فناوری

واکنش رگولاتوری پیرامون افزایش قیمت اینترنت: مصوبه‌ای برای افزایش قیمت‌ها نداشتیم ولی شرکت‌ها با هماهنگی ما گران کنند

بیانیه‌ای بسیار ضعیف و مبهم و رقیق که جاده صاف کن گرانی‌های بیشتر اینترنت است

سرانجام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به افزایش قیمت اینترنت ثابت شرکت‌ها در چند روز اخیر واکنش نشان داده و اطلاعیه‌ای صادر کرد.

رگولاتوری در این اطلاعیه می‌گوید هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت اینترنت یا تعرفه‌گذاری جدید نداشتند و اگر شرکت‌ها خارج از مصوبه سال ۱۳۹۶، بسته‌های اینترنت خود را ارائه کرده باشند و گرانی غیرقانونی باشد؛ برخورد خواهند کرد.

رگولاتوری به طور تلویحی تایید کرده چاره‌ای جز افزایش قیمت اینترنت نیست ولی شرکت‌ها باید با هماهنگی این نهاد و در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کاربران، اینترنت را گران کنند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امروز جمعه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار اطلاعیه‌ای چند بندی، سعی کرده به برخی پرسش‌ها و ابهامات درباره افزایش قیمت اینترنت خانگی اخیر، واکنش نشان بدهد.

در این اطلاعیه آمده است:

«کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به‌عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیچ‌گونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته است و آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و برای دسترسی ثابت مربوط به سال ۹۶ است که طی آنها سقف و کف قیمت تعیین شده است تا اپراتورهای بخش خصوصی نسبت به تعیین قیمت خدمات و بسته‌های اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام نمایند.»

با گرانی خارج از چارچوب برخورد می‌شود

رگولاتوری در اطلاعیه خود آورده است در حال بررسی قیمت بسته‌های اینترنت چندین شرکت در تغییرات اخیر است و اگر اپراتورها به صورت غیرقانونی اقدام به افزایش قیمت بسته‌های اینترنت خود کرده باشند؛ تعرفه‌ها را اصلاح و شرکت‌ها را جریمه خواهند کرد. در بند ۲ بیانیه رگولاتوری آمده است:

«مورد اخیر افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سال‌های ۹۵ و ۹۶) باشد، نسبت به اصلاح صریح و جریمه قانونی متخلفان اقدام شود.»

رگولاتوری اشاره کرد در سال‌های گذشته و به خاطر شرایط رقابتی بازار، شرکت‌های اینترنتی تعرفه خدمات خود را در سطحی ارزان‌تر از تعرفه مشخص شده ارائه کردند ولی ادامه این روند به دلیل افزایش هزینه‌ها، برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست و کیفیت خدمات را با چالش روبرو خواهد کرد:

«از آنجا که فراهم کردن تمهیدات لازم برای خدمات باکیفیت و پایدار توسط اپراتورها از مسئولیت‌های اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، لازم می دانیم توجه کاربران عزیز به این نکته را نیز جلب نماییم که بر اساس مقررات مصوب سال‌های گذشته اپراتورها در محدوده مشخصی مجاز به تعریف بسته‌های خدماتی بودند که به دلیل شرایط رقابتی بعضا در سطح بسیار پایین‌تری اقدام به تعرفه‌گذاری می‌کردند و اکنون با افزایش چندبرابری هزینه‌ها، ادامه سرمایه‌گذاری و پاسخ به مصرف روزافزون مشترکین با چالش جدی مواجه شده است. قطعاً ادامه این روند، دسترسی مردم عزیزمان به خدمات با کیفیت و پایدار را دچار مشکل خواهد کرد.»

سازمان تنظیم مقررات در انتهای اطلاعیه خود از اپراتورها خواسته است تا حد امکان قیمت‌ها را کمتر افزایش داده و درآمدهای حاصل از این افزایش قیمت بسته‌های اینترنت را صرف توسعه شبکه کنند. در بند ۴ اطلاعیه رگولاتوری می‌خوانیم:  «در عین حال، اپراتورهای ارتباطی ضروری است با رعایت شرایط اقشار مختلف جامعه و حتی الامکان تامین بخشی از منابع مالی موردنیاز خود از طرق دیگر و با هماهنگی با این سازمان، افزایش حداقلی قیمت‌ها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قراردهند و آن هم حتما صرف توسعه شبکه شود.»

یکی به نعل یکی به میخ

شخصا انتظار واکنش و بیانیه‌ای بسیار جدی‌تر و روشن‌تر از رگولاتوری داشتم. این اطلاعیه‌ای که امروز صادر شد؛ چیزی در حد فرار از مسئولیت و چراغ سبز نشان دادن به شرکت‌های اینترنتی بود.

یک جای این اطلاعیه آمده است با هرگونه افزایش قیمت و گرانی اینترنت غیرقانونی برخورد می‌شود و در جای دیگر از اپراتورها «خواهش» کرده‌اند که مراعات حال مردم را بکنند.

آیا بهتر نیست رگولاتوری به جای این اطلاعیه و خواهش و التماس، یک خط مش و تعرفه مشخص و الگوی افزایش قیمت متناسب با کیفیت اینترنت برای همه شرکت‌های اینترنتی مشخص می‌کرد تا همه تکلیف خود را بدانند و هر شرکت براساس سلیقه و تشخیص خودش، بسته‌های اینترنت را کم و زیاد نکند؟

آیا مبهم نگه داشتن وضعیت بازار، جز آشفتگی و تفسیرهای سلیقه‌ای را برای اپراتورها در پی خواهد داشت؟ جز اینکه دود این وضعیت به چشم کاربر می‌رود و باید هزینه بیشتری بابت اینترنت بی‌کیفیت بپردازد؟

واقعا از رگولاتوری که متولی تعرفه‌گذاری در حوزه خدمات اینترنت است؛ انتظار بسیار فراتری از این اطلاعیه می‌رود و اگر به موقع اقدامی درست و منطقی صورت ندهد؛ قیمت اینترنت نه ۱۰۰ درصد بلکه به تدریج در همین سال جاری تا ۲۰۰ درصد و ۳۰۰ درصد هم افزایش پیدا خواهد کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. اگر بساط قیمت گذاری برداشته شود این اتفاق بسیار خوبی است چون موجب می شود شرکتها با هم رقابت کنند و در نتیجه هم اینترنت توسعه پیدا می کنه و هم بازارش موجب می شه سرویس های بهتر و با کیفیت تری ارائه شه اما انگار هنوز به یک همچین عقلانیتی نرسیدم که بخواهیم با این سمت بریم فقط قیمت گذاری رو قبول داریم و شرکتهایی که با این روش فقط به فکر تقلب و کم فروشی هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا