فناوری

گزارش کاربران: هنوز سرعت اینترنت در طول شب افت می‌کند ولی چرا؟

بررسی دلایل کند شدن اینترنت در ساعات شب

گزارش‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد هنوز حال اینترنت در شب خوب نیست و به وضعیت گذشته بازنگشته است.

کاربران به وضوح می‌گویند سرعت اینترنت در طول روز خوب است ولی در اوایل شب به طور ناگهانی افت می‌کند و بسیار کند می‌شود. به‌ویژه، با رسیدن به ساعت‌های پایانی روز، سرعت اینترنت بسیار کند شده؛ به‌طوری‌که حتی نمی‌شود یک صفحه سایت باز کرد.

اواخر اسفندماه بود که کاربران گزارش دادند سرعت اینترنت در طول شب افت می‌کند. رگولاتوری در پاسخ به شکایت کاربران در سامانه ۱۹۵ اعلام کرد قطعی یکی از کابل‌های اینترنت بین‌الملل و کاهش پهنای‌باند ورودی به ایران باعث شده اپراتورها در ساعات شب که اوج ترافیک و مصرف اینترنت است؛ محدودیت‌هایی اعمال کنند.

در آن زمان گفته شد مشکل تا ۴ فروردین ماه حل می‌شود و تا ۱۵ فروردین ماه تمام پهنای‌باند حذف شده دوباره در دسترس قرار می‌گیرد. حتی وزیر ارتباطات در گفت‌وگویی با کاربران مجازی اعلام کرد مشکل کابل فیبرنوری قطع شده رفع شده و اینترنت آن منطقه وصل شده است.

کاربران به پینگ بالای بازی‌ها اعتراض کرده بودند و آذری جهرمی گفت وضعیت پهنای‌باند اینترنت ایران به روال گذشته بازگشته است.

هنوز حال اینترنت شب خوب نشده

اما شواهد و گزارش‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ظاهرا هنوز مشکل افت سرعت اینترنت در ساعات شب پابرجا است.

یک خواننده عزیز در کانال سایت شبکه‌چی پیام گذاشته است: «آقا جدیدن چرا اینترنت اینجوری شده که اختلاف سرعت بین ساعت ها زیاد شده مثلا ساعت ۴ سرعت ۲۴ مگ بعدش ساعت ۷ میشه ۵ مگ بعضی اوقات ۳۶ مگ خیلی بده یه یه ماهه اینجوری شده»

کاربر دیگری در توییتر نوشته است: «اینترنت از ساعت ۹ الی ۱۲ شب کلا تعطیله؛ حتی نمیشه یک صفحه سایت ساده را باز کرد.»

همین‌طور کاربری دیگری توییت کرده است: «آخر شب سرعت اینترنت چقدر میاد پایین»

چند نمونه توییت دیگر در یک هفته اخیر:

کامنت‌های این‌گونه درباره کیفیت اینترنت در شب زیاد هستند. این توییت‌ها و کامنت‌ها به حدی زیاد هستند که نمی‌توان آن را به یک تجربه کاربر خاص یا دستگاه و موقعیت مشخص نسبت داد. همه کاربران در سراسر ایران متوجه می‌شوند در طول شب اوضاع اینترنت بدتر از صبح است.

اختلال در اینترنت شبانه

با جست‌وجو در اینترنت می‌توان برای برخی روزها یا ساعاتی از شب گزارش‌هایی از قطعی یا اختلال در اینترنت مشاهده کرد.

مثلا، سایت نت‌باکس که به نوعی ناظر اینترنت است و همیشه اختلال‌ها را نشان می‌دهد؛ به ما می‌گوید روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین تقریبا از ساعت ۹:۳۰ دقیقه شب یک اختلال در اینترنت ایران مشاهده شده و چندین ساعت ادامه پیدا کرده است:

یا اینکه در استان همدان قطعی و اختلال در اینترنت از ساعت‌های ابتدایی بامداد تا ۷ صبح روز ۲۴ فروردین ماه گزار شده است که البته مخصوص کاربران اینترنت شرکت مخابرات است.

اما به طور سراسری هنوز مقامات وزارت ارتباطات و رگولاتوری از اختلال اینترنت گزارش و خبری مخابره نکردند. در روزهای اخیر، شاهد اختلال در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس روی اینترنت همراه اول، ایرانسل و شرکت مخابرات ایران بودیم ولی این اختلال به کل سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی سرایت نکرده است.

چرا اینترنت در شب کند می‌شود؟

طبیعتا باید رگولاتوری و وزارت ارتباطات پاسخ دهد چرا هنوز در ساعت‌هایی از شب با افت شدید و کاهش سرعت و کیفیت اینترنت روبرو هستیم.

اما اگر فرض کنیم مشکلی در کابل‌های زیردریایی و پهنای‌باند بین‌الملل نیست؛ این روزها یک احتمال بزرگ مطرح است و آن رکوردزنی ترافیک مصرف اینترنت کاربران ایرانی است.

تقریبا کل کشور درگیر ویروس کرونا شده و بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها، مراکز تفریحی و تجاری و سرگرمی از اوایل شب به بعد تعطیل هستند. قابل پیش‌بینی است که مردم به اینترنت پناه ببرند تا بتوانند ساعت‌هایی را سرگرم شوند و هنوز ارتباط خود با دنیای خارج از خانه را حفظ کنند.

برگزاری نشست‌های شبانه کلاب‌هاوس یا لایوهای اینستاگرامی و همین‌طور شب‌نشینی‌ها در ماه مبارک رمضان هم عامل دیگری برای کاهش پهنای‌باند هستند تا اپراتورها ناچار شوند برای جلوگیری از قطعی اینترنت، محدودیت‌هایی را در مقاطعی از شب به بسته‌های اینترنت خود اعمال کنند.

خواننده‌های عزیز هم می‌توانند تجربه خود از وضعیت اینترنت در شب طی هفته‌های اخیر را برای ما گزارش کنند. آیا شما هم موافق هستید که اینترنت در شب کندتر از روز است؟ معمولا چه ساعت‌هایی یا روزهایی از هفته اینترنت مشکل پیدا می‌کند و روی چه اپراتورها و سرویس‌هایی؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    برای ما هم همینطوره که اینترنت با گوشی همراه اول دارم در روز خوبه ولی در شب هنگی در دیدن آنلاین فیلم ها به وجود میاد و تاخیر داره پخش آنلاین ویدیو و سرعت پایدار نیست یه لحظه خوب و لحظاتی بد هست

  2. همین الان سرعت اینترنت تست زدم بدون فیلترشکن یک مگابیت با فیلترشکن میدونم باور نمیکنید دو کیلوبایته.دیشب هم تست زدم چهار کیلوبایت بود. تقریبا نوددرصد مشاغل در طول روز هم کانکت هستن و این هجم کاهش دلیل افزایش کاربر نیست.سرعتش نصف میشه نهایتا یا یک سوم میشه اصلا یک چهارم میشه.کیلوبایتی ک نباید بشه.میدونن ک مردم صبح تا شب گرفتارن شب تایمشون آزاده شیرفلکه رو میبندن.امان از توهم توطئه.هنوز اشکهای پرفسور از دست اینا جلوچشامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا