اترنتوای‌فای

نگاهی به مودم روتر VDSL2 دی‌لینک DSL-G2452DG: جان و جهان، دوش کجا بوده‌ای؟

شرکت دی‌لینک مودم روتر DSL-G2452DG را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد و تقریبا جزو جدیدترین و به‌روزترین مودم روترهای این شرکت آسیایی است.

از نیمه‌های سال ۲۰۱۸ هم این مودم روتر ADSL/VDSL وارد بازار ایران شد و کم‌کم در حال جلب توجه کاربران و شناخته شدن در بازار است. یکی از خواننده‌های عزیز سایت ازم خواست نگاهی به این محصول داشته باشم و درباره مزایا و معایب آن حرف بزنم.

بیشتر بخوانید: به این دلیل مهم بهتر است مودم VDSL به جای مودم ADSL بخرید

هنوز از نزدیک این مودم دی‌لینک را ندیدم و به طبع با آن کار نکردم ولی می‌توان از روی مشخصات و ویژگی‌های آن حدس‌هایی زد.

استانداردهایی که این روزها نیاز داریم

محصول DSL-G2452DG یک مودم روتر ADSL2+/VDSL2 با وای‌فای AC1200 است. همین دو عبارت کلی از مشخصات این مودم را مشخص کرده و نویدبخش خبرهای خوشی هستند.

غالب مودم روترهای ADSL/VDSL دی‌لینک از وای‌فای دوبانده AC870 پشتیبانی می‌کنند ولی AC1200 مزیت بزرگی دارد چون سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز را به مرز ۸۶۷ مگابیت می‌رساند و از سوی دیگر سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۳۰۰ مگابیت می‌رسد. این سرعت‌ها برای کاربران خانگی و حتی کاربران کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپی غنیمت بزرگی است.

از سوی دیگر، این مودم روتر از اینترنت +ADSL2 (استاندارد ITU G992.2/3/5) و VDSL2 (استاندارد ITU G993.2/3/5) پشتیبانی می‌کند. یعنی چه؟ یعنی روی یک اتصال ADSL از حداکثر سرعت دانلود ۲۴ مگابیت (هنوز در ایران چنین سرعتی ارایه نشده است) و روی اتصال VDSL از حداکثر سرعت دانلود ۲۰۰ مگابیت (باز هم در ایران برای کاربران خانگی در دسترس نیست) پشتیبانی می‌کند.

بنابراین؛ وقتی شما مودم روتر DSL-G2452DG دی‌لینک را خریداری کنید؛ تا سال‌های طولانی سرعت و استاندارد و اتصال اینترنت خود را تضمین کردید و البته این شانس را دارید یک وای‌فای دو بانده نسبتا خوب داشته باشید.

تضمین کیفیت و سرعت وای‌فای این مودم، دو آنتن خارجی های گین جداشدنی و بلند هستند. آنتن‌هایی که بلندتر از حد استاندارد ساخته می‌شوند؛ علاوه بر اینکه می‌توانند در تمام جهت‌ها ارسال و دریافت سیگنال داشته باشند؛ قدرت گیرندگی و فرستندگی بالاتری هم خواهند داشت. 

من متاسفانه نتوانستم بفهمم قدرت گیرندگی آنتن‌های خارجی این مودم چقدر است ولی احتمالا باید بالای ۵ دسی‌بل باشد. مثلا، ۶ یا ۷ دسی‌بل که بتواند سرعت انتقال اطلاعات روی وای‌فای را پوشش دهد.

فراوانی درگاه‌ها و امکانات ارتباطی

امکانات ارتباطی مودم دی‌لینک هم کامل است. از چپ به راست شاهد یک درگاه RJ11 برای اتصال خط تلفن و استفاده از اینترنت DSL هستیم. یک درگاه WAN گیگابیتی و بعد چهار درگاه LAN گیگابیتی مشاهده می‌شود.

پس از درگاه‌های زرد رنگ اترنت، یک درگاه USB 2.0 برای اشتراک‌گذاری اطلاعات یا اتصال پرینتر دیده می‌شود و دو درگاه RJ11 دیگر برای VoIP یا اتصال فکس تعبیه شده است. سوکت پاور، کلید روشن/خاموش هم در همین ردیف قرار دارند.

در بخش بالایی پنل پشتی هم کلیدهای WPS و روشن/خاموش وای‌فای دیده می‌شود. زیر این دو کلید، کلید تو رفتته ریست طراحی شده است. در کنار سمت راست مودم روتر هم یک درگاه USB 3.0 دیگر می‌بینیم.

در پنل جلویی تا دلتان بخواهد چراغ LED سبزرنگ نصب شده است تا وضعیت شبکه وای‌فای روی هر فرکانس، وضعیت هر درگاه ارتباطی و کلیدها نشان داده شود.

شما می‌توانید به من بگویید چه درگاه یا قابلیت ارتباطی دیگری روی یک مودم روتر VDSL2 نیاز دارید که DSL-G2452DG ندارد؟ من که چیزی به ذهنم نمی‌رسد. سمبا و ۳G/4G؟ خیالتان راحت باشد که از این دو ویژگی پشتیبانی می‌کند.

طراحی چندکاربرده

طراحی مودم DSL-G2452DG هم برایم جالب است. می‌توانید این مودم را به حالت نشسته (افقی) یا عمودی (ایستاده) استفاده کنید. آنتن‌ها در همه جهتی خم می‌شوند و درگاه‌ها قابل استفاده هستند.

از نظر امکانات ارتباطی، تمام ابزارهایی که همیشه در پنل‌های مدیریتی مودم روترهای دی‌لینک شاهد بودیم را دارد. ابزارهایی مانند فایروال توکار، به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر، QoS، تعریف VLAN و قابلیت‌های معمول دیگر.

شاید سخت‌گیرانه بخواهیم امکانات نرم‌افزاری این مودم روتر را دنبال کنیم؛ تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، مدیریت ترافیک شبکه، اولویت‌بندی دستگاه‌ها و چند قابلیت دیگر هم نیاز داشته باشیم که شاید دی‌لینک به فکر آن‌ها هم بوده است.

در بحش قابلیت‌های امنیتی از WPA3 پشتیبانی نمی‌کند. به این دلیل که در زمان عرضه این مودم هنوز استاندارد WPA3 نصویب و برای استفاده عمومی ابلاغ نشده بود. شاید در به‌روزرسانی‌های فریم‌ویر شاهد افزوده شده WPA3 باشیم ولی از WPA2 به طور کامل پشتیبانی می‌کند تا امنیت کاربران روی وای‌فای سطح قابل قبولی داشته باشد.

برای VoIP، برای استارتاپ‌ها

در تیتر مطلب اشاره کردیم این مودم روتر برای مصارف VoIP مناسب است. فراموش نکنید هر مودم روتری برای VoIP مناسب نیست.

بیشتر بخوانید: یک روتر بی‌سیم مناسب برای VoIP باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تعداد زیاد درگاه‌های RJ11 هم این موضوع را نشان می‌دهد. مودم DSL-G2452DG به طور کامل از استانداردهای تماس تلفنی روی اینترنت مانند MER و RFC1577/2225 Classical IP and ARP over ATM پشتیابنی می‌کند.

در حقیقت، دی‌لینک این مودم روتر را برای کسب‌وکارها عرضه کرده است ولی هیچ مانعی ندارد کاربران خانگی هم سراغ‌اش بروند و از ویژگی‌های جذاب آن به همراه وای‌فای دو بانده پرسرعت سود ببرند.

من در چندین سایت قیمت این مودم روتر را ۸۵۰ هزار تومان دیدم که باز هم به نظرم قیمت چندان بدی در مقایسه با قیمت سرسام‌آور مودم روترهای دو بانده دیگر نیست.

امیدوارم دوستانی که این مودم روتر را خریداری کرده یا در حال استفاده هستند؛ نظرات‌شان را با ما در میان بگذارند و از خوبی‌ها و بدی‌هایش گزارش بدهند.

فایل دیتاشیت و جدول کامل مشخصات این مودم روتر را می‌توانید از روی لینک زیر دریافت کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. درود
    آقا میثاق ممنونم که انقدر به درخواست و نظر کاربراتون اهمیّت میدید.
    من این مودم روتر با کلّی تحقیق و بررسی زیاد خریدم و باید بگم بشدّت از خریدش راضیم البتّه با توجّه به زمان کمی که خریدم هنوز از تمامی امکاناتش(مثل کیفیت استریم فایل) استفاده نکردم که نظر دقیق بدم ولی از کانفیگ و امکاناتی که داره مشخصّه با چه چیزی طرفیم.
    چیزی که منو خیلی مجاب کرد که این مودم رو بگیرم امکانات و آپشن های زیاد با قیمت خیلی مناسبه که خریدشو ارزشمند میکنه! همین امکانات رو اگه تو برند دیگه بخوایم پیدا کنیم کمه کم باید ٢ برابر قیمت هزینه کرد.
    فقط یه نکته ای رو بگم که این مودم روتر در ابتدا با ظاهر عکس اوّل این پُست به بازار اومد که خوابیده هست و بعداً با طرّاحی جدیدتر که ایستاده هست و برّاقه جایگزین شده(شایدم بسته به بازار فروش ظاهرش فرق میکنه) تا اونجا که متوجّه شدم مدل خوابیده یه پورت USB داره ولی مدل ایستاده دو تا(پشتی USB 2.0 و بغلی USB 3.0)
    یکی از نقاط قوّت این روتر آنتن های اونه که از نوع های-گِین و قدرت ٩ دسیبله که واقعاً رو دست نداره و نقطه کوری تو خونه های متراژ بالا باقی نمیداره.
    اگه نکته ای شد در طیّ استفاده باهاتون به اشتراک میذارم.
    مهندس جان شما هم قول بده اگه شد تو آینده خودتون یه بررسی تخصّصی ازش بدید.😄

    1. بسیار ممنون از اشتراک‌گذاری نظر و تجربتون
      برای خودم هم آموزنده و حاوی چند نکته بود که باید در اسرع وقت به مطلب اضافه کنم
      من دوست دارم محصولات تاپ بازار را بررسی تخصصی کنم و همیشه آمادگی دارم ولی متاسفانه بازار و شرکت‌های نمایندگی فشل شدند. هیچ علاقه‌ای به همکاری با رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه کمتر شناخته شده‌ای مثل شبکه‌چی ندارند.
      باید خودت پول بدهی محصول را بخری و بررسی کنی که حقیقتا با اوضاع الان بازار شدنی نیست.
      روزی روزگاری شرکت‌ها محصول شبکه برات می‌فرستادند و بعد ازت درخواست بازگشت محصول نداشتند ولی الان وضعیت بازار طوری دیگری است.
      با این حال، تلاش می‌کنم این محصول را به دست آورده و از نزدیک تست و بررسی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا