فناوری

اینترنت TD-LTE نامحدود زی‌تل کدام شهرها و مناطق را پوشش می‌دهد؟

زی‌تل یکی از شرکت‌های خصوصی است که به شکلی متفاوت سرویس اینترنت TD-LTE را در ایران ارائه می‌دهد.

در ابتدا، باید بگویم براساس تایپوگرافی و عبارت انگلیسی خود سایت این شرکت، کلمه «زی‌تل» (zi-tel) درست است و نباید «زیتل» بنویسیم و بخوانیم ولی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر کاربران «زیتل» می‌نویسند. 

تقریبا یک سال پیش به طور کامل درباره اینترنت TD-LTE زی‌تل در این مقاله نوشتم: «اینترنت TD-LTE نامحدود زی‌تل چیست و برای چه افرادی مناسب است؟»

زی‌تل اینترنت TD-LTE خانگی و سازمانی تا ۴۰ مگابیت و نامحدود می‌دهد. وقتی درخواستی برای این شرکت می‌فرستید؛ ابتدا کارشناسان زی‌تل به محل سکونت شما آمده و چندین روز وضعیت آنتن‌دهی و بهترین مکان برای نصب آنتن بیرونی را بررسی و بعد اقدام به نصب یک آنتن در فضای باز می‌کنند.

سرعت اینترنت زی‌تل از ۳۲و ۳۳ مگابیت تا نزدیک به ۳۸ مگابیت است و غالب کاربران از سرویس اینترنت و پشتیبانی این شرکت راضی هستند؛ هرچند امسال در مقطعی به علت نداشتن کارشناس نصب، نارضایتی‌هایی در میان کاربران مشاهده شد.

این سرویس اینترنت که بسیار متفاوت از TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت و سایر اپراتورهای TDD است؛ برای افرادی که مصرف اینترنت بالایی دارند؛ نیاز به پینگ و تاخیر پایینی احساس می‌کنند و البته از نظر هزینه مشکلی ندارند؛ مناسب است.

اما مسئله اصلی محدوده پوشش‌دهی است. دقیقا اینترنت زی‌تل کدام شهرها و مناطق را پوشش می‌دهد.

اگر به سایت زی‌تل و بخش پوشش‌دهی آن در این آدرس مراجعه کنیم؛ فقط از سه شهر نام برده شده است: تهران، لواسان و کرج.

اما بسیاری از کاربران تصور می‌کنند تمام مناطق این شهرها زیر پوشش آنتن‌دهی اینترنت زی‌تل است که این‌طور نیست. در ادامه محدوده پوشش‌دهی هر شهر را بررسی می‌کنیم:

شهر تهران

تهران شهر بسیار بزرگ و وسیعی است. زی‌تل تا کنون فقط موفق شده بخش‌های مرکزی، پرجمعیت، تجاری و مهم تهران را زیر پوشش اینترنت خود ببرد.

همان‌طور که نقشه‌ها نشان می‌دهند؛ مناطق ۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۷، ۸ و تا حدودی منطقه ۹ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ زیر پوشش اینترنت TD-LTE زی‌تل رفتند.

مناطقی که سبز رنگ هستند؛ به طور کامل زیر پوشش‌دهی آنتن‌های این شرکت قرار دارند و نوار باریک زردرنگ هم پوشش‌دهی ضعیف‌تری دارد و باید کارشناسان با بررسی منطقه بگویند می‌توانند سرویس اینترنت به مشتری بدهند یا خیر!


البته، شرکت زی‌تل در حال توسعه مناطق تحت پوشش در تهران است و امیدواریم به‌زودی سایر مناطق این شهر بزرگ هم در این نقشه سبز رنگ بشوند.

شهر لواسان

در شهر لواسان، تقریبا عمده مناطق مسکونی و پرجمعیت زیر پوشش اینترنت زی‌تل هستند. بخش‌های جنوبی و کمربندی شهر لواسان هنوز از برد آنتن‌های این شرکت دور هستند.

نوار زرد رنگ شهر لواسان به نسبت تهران بیشتر است و برخی نواحی حاشیه‌ای را هم در بر می‌گیرد.

شهر کرج

سومین شهری که اینترنت زی‌تل به آن‌جا پا گذاشته؛ باز هم شهر بزرگ و شلوغ دیگری به نام کرج است.

کرج هم مانند تهران، شروع سرویس‌دهی از مناطق اصلی و پرجمعیت بوده و کم‌کم دارد توسعه پیدا می‌کند. اگر ساکن کرج هستید؛ واقعا شاید از روی نقشه هم دقیقا متوجه نشوید که آیا می‌توانید از اینترنت زی‌تل استفاده کنید یا خیر!

بهترین کار تماس با خود شرکت زی‌تل و درخواست ارسال کارشناس برای بررسی منطقه و محل سکونت شما است. هنوز بسیاری از مناطق مهم کرج زیر پوشش زی‌تل نرفتند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. میشه بگین تا چه مدت دیگه پوشش دهی گسترش پیدا میکنه من الان ساکن اصفهان هستم و میخام درخواست سرویس بدم چیکار باید بکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا