نقد و بررسی

مقایسه اینترنت فیبرنوری تانومای مخابرات و آذرخش های‌وب: کدام‌یک بهتر و به صرفه‌تر است؟

بررسی دو اینترنت FTTH ایران از نظر سرعت، قیمت، مودم، نصب و راه‌اندازی و محدوده پوشش‌دهی

اگر دنبال خرید اینترنت فیبرنوری یا FTTH باشید؛ با کمی جست‌وجو در اینترنت یا پرس و جو از دوستان و همکاران و اطرافیان، به دو شرکت و دو اسم می‌رسید: «تانومای مخابرات» و «آذرخش های‌وب».

سرویس اینترنت فیبرنوری FTTH مخابرات قدیمی‌تر است و سال‌ها است لاک‌پشتی توسعه پیدا می‌کند و در شهرهای مختلف ارائه می‌شود ولی سرویس اینترنت فیبرنوری FTTH آذرخش های‌وب عمری کمی بیش از دو سال دارد.

  بیشتر بخوانید: تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبرنوری چیست؟

شرکت مخابرات اگرچه خصوصی شده است ولی هنوز ویژگی‌ها و مشخصات یک سرویس‌دهنده دولتی و عمومی را دارد ولی در آن سو های‌وب یک شرکت خصوصی است و کاملا با سرمایه‌گذاری و برنامه و اهداف یک کسب‌وکار غیر وابسته به دولت پیش می‌رود. به همین دلیل، باید تفاوت زیادی میان اینترنت تانوما با اینترنت آذرخش باشد.

اگر ساکن تهران و کرج باشید؛ انتخاب میان این دو سرویس اینترنت پر سرعت معنی پیدا می‌کند و اگر ساکن شهرها و استان‌های دیگر کشور هستید؛ احتمالا فقط گزینه اینترنت FTTH تانوما مخابرات را دارید؛ چون شرکت های‌وب هنوز موفق نشده در سراسر کشور این سرویس اینترنت را ارائه بدهد؛ البته طبق گفته‌های سایت های‌وب، تا پایان سال ۱۴۰۰ در بش از ۵۰۰ شهر کشور سرویس آذرخش در دسترس است.

به هر حال، شاید برایتان مقایسه این دو سرویس اینترنت فیبرنوری جالب باشد. اینکه کدام سرویس سریع‌تر است؛ بسته‌های حجیم بیشتر و به صرفه‌تری دارد؛ هزینه‌های کابل‌کشی در کدام سرویس رایگان است و بحث مودم فیبر نوری یا GONE!

          بیشتر بخوانید: بررسی از نزدیک و عملی اینترنت فیبرنوری آذرخش های‌وب

ما در این مطلب می‌خواهیم یک مقایسه کامل میان هر دو اینترنت FTTH مخابرات و های‌وب داشته باشیم. مقایسه‌ای که می‌تواند یک راهنمای خوب برای انتخاب یک سرویس اینترنت پرسرعت خانگی یا کسب‌وکاری باشد و شما را از سردرگمی و جست‌وجوهای زیاد در اینترنت برای یافتن اطلاعات درباره تانوما و آذرخش خلاص کند.

نکته بسیار مهمی که پیش از هر چیز دیگری باید اشاره شود؛ تفاوت ماهیتی این دو سرویس اینترنت است که در بالا هم ذکر شد. اینترنت FTTH تانوما توسط دفاتر مخابراتی شهرها و استان‌ها ارائه می‌شود و هر شهر می‌تواند برای خودش یک تعرفه، بسته‌های اینترنت، شرایط واگذاری و کیفیت سرویس داشته باشد اما در اینترنت آذرخش، همه‌چیز شفاف و واضخ و مشخص روی سایت های‌وب آمده و در سراسر کشور یکسان اعمال می‌شود.

بخش بزرگی از سردرگمی کاربران در خرید اینترنت فیبرنوری به همین عدم یکپارچگی و شفافیت شرکت مخابرات برمی‌گردد. در ادامه نشان می‌دهیم که تعرفه‌های سرویس‌های FTTH مخابرات تهران با شهرهای دیگری مانند مشهد یا رشت چقدر متفاوت است.

تانوما در برابر آذرخش: نوع فناوری

هر دو سرویس اینترنت فیبرنوری تانومای مخابرات و آذرخش های‌وب از نوع FTTH یا Fiber to the Home است؛ یعنی کابل‌های فیبرنوری از مرکز مخابراتی تا درون خانه یا ساختمان مشترک کشیده می‌شوند و جایگزین زوج سیم مسی خط تلفن هستند.

شرکت مخابرات سرویس‌های فیبرنوری دیگری مانند FTTB و FTTC نیز ارائه می‌دهد که در حقیقت تا بخشی از مسیر بین مرکز مخابراتی تا خانه کابل فیبرنوری است و مابقی آن باز کابل مسی می‌شود. مثلا در سرویس FTTC از مرکز مخابراتی تا کافوهای اینترنتی نزدیک خانه، کابل‌کشی فیبرنوری است و پس از آن از کافوها تا خانه کابل مسی است که برای ارائه سرویس‌های اینترنت ADSL/VDSL استفاده می‌شود.

گاهی اوقات شرکت مخابرات یک سرویس FTTC یا FTTB را به جای FTTH به مشتری می‌دهد و نام آن را اینترنت فیبرنوری می‌گذارد ولی باید بدانیم که در اینترنت فیبرنوری نیازی به خط تلفن ثابت نیست و باید از مودم متفاوتی با مودم‌های ADSL و VDSL استفاده کرد که موسوم به مودم‌های GPON هستند.

تانوما در برابر آذرخش: محدوده پوشش‌دهی

تانوما: در سراسر کشور مراکز مخابراتی به صورت محدود، اگر زیرساخت کابل‌کشی فیبرنوری آماده باشد؛ سرویس اینترنت فیبرنوری تانوما یا FTTH را ارائه می‌دهند. در برخی از شهرها مانند تهران، مشهد، کرج، استان گیلان، استان مازندران، استان اصفهان و چند شهر دیگر، اینترنت تانوما بیشتر و بهتر در دسترس است.

آذرخش: مطابق گفته‌های سایت های‌وب فعلا در مناطق عظیمیه و جهانشهر کرج و استان البرز ارائه می‌شود ولی مطلع هستیم که در برخی مناطق تهران هم سرویس اینترنت آذرخش راه‌اندازی شده و قرار است تا پایان سال در بیش از ۵۰۰ شهر کشور این سرویس ارائه شود.

تانوما در برابر آذرخش: سرعت و کیفیت

تانوما: از ۸ مگابیت تا ۲۰۰ مگابیت

تست سرعت اینترنت فیبرنوری تانوما مخابرات

در برخی مراکز مخابراتی سرعت باز است و حتی برخی کاربران سرعت‌های ۳۰۰ مگابیت هم تست گرفتند. در تهران سرعت غالب اوقات نزدیک ۵۰ مگابیت است ولی در گیلان سرعت تا ۲۰۰ مگابیت باز است. همه‌چیز به مرکز مخابراتی، تجهیزات نصب شده، شلوغی خط‌ها و تعداد کاربران در آن مرکز مخابراتی برمی‌گردد.

گاهی اوقات سرعت اینترنت FTTH تانوما از سرعت اینترنت ADSL هم پایین‌تر می‌آید و گاهی اوقات نه سرعت واقعا خوب و بالای ۵۰ مگابیت و حتی بالای ۱۰۰ مگابیت است.

در سایت تانومای مخابرات تهران آمده است: «سرویس‌های اینترنت فیبر نوری از سرعت اسمی ۲ مگابیت بر ثانیه تا ۵۰ مگابیت بر ثانیه قابل ثبت‌نام می‌باشد اما سرعت تحویلی از ۲۰ مگابیت بر ثانیه شروع و تا برخی از سرویس‌ها تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌گردد.»

آذرخش: از ۲۰ تا ۱۰۰ مگابیت

تست سرعت اینترنت فیبرنوری آذرخش های‌وب

های‌وب کیفیت سرویس بهتری نسبت به تانوما می‌دهد و درصد کاربران راضی بیشتری دارد. باز هم در فیبر نوری های‌وب سرعت خط باز است و براساس شرایط و قدرت و سرعت سیستم می‌توانید تا ۳۰۰ مگابیت افزایش سرعت داشته باشید.

البته، این را باید به حساب خلوتی سرویس های‌وب و ماه‌های ابتدایی راه‌اندازی سرویس جدید گذاشت و باید دید پس از دریافت هزاران کاربر باز چنین سرعت و کیفیتی ارائه می‌شود یا خیر!

تانوما در برابر آذرخش: نصب و راه‌اندازی

تانوما: اگر سرویس‌های پرحجم و یک ساله را خریداری کنید؛ نصب و راه‌اندازی به همراه کابل‌کشی درون ساختمان رایگان است ولی اگر سرویس‌های ماهیانه و پس پرداخت را بخرید؛ در برخی مراکز مخابراتی باید هزینه نصب و کابل‌کشی هم بدهید.

آذرخش: تمام هزینه‌های نصب و راه‌اندازی رایگان و حتی همراه با یک ماه تست رایگان است.

شما می‌توانید برای دریافت سرویس یک ماهه رایگان ثبت‌نام و پس از رضایت از آن، سرویس اینترنت های‌وب را خریداری کنید. شما نیازی نیست دنبال کابل‌کشی و خرید مودم و مسایل دیگری بروید و کارشناسان های‌وب همه کارها را برای شما انجام می‌دهند.

تانوما در برابر آذرخش: مودم

تانوما: همراه با سرویس باید یک مودم GPON نیز خریداری کنید؛ دقیقا مانند سرویس‌های ADSL و VDSL که همراه با سرویس یک مودم نیز به شما فروخته می‌شود.

آذرخش: های‌وب یک مودم GPON فیبرنوری امانی به شما می‌دهد. شما یک مبلغ (۳۷۵ هزار تومان) به عنوان ودیعه مودم پرداخت کرده و پس از پایان سرویس، با تحویل دادن مودم آن ودیعه را دریافت خواهید کرد.

کاملا مشخص است که در این بخش سرویس اینترنت های‌وب به صرفه‌تر است؛ چون شما پس از مدتی می‌توانید پول خود را پس بگیرد ولی در تانومای مخابرات باید هزینه‌ای ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومانی برای مودم بدهید.

تانوما در برابر آذرخش: ثبت‌نام

تانوما: برای اطلاع از وضعیت ارائه سرویس در شهر و محله خود، هیچ راهی ندارید جز اینکه با مرکز مخابراتی منطقه خودتان تماس بگیرید و بررسی کنید آیا سرویس تانوما ارائه می‌شود یا خیر!

اما یک فرم ثبت‌نام سرویس FTTH نیز در سایت مخابرات وجود دارد که می‌توانید آن را پر کرده و منتظر تماس آن‌ها باشید.

همین‌طور، سایت‌های زیادی از سوی مخابرات استان‌ها برای ثبت‌نام اینترنت تانوما راه‌اندازی شده است. مثلا تانومای استان گیلان، تانومای استان تهران، تانومای استان خراسان رضوی و غیره!

آذرخش: متقاضیان سرویس فیبرنوری های‌وب می‌توانند در سایت این شرکت ثبت‌نام کنند تا هر زمان این سرویس به منطقه و شهر آن‌ها رسید؛ جزو اولین نفراتی باشند که آن را خریداری و استفاده می‌کنند. البته، اگر در مناطقی باشند که این سرویس راه‌اندازی شده است؛ سریعا با آن‌ها تماس برقرار شده و کارهای خرید و راه‌اندازی سرویس انجام می‌شود.

تانوما در برابر آذرخش: قیمت

هر دو سرویس نایاب هستند؛ پس طبیعی است که گران‌قیمت باشند و برای کاربران کم مصرف و کاربران خانگی عادی به صرفه نباشند. قیمت اینترنت فیبرنوری نسبت به ADSL و VDSL و حتی ۴G نیز گران‌تر است؛ به‌ویژه اینکه وقتی سرعت بالا است؛ شما سریعا حجم مصرف کرده و دائما باید بسته‌های اینترنت خود را تمدید و هزینه بالایی برای آن بپردازید.

تانوما: هزینه‌های اینترنت فیبرنوری مخابرات برای استان‌های مختلف متفاوت است:

استان تهران:

استان گیلان:

استان خراسان رضوی:

آذرخش: یک مزیت بزرگ سرویس FTTH آذرخش، مشخص و شفاف بودن هزینه‌ها و بسته‌های اینترنت است. آخرین جدول قیمت بسته‌ها و تعرفه اینترنت آذرخش های‌وب برای سال ۱۴۰۰ را در زیر مشاهده می‌کنید:

اگر بخواهیم فقط حجم هر بسته اینترنت را در نظر بگیریم؛ قیمت اینترنت های‌وب گران‌تر است ولی هنگامی که بحث خرید یا امانی مودم و همین‌طور هزنیه‌های نصب و راه‌اندازی برای تانوما را در نظر بگیریم؛ تقریبا میان این دو سرویس از نظر قیمتی تفاوت زیادی نیست.

گفتیم بیشتر از اینکه بخواهید بررسی کنید کدام سرویس به‌صرفه‌تر است؛ باید بررسی کنید کدام سرویس در منطقه شما ارائه می‌شود و بعد برای خرید یک بسته اینترنت مناسب نیاز و مصرف خود اقدام کنید.

نتیجه‌گیری

سرویس اینترنت فیبرنوری آذرخش های‌وب از نظر نصب و راه‌اندازی، کیفیت، سرعت و مودم امانی و پشتیبانی بهتر از اینترنت تانومای مخابرات است.

اما سرویس اینترنت آذرخش در همه کشور نیست و فعلا به دو شهر تهران و کرج محدود شده است. اگر در این دو شهر زندگی کنید؛ شاید یک انتخاب داشته باشید وگرنه باید سراغ اینترنت تانومای مخابرات بروید.

از نظر قیمت، هر دو سرویس گران‌قیمت هستند و شما پس از مدتی ناچار می‌شوید دائما بسته اینترنت جدید به قیمت‌های بالا خریداری کنید. هزینه‌های نصب و راه‌اندازی سرویس آذرخش پایین‌تر از مخابرات است.

در نهایت، امیدواریم که هر دو سرویس با سرعت بیشتری توسعه پیدا کرده و یک فضای رقابتی و انتخاب‌گونه را شاهد باشیم تا کاربران بتوانند یک سرویس FTTH واقعی دریافت کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    دو نکته نیاز هست تصحیح بشه
    ۱- دیگه داخل تهران فیبرکشی رایگانی وجود نداره و این طرح کلا برداشته شد ( پس همه هزینه کابل کشی از باکس FAT تا درب منزل با خود کاربر هست ) و همچنین مودم ها فقط بین هواوی و فایبرهوم ( با توجه به زیرساخت مخابراتی منطقه ) قابل خرید هست و کمترین میزانش یک میلیون در این تاریخ هست
    ۲- سرعت بنده که داخل تهران تانوما دارم تا ۲۳۰ مگ باز هست ( چه آپلود و چه دانلود و متقارن ارائه میدن ) اما اغلب زیر ۲۰۰ مگ میشه دسترسی پیدا کرد و خارج از کشور هم سرعت دچار نوسان هست اما بیش از ۱۰۰ مگ خواهد بود
    در ضمن میشه بگید دقیقا کجای تهران های وب ارائه سرویس میدهد ؟ چون با خود های وب صحبت کردم گفتن فقط کرج و نگفتند حتی تهران

    1. من سرویس مخابراتو دارم و بی نظیره سرعت دانلود ۵۴۰ و اپلود ۳۲۰ و پینگ ۱ میکرو ثانیه و اکثرا هم استیبل هست

  2. من حدود دو سال هست که از خدمات اینترنت شرکت های وب استفاده می کنم ( اما نه سرویس فیبر نوری )
    به جرات میتونم بگم افتضاح ترین نوع پشتیبانی تر تمام ۸ شرکت ارائه دهنده ایی که ازشون تابحال اینترنت گرفتم رو دارن و بزودی هم قطعا اقدام به تعویض ارائه دهنده اینترنت می کنم .
    به هیچ وجه توصیه نمی کنم از های وب سرویس بگیرید چون اگر به هر دلیلی مشکلی پیش بیاد نه پاسخگو هستند نه عذر خواهی می کنند ( بیشتر طوری برخورد میکنن که انگار اونا طلبکارن که اینترنتشون با قطعی های زیاد همراه شده تا شما ! )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا