تاروپود

آیا همراه اول می‌خواهد بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه را حذف کند؟

نارضایتی گسترده کاربران از محدودیت سرعت و حجم بسته‌های شبانه همراه اول

چند روز پیش، گزارشی از وضعیت بد سرعت بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه همراه اول رفتیم. در این گزارش گفتیم کاربران طی دو هفته اخیر، از کاهش سرعت اینترنت بسته‌های نامحدود شبانه همراه اول خبر دادند؛ به‌طوری که عملا استفاده از این بسته‌ها غیرممکن شده است.

با انتشار این گزارش، ده‌ها کاربر دیگر هم پیام دادند که آن‌ها هم با چنین مشکلاتی روبرو هستند و در بیشتر اوقات سرعت بسته اینترنت نامحدود شبانه همراه اول آن‌ها به زیر ۱ مگابیت و حتی ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلوبیت می‌رسد و نمی‌توانند یک وب‌سایت با آن باز کنند؛ چه برسد به دانلود فایل‌های حجیم و طولانی.

مثلا کاربری برای ما نوشته است:

«این مطلب کاملا صحیح هست. من توی استان بوشهر زندگی میکنم و ۲ روزه اینترنت شبانه سرعتش به زیر ۵۰۰ کیلوبایت کاهش یافته. من شب اول خیلی گیج شدم و شب دوم اطمینان پیدا کردم از این مساله.»

کاربر دیگری هم می‌گوید:

«امیدوارم هر چه زودتر رسیدگی کنند. سرعت ۲۵۰ کیلوبایت در ثانیه هست (۲ مگابیت). یعنی چی بدون اطلاع قبلی این کارها رو می‌کنند؟»

در چند وب‌سایت و کانال تلگرامی تخصصی دیگر هم گزارش‌هایی منتشر شد که همراه اول به طور عمدی محدودیت سرعت روی بسته‌های اینترنت شبانه خود گذاشته است.

ضمن اینکه برخی دیگر از کاربران گزارش دادند که علاوه بر سرعت و پهنای‌باند، حجم بسته‌های اینترنت شبانه نامحدود نیز محدود شده است:

«با توجه با صحبتی که با دوستانم داشتم انگار حجم رو به ۱۰۰ گیگ محدود کردن لطفا اگر امکان دارد این موضوع را پیگیری کرده و رسانه ای کنید. الان خیلی از کاربران اطلاع ندارند و بسته های شبانه را مجددا شارژ می‌کنند و متضرر می‌شوند. حجم منصفانه اینترنت بین الملل نامحدود شبانه همراه اول به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده و عملا بعد از حجم مشخصی دانلود، سرعت روی ۲Mbps قفل میشود.»

از سوی دیگر، پیگیری‌های کاربران از طریق سامانه ۱۹۵ و شکایت به همراه اول و وزارت ارتباطات به جایی نرسیده است. برخی کاربران اینترنت به سایت تجارت نیوز گفتند که همراه اول پاسخ‌گوی آن‌ها نبوده و طی تماس‌هایی که با پشتیبانی این اپراتور برقرار کردند؛ گفته شده که مشکلی در سرعت اینترنت شبانه همراه اول وجود ندارد.

آیا بسته نامحدود شبانه همراه اول حذف می‌شود؟

اعمال محدودیت سرعت و حجم روی بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه همراه اول که دقیقا به خاطر دو مزیت بزرگ نامحدود بودن و سرعت بالا مورد توجه کاربران قرار گرفته و محبوب بودند؛ گمانه‌زنی‌هایی را در رسانه‌ها به همراه داشته است.

برخی از کاربران و سایت‌ها این موضوع را به طرح صیانت ربط می‌دهند و اینکه اپراتورهای موبایل می‌خواهند ترافیک و مصرف اینترنت کاربران را کاهش دهند یا محدود به ترافیک داخل ایران کنند.

دسته دیگری از کاربران می‌گویند بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه برای همراه اول به صرفه نیستند و فقط ترافیک این اپراتور را بیشتر می‌کنند؛ لذا همراه اول در صدد حذف آن‌ها است. این اپراتور ابتدا شروع به محدود کردن سرعت و حجم این بسته‌ها می‌کند تا کاربران به تدریج از این بسته‌ها ناامید شده و آن را تمدید نکنند و بعد اقدام به حذف آن‌ها خواهد کرد.

کاربری به نام بهرام پیام داده است:

«بنده به مدت چند ساله که دارم از نت شبانه دو تا اپراتور استفاده میکنم.
ایرانسل قبل اینکه بسته‌های نامحدود شبانه رو حذف کنه سرعت به شدت کاهش داد و در حین دانلود قطعی زیادی داشت… علنا داشت پالس میداد که دیگه از نت شبانه استفاده نکنید.
حالا نوبت به همراه اول رسیده است. بسته شبانه رو فعال کردم، روزای اول سرعتش عالی بود. دقیقا بعد ۱۰۰ گیگ دانلود سرعت به ۲۵۶ کیلوبایت محدود شد. اول فکر کردم مشکل از خطه تا اینکه پیش یکی از دوستام رفتم که توی مرکز خدمات همراه اول بود… بهم گفت سیاست جدید همراه اول این که ابتدا سرعت محدود کنند که متقاضیان اینترنت شبانه کم بشه و بعد از اینکه دیکه از نت شبانه استقبال نشد؛ کلا بسته شبانه رو حذف کنند
دقیقا مثل ایرانسل دارند پالس میفرستند که میخوایم نت شبانه رو حذف کنیم …»

پیش‌تر، هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در مقطعی نسبت به حذف بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه خود اقدام کردند که با پیگیری وزارت ارتباطات و رگولاتوری در زمان آقای آذری جهرمی در دولت دوازدهم و شکایت کاربران، هر دو اپراتور بسته‌هایی را به عنوان نامحدود شبانه فعال کرد.

اینک، همراه اول یک بسته ۳۰ روزه نامحدود شبانه دارد و ایرانسل هم بسته اینترنت نامحدود شبانه یک روزه می‌دهد. حالا، به نظر می‌رسد سیاست‌های هر دو اپراتور دوباره به سوی حذف این بسته‌ها یا حداقل کم‌رنگ‌ کردن آن‌ها است.

طبیعی است که وقتی شبکه موبایل کشور در حالت اشباع به سر می‌برد و اپراتورها نمی‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای کاربران باشند و از سوی دیگر هزینه‌های تمام شده برای هر گیگابایت اینترنت بسیار بیشتر از هزینه دریافتی از مشتری است؛ به سوی محدودیت سرعت و حجم بسته‌های نامحدود شبانه بروند و کاربران را به سوی استفاده از بسته‌های روزانه گران‌تر و دارای محدودیت حجمی بکشانند.

مشکل از تعرفه‌های اینترنت موبایل است؟

خود رگولاتوری و اپراتورها می‌گویند اگر تعرفه‌های اینترنت موبایل اصلاح و افزایش نداشته باشد؛ باید به مرور شاهد افت کیفیت شبکه و حذف بسته‌های ارزان‌تر و در دسترس‌تر کاربران باشیم و مشکلات شبکه موبایل بیشتر می‌شود.

از همین الان، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش تعرفه‌های اینترنت موبایل در سال ۱۴۰۱ شنیده می‌شود و رگولاتوری با همکاری اپراتورهای موبایل و ثابت دارد روی فرمول و نحوه افزایش تعرفه‌ها کار می‌کند.

گفته می‌شود هزینه سرمایه‌گذاری و نگهداری و توسعه شبکه‌های موبایل در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته ولی تعرفه‌های موبایل تغییری نکرده یا اندک افزایشی داشته‌اند و همین موضوع، اپراتورهای موبایل را با چالش‌های جدی در منابع و شبکه روبرو کرده است.

مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت را مکلف کرد از افزایش قیمت اینترنت موبایل و ثابت در سال ۱۴۰۰ جلوگیری کند ولی ظاهرا در بودجه ۱۴۰۱ چنین بعدی نیست و دولت خودش پیش‌قدم شده تا تعرفه‌های را اصلاح و قیمت اینترنت موبایل را افزایش دهد.

موضوع مهمی که برای کاربران علامت سوال است؛ این است که آیا با افزایش تعرفه اینترنت موبایل، واقعا مشکلات کندی سرعت اینترنت یا حذف بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه و روزانه یا بسته‌های حجمی محبوب حل می‌شود؟ آیا اپراتورها با رسیدن به خواسته خود در تعرفه‌های اینترنت موبایل و مکالمه و پیامک، حاضر هستند یک سرویس واقعی نامحدود شبانه به کاربران بدهند؟

کاربران همراه اول شکایت کنند

آنچه که مسلم است؛ یک کاربر و دو کاربر و سه کاربر با مشکل سرعت و حجم روی بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه همراه اول روبرو نشدند؛ بلکه گزارش‌های زیادی منتشر شده و کاربران بی‌شماری گله دارند که در دو الی سه هفته اخیر، سرعت بسته‌های نامحدود به شدت افت کرده است.

همراه اول تا کنون نسبت به این شکایت کاربران خود هیچ‌گونه واکنشی نداشته و همان طور که اشاره شد؛ کارشناسان این شرکت اعتقاد دارند هیچ محدودیت سرعت و حجمی روی بسته‌های اینترنت نامحدود اعمال نکردند.

سامانه ۱۹۵ همراه اول بهترین منبع برای ثبت شکایت و پیگیری و جواب گرفتن است. معمولا، شکایات ثبت شده در این سامانه از سوی وزارت ارتباطات و رگولاتوری و زیرساخت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و اگر همراه اول را به واکنش وادار نکند؛ می‌تواند یک گزارش موثق برای رگولاتوری باشد و نشان‌دهنده اینکه یک اپراتور دارد در بسته‌های اینترنت کم فروشی می‌کند.

احتمالا روزهای آینده، مشخص می‌شود این بسته‌های به طور کامل حذف می‌شوند یا اینکه به روال گذشته خود برمی‌گردند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫10 دیدگاه ها

  1. من هم سرعت محدود به یک مگابایت دارم البته برای سایت های داخلی سرعت بالاست حدود ۱۲ مگابایت

    1. منم دقیقا همینطوریه سایت های داخلی تا ۱۳ مگابایت میره ولی سایت های خارجی تا ۲۵۰ کیلو بایته. احتمال خیلی زیاد یه پشتیبانی از طرح صیانت باشه.

  2. واقعا مسخرس وقتی نمیخوان بزارن چیزی دانلود کنیم بگن نخریم
    این نه نامحدوده نه منصفانه
    سرعت ۵۰۰ کیلوبایتو خودشون استفاده میکنن که به ما میدن ؟

  3. در روزهای اخیر ، بعد از شصت گیگ دانلود ، سرعت اینترنت بسته نامحدود همراه اول ، به ۱ مگابایت بر ثانیه میرسه ، با ۹۹۹۰ هم که تماس گرفتم ، پاسخ دادند سیستم عملکرد اش درست بوده در اعمال محدودیت سرعت ، جالب اینجاست وقتی بهشون میگی ، مگه نمی گید مصرف منصفانه ۱۰۰ گیگ ، پس چرا روی شصت گیگ ، محدودیت سرعت اعمال می کنید ، فرمودند که : منظور مصرف منصفانه تا ۱۰۰ گیگ هستش ، یعنی سیستم تصمیم میگیره روی چه ترافیکی محدودیت اعمال کنه ،و اما سامانه ۱۹۵ ، این سامانه هم هم کیش همراه اول شده انگار ، چون دقیقا پاسخی که به تیکت ۹۹۹۰ برای من پیامک شد ، کپی همون پاسخ رو سامانه ۱۹۵ برای من ارسال کرد و اظهار کردند که عملکرد سامانه در محدودیت سرعت بسته نامحدود درست بوده است. آدم نمیدونه از دست این کلاهبرداری ها به کجا شکایت کنه.

  4. واقعا

    نامحدود
    معنی ش واسه من توضیح بدین یعنی چی …؟

    بعد میاد
    نامحدود میدن >>>
    سرعت محدود افتضاح
    حجم محدود

    پس کجاش اسمش نامحدوده من متوجه نشدم ؟؟؟ یعنی ما رو چی فرض کردن .
    تمام دنیا

    سرعت روی ۱۰۰ مگ تا ۲۰۰ مگ هست و حجم بالا .
    سرعت کیفیت عالی قیمت هم که من دیدم عالیه نسبت به کیفیت و سرعت و حجم ها

    اینجا همچیز افتضاح و گران و کیفیت افتضاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا