محصولات شبکه

تصاویر؛ مشخصات و تست سرعت مودم روتر جدید ۴G/TD-LTE ایرانسل در نمایشگاه الکامپ

ایرانسل دو هفته پیش از مودم ویژه خود رونمایی کرد و وعده داد به‌زودی وارد بازار می‌شود. مودم TF-i60 هم از اینترنت همراه ۴.۵G/LTE و هم اینترنت ثابت TD-LTE پشتیبانی می‌کند و یک انتخاب ویژه برای کاربران خواهد بود. انتظار داشتیم این مودم در نمایشگاه الکامپ عرضه عمومی شود ولی هنوز ایرانسل این مودم را برای فروش قرار نداده است. 

اما در غرفه ایرانسل می‌توانید با این مودم روتر دیدار کنید و سرعت اینترنت روی شبکه TD-LTE را تست بزنید. من به سراغ این مودم رفتم تا اطلاعات بیشتری درباره‌اش پیدا کنم. مودم TF-i60 مجهز به چیپ‌ست وای‌فای است و حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را به دست می‌دهد. اما مزیت ویژه این مودم روتر این است که می‌توانید به طور همزمان از اینترنت ثابت TD-LTE و اینترنت همراه ۴.۵G ایرانسل استفاده کنید. با این شرایط؛ در نقاطی که TD-LTE جوابگو نیست؛ می‌توانید با سیم‌کارت از اینترنت همراه LTE استفاده کنید. 

مودم TF-i60 سفید رنگ و طراحی زیبایی دارد و نشان می‌دهد یک مودم متفاوت با نسل‌های قبلی است. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید؛ چراغ‌های مربوط به تعداد آنتن‌ها و چراغ‌های شبکه وای‌فای، شبکه اترنت و خود دستگاه روی پنل جلویی مودم به شکل زیبایی خودنمایی می‌کنند.

آنتن خارجی ندارد و توسط شرکت هواوی ساخته شده است. از کابل اترنت پر سرعت Cat6 پشتیبانی می‌کند و چهار درگاه LAN دارد تا بتوانید دستگاه‌های خود را با کابل شبکه به مودم متصل کنید. همچنین یک درگاه WAN برای اتصال مودم ADSL به این مودم روتر در دسترس است.

این مودم از IPv6 پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال ۳۲ کاربر به طور همزمان را روی شبکه وای‌فای دارد. ویژگی دیگر این مودم امکان ارسال و دریافت پیامک یا اجرای کدهای دستورهای ایرانسل است. در دفترچه معرفی این مودم اطلاعات بیشتری نیست و فقط ذکر شده که از قابلیت فیلتر ترافیک شبکه براساس آدرس IP و MAC نیز پشتیبانی می‌کند. 

اما به سراغ تست این مودم برویم. با استفاده از کابل شبکه مودم را به یک لپ‌تاپ متصل کردیم و از نرم‌افزار آنلاین Speedtest برای ارزیابی سرعت اینترنت کمک گرفتیم. روی اینترنت TD-LTE سرعت دانلود به مرز ۵۲.۳۱ مگابیت و سرعت آپلود به مرز ۷.۹۳ مگابیت می‌رسد که برای شرایط تست نمایشگاهی با شلوغی فرکانس‌های رادیویی در محل نمایشگاه یک سرعت بسیار خوب محسوب می‌شود. 

البته، نباید انتظار داشت که همیشه این سرعت به دست بیاید و در تست دیگری سرعت ۳۵ مگابیت به دست آمد. بی‌صبرانه منتظر ورود این مودم روتر به بازار هستیم تا از نزدیک و شرایط مختلف امکان محک‌زنی آن را داشته باشیم. با توجه به پشتیبانی این مودم از وای‌فای، اینترنت همراه موبایل و اینترنت ثابت TD-LTE به نظر می‌رسد باید با استقبال خوبی در بازار روبرو شود. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. استقبال یعنی قیمت مناسب! نه اینکه اینترنت گرانی عرضه شود به همراه یک مودم گرانقیمت، اینترنت برای یک محقق و پژوهشگر امروزی ضروریست کدام پژوهشگری را می شناسید که درآمدی کلان یا نجومی داشته باشد تا بتواند از اینترنت و مودم گرانقیمت بهره ببرد. ما یک مودم دانگل حدود سه سال پیش به قیمت ۹۲هزار تومان خریدیم و هنوز داریم برای پژوهش ازش بهره می بریم

  2. سلام من کاربر مودم TD-LTE هستم مدل مودم من DT-350 هستش محل زندگی من شهر مراغه از توابع تبریز هستش نزدیک به یک سال هست که از این مودم استفاده میکنم جاهایی که من از این مودم مرتب استفاده میکنم مثل مغازه و منزل انتن دهی خوبی نداره در حالی که منزل و محل کارم در سایت ایرانسل جزو محل هایی هستش که انتن دهی کامل داخلی داره ولی جاهایی هم هستش که من به ندرت انجا میروم انتن دهی خوبی اونجاها داره که بعد از پیگیری متوجه شدم اونجاهایی که انتن دهی خوبی داره خیلی نزدیک به انتن ایرانسل هستش و در مابقی جاها انتن خوبی نداره من چون کارم تعمیرات موبایل هستش انتن باز کردم انتن تقویتی وصل کردم بازم نتیجه ای نگرفتم اینترنت که دنبال راه حلی برای مشکلم بودم وارد این سایت شدم اطلاعات شما بیشتر از من هستش مودم خودم خیلی ازیتم میکنه مرتب قطع وصل میشه سرعت پایین میاد و …
    می خواستم بپرسم اگر مودم Huawei TF-i60 بگیرم به نظرتون مشکلم حل خواهد شد. چون چندین بار به پشتیبانی ایرانسل تماس گرفتم جواب درستی بهم ندادن. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. اغلب کاربران اینترنت TD-LTE چنین مشکلی دارند: https://shabakehchi.com/technology/3897/td-lte-internet

      مودم TF-i60 مشکل شما را به احتمال بسیار زیاد حل نخواهد کرد مگر اینکه از سیم‌کارت ۴.۵G و اینترنت موبایل استفاده کنید که آنتن‌دهی بهتری نسبت به TD-LTE دارد: https://shabakehchi.com/buyer-guide/3411/5-reasons-not-to-sell-the-irancell-tf-i160-modem

      به نظرم یک مودم ۴.۵G خوب بگیرید شاید بهتر باشد: https://shabakehchi.com/buyer-guide/4020/best-modem-router-4-5g-iran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا