تاروپود

بازتاب اعلام تعرفه‌های اینترنت نامحدود در میان کاربران: متعجب؛ شاکی؛ معترض و سردرگم

دیروز؛ جدول سرویس‌ها و قیمت‌های اینترنت نامحدود اعلام و جزییات بیشتری درباره این طرح روی خبرگزاری‌های رسمی انتشار یافت. طرحی که از ابتدا قرار بود باعث توقف فروش اینترنت حجمی شود و کاربران بتوانند به صورت نامحدود و فقط براساس سرعت از اینترنت استفاده کنند. این جدول را از روی لینک زیر مشاهده کنید:

جدول بسته‌ها و قیمت‌های اعلام شده اینترنت نامحدود

از همان لحظات اولیه انتشار جدول تعرفه‌های سرویس‌های جدید اینترنت؛ موجی از شکایت و اعتراض میان کاربران ایرانی به راه افتاده است و پس از چندین ساعت شاهد به اوج رسیدن این اعتراض‌ها و شکایت‌ها آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتسب به وزیر ارتباطات و ریاست‌جمهوری هستیم. 

برای نمونه می‌توانید به کامنت‌های بسیار زیاد کاربران شاکی در سایت‌هایی مانند یک پزشک، دیجیاتو و زومیت نگاهی بیندازید. در ادامه نیز برخی از نظرات کاربران را به صورت هایت‌لایت برای شما درج کردیم.

این کاربران ابتدا از مشاهده ستون حجم در این جدول تعجب کردند و بعد با اندکی وقت و یک محاسبه ساده متوجه شدند که قیمت اینترنت در مدل جدید برایشان گران‌تر از گذشته شده است. 

من به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ گیگ در ماه مصرف دارم. بیشتر ۹۵ در صد هم خارجی هست. الان سرویس من از آسیاتک حدود ۱۰۰ و خورده ای هزار تومان می شود. با این تعرفه ی جدید هیچ تغییری برای من تقریبا رخ نداده است. من همان پول را می دهم ولی مجبورم هر ماه یک مقدار ترافیک بخرم. یعنی زحمت اضافه . نمی دانم چرا یک دفعه تعرفه از ۱۰ گیگ پریده به ۲۰۰ گیگ.

عملا هیچ اتفاقی جز گرانتر شدن اینترنت رخ نداده و عملا به وب فارسی گفته شده که کاربران مجبور به استفاده از خدمات شما خواهند بود پس همانند خودروسازی نیاز به کار کردن روی کیفیت ندارید و فقط کمیت را بالا ببرید

کاربرانی که پس از مدت‌ها به یک سرویس‌دهنده و یک بسته خاص با سرعت و حجم مناسب عادت و سفارشی‌سازی شده‌اند؛ اکنون ترس برشان داشته نکند همین اینترنت نیز دست‌خوش تغییر و تحول شود و از دست‌شان در برود. 

اگر مکانیزم بر اساس کاهش سرعت باشه این موضوع رو میشه تحمل کرد اما اگر قرار باشه برای مثال بعد از ۱۰ گیگ ترافیک بین الملل نیاز به خرید حجم باشه دیگه کلمه ی نامحدود معنا و مفهوم نداره.

به توجه به جدولی که ارائه شده قیمت هر گیگ بالاتر میره و بیشتر کاربران را سوق میدهند به استفاده از اینترنت داخلی.

اکثر سایت های دانلود ایرانی به علت گران بودن سرور و فضای ذخیره سازی در ایران فایل های دانلود را در سرور های خارجی ذخیره می کنند و ما از آنجا دانلود می کنیم. من که فیلم و بازی های حجیم زیاد دانلود می کنم اصلا به سودم نیست.

آقا تکلیف ما که با نت شبانه رایگان ماهی حداقل۱۰۰گیگ دان میکنم اونم با ماهی ۵ هزار تومن،چی میشه؟؟؟ اینطوری که به ضرر ماست، تازه این صد گیگ ۸۰ گیگش از ترافیک خارجیه

برایشان سوال است که فرق ترافیک اینترنت داخلی و بین‌الملل چیست و چگونه می‌توان ترافیک این دو را از هم مجزا کرد؟ در مدل جدید چقدر از اینترنت مصرفی آن‌ها ترافیک بین‌الملل و چقدر ترافیک داخلی است و چه هزینه‌ای باید برای این ترافیک‌ها بپردازند؟

الان چند درصد از هاست و سرورهایی که ماها استفاده می‌کنیم در ایران هست؟ این یعنی مجبورید از بین‌المللی بیشتر بخرید و هزینه بیشتری بدهید.

موضوع مهم بعدی؛ اتمام حجم در مدل جدید اینترنت است. در حالی که مدیران وزارت ارتباطات از امکان خرید حجم اضافه بر مبنای قیمتی سابق یعنی ۳ هزار تومان برای هر گیگابایت حجم اضافه سخت گفتند؛ برخی سایت‌ها از کاهش سرعت پس از اتمام حجم سخن می‌گویند. 

از حدود یک ماه پیش که محمود واعظی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم اعلام کرد فروش اینترنت حجمی متوقف خواهد شد و اینترنت براساس ترافیک داخلی و خارجی و برمبنای اتصال و سرعت ارایه می‌شود؛ یک چیز محور تمامی صحبت‌ها و خبرها بود؛ برداشته شدن حجم. اما متاسفانه پس از این هم حرف و حدیث باز هم شاعد محدودیت حجم و ارایه سرویس‌هایی با سقف حجم و سرعت هستیم. 

در دنیا در روش اتصال محور، حد مصرفی به عنوان مصرف منصفانه پیش بینی می شود که دو حالت دارد: در حالت اول وقتی مصرف از مقدار مشخصی عبور کرد سرعت را کم می کنند و در حالت دوم، کاربران حجم اضافی خریداری می کنند؛”

مشخص است که مدل جدید اینترنت ابهام‌ها و سایه روشن‌های زیادی دارد و در حالی که به نظر می‌رسد به دنبال تفکیک ترافیک داخل از خارج و حمایت از کاربران کم مصرف است؛ اما زاویه‌های دیگری از کار رها شده و شفاف‌سازی نشده است. کاربران پر مصرف دغدغه‌های جدیدی دارند و حجم و سرعت‌هایی از اینترنت داخلی و خارجی استفاده می‌کنند که ابدا در مدل ارایه شده تا اینجا پیش‌بینی نشده است. 

وزارت ارتباطات باید در فرصت باقی مانده شفاف‌سازی و اطلاعات بیشتری درباره مدل اینترنت جدید «اتصال‌محور» ارایه بدهد. از سوی دیگر؛ جالب است که اپراتورها و ارایه‌دهنده‌گان اینترنت هنوز ساکت مانده و هیچ‌گونه واکنشی نشان ندادند. برخی می‌گویند پیاده‌سازی مدل جدید اینترنت مصوبه کمیسیون رگولاتوری عملا ناممکن است و اپراتورها در سردرگمی و بلاتکلیفی به سر می‌برند و برخی دیگر اعتقاد دارند سرویس‌دهنده‌ها مدل‌های خودشان را براساس جدول تعرفه‌های منتشر شده به کاربران عرضه خواهند کرد. 

در انتها توجه شما را به کامنت پرمغز و نقض یکی از کاربران جلب می‌کنم:

یعنی واقعا میخوان اینترنت نامحدود فعلی رو بردارن؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا