‌فای ۶ دیگر

مودم فیبر نوری دو بانده هواوی HS8546X6

مودم فیبر نوری هواوی HS8546X6 نیز دارای وای‌فای ۶ با حداکثر سرعت اسمی ۱.۷۵ گیگابیت است. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۴۵۰ مگابیت و فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۳۰۰ مگابیتی به دست می‌دهد.

 

ضمن اینکه دارای ۱ درگاه SC/UPC است؛ از ۴ درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، دو درگاه USB 3.0 و ۱ درگاه RJ11 سود می‌برد و دارای دو آنتن خارجی ۵ دسی بل است. این مودم نیز از نظر استانداردها، درگاه‌های ارتباطی و مشخصات یک مودم فیبر نوری دو بانده کامل محسوب می‌شود و می‌تواند بهترین اینترنت و وای‌فای را به دستگاه امروزی شما بدهد.

قیمت این مودم نیز در بازار ایران بین ۴ تا ۴.۵ میلیون تومان است.

مودم هواوی HS8145V: طراحی متفاوت

مودم هواوی HS8145V

شکل و شمایل عجیب و متفاوت این مودم GPON شما را به سوی خودش جذب می‌کند. وای‌فای مودم هواوی HS8145V از رده ۸۰۲.۱۱ac و دو بانده است.

یک درگاه SC/UPC، چهار درگاه شبکه اترنت گیگابیتی، یک درگاه RJ11 و ۱ درگاه USB 2.0 دارد و به دو آنتن وای فای خارجی ۲ دسی بلی مجهز است.

برای مصارف خانگی و کاربری معمولی، یک مودم فیبر نوری مناسب به نظر می‌رسد. ضمن اینکه قیمت آن در بازار ایران مشخص نیست.

خرید مودم هواوی HS8145V

مودم هواوی HG8245Q2: مودم پیشنهادی مبین‌نت

مودم هواوی HG8245Q2

این مودم +GPON B هواوی نیز جزو مودم‌هایی است که اخیرا توسط این شرکت غول چینی روانه بازار شده است و برخی اپراتورهای فیبر نوری ایران مانند مبین‌نت نیز به مشتریان خود می‌دهند.

مودم هواوی HG8245Q از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac و فرکانس‌های رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت ۴۵۰ مگابیت و ۵ گیگاهرتز با سرعت ۱۳۰۰ مگابیت برخوردار است.

۴ درگاه شبکه اترنت RJ45 گیگابیتی و ۲ درگاه USB 2.0 دارد و از MIMO 3×3 با دو آنتن خارجی ۲ دسی بل پشتیبانی می‌کند.

هواوی می‌گوید این مودم به فناوری محدوده پوشش‌دهی وای‌فای هوشمند مجهز است و می‌تواند تشخیص دهد در کدام منطقه از خانه، دستگاه‌های بیشتری وجود دارد و براین‌اساس، پوشش‌دهی وای‌فای بهتری در آن نقطه ایجاد کند.

مودم فیبر نوری دو بانده هواوی HG8245Q2

به ابزارهایی مانند کنترل والدین و اشتراک‌گذاری وای‌فای مجهز است و تقریبا یک پنل کاربری تحت وب کامل و بی‌نقص برای مدیریت و نظارت بر وای‌فای دارد. قیمت این مودم نیز در بازار ایران هنوز مشخص نشده است.

قیمت این مودم حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

خرید مودم هواوی HG8245Q2

مودم هواوی  EchoLife HG8145V5: مودم پیشنهادی ایرانسل

ایرانسل FTTH H1

ایرانسل مودم FTTH H1 را به مشترکان اینترنت فیبر نوری خود پیشنهاد می‌دهد که همان مودم هواوی EchoLife HG8145V5 است.

این مودم هم دو بانده AC1200 با ۲ آنتن خارجی، ۳ درگاه شبکه گیگابیت، ۱ درگاه USB و ۱ درگاه USB است و مشخصات خوبی دارد.

درگاه‌های ایرانسل FTTH H1

این مودم در بازار حدود ۲.۵ میلیون تومان است ولی ایرانسل به مشترکان خود حدود ۳ میلیون تومان می‌فروشد.

مودم زایکسل PMG5617-GA: مودم پیشنهادی شاتل

بررسی مودم زایکسل PMG5617-GA

شرکت شاتل هم چندین مدل مودم فیبر نوری دو بانده زایکسل از جمله مدل PMG5617-GA را به مشتریان خود می‌دهد.

زایکسل مودم‌های با کیفیتی می‌سازد و خود شاتل هم همیشه دست روی مودم‌هایی با مشخصات نسبتا خوبی گذاشته است.

حتی مودم‌های ADSL که شاتل از زایکسل به مشتریان می‌داد؛ باز هم با کیفیت بودند.

مودم PMG5617-GA دو بانده با ۴ درگاه شبکه گیگابیت، کانکتور فیبر نوری SC/APC و یک درگاه RJ11 برای تلفن ثابت است. ۲ درگاه USB هم روی این مودم در دسترس است.

مودم PMG5617-GA وای‌فای AC1200 دارد تا حداکثر سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۸۶۷ مگابیت و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۳۰۰ مگابیت برسد.

فناوری‌های MU-MIMO و Beamforming را هم روی این مودم داریم و برای رمزنگاری اطلاعات در شبکه بی‌سیم از پروتکل WPA/WPA2 استفاده می‌کند.

قیمت مودم زایکسل PMG5617-GA در بازار حدود ۳ میلیون تومان است.

خرید مودم زایکسل PMG5617-GA


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫10 دیدگاه ها

  1. مودم فیبر نوری دو بانده هواوی HS8145X6 علاوه بر توضیحات بالا پورت های شبکش ۱۰ گیگابیته! یعنی سیستمت گیمینگ باشه پورت شبکش هم ۱۰ گیگ باشه واویلاااا وای فای ۶ و ۱۳۰۰مگی رویاییه چه برسه ۱۰ گیگ!
    این مودم با اختلاف بهترینه

    1. سلام
      هر سه مدل مودم فیبر نوری دو بانده خوبی هستند.
      مدل HS8546X6 هم وای فای ۶ دو بانده و هم درگاه ۱۰ گیگابیت دارد و به نظر می‌رسد از دو تای دیگر کامل تر است ولی آن دو تا هم به ویژه HS8145X6 خیلی خوب هستند

  2. با سلام و احترام
    مودم فیبرنوری که از دو خط تلفن پشتیبانی کنه و دو باند باشه از نوع وای فای ۶ چه مدلی در بازار وجود داره.
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    با تجدید احترام

  3. سلام به جای مودم ftth هواوی اکولایف که از مخابرات آوردن وصل کردن می تونیم خودمون یکی از مودم‌های بالا را جایگزین کنیم؟
    یا باید با هماهنگی و تنظیمات مخابرات باشه؟
    ممنونم.

    1. سلام
      خودتان می‌توانید مودم فیبر نوری بهتری بخرید و نصب کنید.
      تنظیمات احتمالی را باید از مخابرات بگیرید

    1. سلام
      برای فیبر نوری مودم خوبیه
      در واقع هر کدام از این مودم‌های پیشنهادی در این مقاله را بخرید؛ یکی از بهترین مودم‌های GPON را خریدید و مطمئن باشید کارتان را راه می‌اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا