راهنمای خرید

۵ مودم رومیزی ۴.۵G برتر بازار ایران

مودم‌های رومیزی که قابلیت اتصال به اینترنت همراه را دارند؛ در بازار ایران محبوب و پرطرفدار هستند. چون چند مزیت را با هم به کاربر هدیه می‌دهند.

نخست؛ همه می‌دانیم که این روزها بهترین، سریع‌ترین و در دسترس‌ترین سرویس اینترنت در ایران، اینترنت موبایل یا ۴G است. شما با خرید یک مودم رومیزی ۴G یا ۴.۵G، یک ساعت بعد به اینترنت پرسرعتی وصل شدید.

دوم؛ مودم‌های رومیزی در واقع دستگاه‌های دو در یکی هستند که برای بسیاری از کاربران خانگی و کاربران کسب‌وکاری و تجاری یک ایده‌آل محسوب می‌شوند. هم مودم ۴G هستند و هم روتر وای‌فای با چندین درگاه شبکه. بنابراین، شما دیگر نیازی به خرید روتر بی‌سیم ندارید و وای‌فای آن‌ها برای اتصال چندین دستگاه به اینترنت پاسخ‌گو است.

سوم؛ قدرت پردازشی و امکانات سخت‌افزاری و جانبی مودم‌های رومیزی موبایل بهتر از مودم‌های همراه و جیبی است. قوی‌تر و سریع‌تر هستند و برای مصارفی مانند گیمینگ یا استفاده در یک شرکت تجاری با کاربران زیاد مناسب‌تر خواهند بود.

چهارم؛ مودم‌های رومیزی دارای آنتن خارجی هستند که منجر به آنتن‌دهی بهتر و سیگنال‌دهی قوی‌تر می‌شود و چه چیزی بهتر از این برای یک کاربر عادی وجود دارد؟

به همین دلیل، مودم‌های رومیزی یا اصطلاحا CPE در بازار ایران فروش بسیار خوبی دارند. حالا، اگر این مودم‌ها از رده LTE Cat 6 با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و قابلیت‌هایی مانند تجمیع فرکانس هم باشند که دیگر یک شاهکار هستند.

مودم‌های رومیزی برخلاف مودم‌های همراه و جیبی، قرار نیست همیشه همراه کاربر باشند؛ پس در اندازه‌های بزرگ‌تر و با ظاهرهایی متفاوت از مودم‌های جیبی عرضه می‌شوند.

پس از معرفی ۵ مودم جیبی ۴.۵G برتر بازار ایران؛ حالا می‌خواهیم سراغ ۵ مودم رومیزی ۴.۵G برتر بازار ایران در سال ۱۳۹۹ برویم:

تی‌پی‌لینک Archer MR600

قیمت: حدودا ۵ الی ۵.۸ میلیون تومان

مزیت ویژه: آنتن خارجی پرقدرت، وای‌فای دو بانده AC1200، پردازنده قوی

ایده‌آل‌ترین مودم رومیزی است که یک کاربر می‌تواند بخرد. ضمن اینکه از رده LTE Cat 6 با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت است و از همه باندهای رادیویی پشتیبانی می‌کند؛ به وای‌فای دو بانده AC1200 نیز مجهز است و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیتی ارائه می‌دهد.

دو آنتن خارجی جدانشدنی بسیار قدرتمند دارد تا دیگر نیازی به نصب آنتن نداشتن باشید و از ۳ درگاه شبکه اترنت LAN صد مگابیتی و ۱ درگاه شبکه WAN هزار مگابیتی سود می‌برد.

حتی اگر به اینترنت موبایل مودم تی‌پی‌لینک MR600 نیازی نداشته باشید؛ می‌توانید یک مودم ADSL به آن وصل کرده و در حالت روتر بی‌سیم استفاده کنید.

بررسی کامل مودم تی‌پی‌لینک MR600 در سایت شبکه‌چی

لینک خرید مودم تی‌پی‌لینک Archer MR600 از سایت دیجی‌کالا

دی‌لینک DWR-M961

قیمت: حدودا ۴ الی ۴.۸ میلیون تومان

مزیت ویژه: آنتن خارجی پرقدرت، وای‌فای دو بانده AC1200

پرچم‌دارترین مودم دی‌لینک برای استفاده از اینترنت موبایل است. یک مودم رومیزی با دو آنتن پرقدرت ۵ دسی‌بل برای LTE و دو آنتن پرقدرت برای وای‌فای دو بانده AC1200.

یکی از مزیت‌های بزرگ این مودم، داشتن درگاه‌های شبکه هزار مگابیتی است. ۴ درگاه LAN و ۱ درگاه WAN به همراه ۱ درگاه USB 2.0 دارد که درگاه‌های شبکه همگی هزار مگابیتی هستند.

از نظر قدرت پردازشی پایین‌تر از مودم تی‌پی‌لینک MR600 است ولی یک مودم رومیزی و روتر بی‌سیم کامل برای مصارف تجاری محسوب می‌شود.

بررسی کامل مودم دی‌لینک DWR-M961 در سایت شبکه‌چی

لینک خرید مودم دی‌لینک DWR-M961 از سایت دیجی‌کالا

هواوی B525

قیمت: حدودا ۴.۵ الی ۴.۸ میلیون تومان

مزیت ویژه: قابلیت نصب آنتن خارجی، وای‌فای دو بانده AC1200، تماس تلفنی و VoIP

یکی از مودم‌های ۴.۵G خوب شرکت هواوی است. از بسیاری مودم‌های CPE این شرکت مانند مودم B612 (ایرانسل TF-i60) و B315 بهتر است.

ضمن دارا بودن سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیتی، از CA2 و MIMO 4×4 برخوردار است و به تراشه وای‌فای دو بانده AC1200 مجهز است.

مانند مودم‌های تی‌پی‌لینک و دی‌لینک دارای آنتن خارجی نیست ولی سوکت‌هایی برای نصب آنتن دارد تا کاربر با انتخاب و اختیار خودش بهترین آنتن‌هایی که دوست دارد را خریداری و به مودم اضافه کند.

در پنل پشتی شاهد یک درگاه RJ11 برای اتصال خط تلفن و مصارف تماس ویدئویی و VoIP هستیم. همین‌طور چندین درگاه شبکه LAN و یک درگاه WAN به همراه یک درگاه USB 2.0 دارد.

کیفیت ساخت این مودم بسیار بالا است و بیشتر برای مصارف سازمانی و کسب‌وکاری طراحی شده است ولی خوب در میان کاربران حرفه‌ای ایرانی نیز مشهور است.

بررسی کامل مودم هواوی B525 در سایت شبکه‌چی

لینک خرید مودم هواوی B525 از سایت دیجی‌کالا

هواوی B528

قیمت: حدود ۴ میلیون تومان

مزیت ویژه: قابلیت نصب آنتن خارجی، وای‌فای دو بانده AC1200، تماس تلفنی و VoIP

مدل جدیدتر مودم هواوی B528 و با طراحی و ظاهر مودم هواوی B618 است. در مقایسه با مدل B525 از درگاه‌های LAN و WAN کمتری برخوردار است و پردازنده ضعیف‌تری دارد.

همان‌طور که گفتیم مودم B525 بیشتر برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها است؛ مودم B528 برای کاربران خانگی طراحی و عرضه شده است و مشخصاتی کاملا متناسب نیاز آن‌ها دارد.

باز به آنتن خارجی مجهز نیست ولی سوکت‌هایی برای نصب آنتن دارد. وای‌فای دو بانده، درگاه RJ11 برای VoIP و برخورداری از به‌روزترین استانداردها، مشخصات برتر دیگر مودم هواوی B528 هستند.

بررسی کامل مودم هواوی B528 در سایت شبکه‌چی

لینک خرید مودم هواوی B528 از سایت دیجی‌کالا

هواوی B535

قیمت: حدود ۴ میلیون تومان

مزیت ویژه: قابلیت نصب آنتن خارجی، وای‌فای دو بانده AC1200، تماس تلفنی و VoIP

این مودم در سال ۲۰۱۹ عرضه شده و نسبتا فناوری‌ها و قابلیت‌های به‌روز دارد. بیشتر از ۵ الی ۶ ماه هم از ورود آن به بازار ایران نمی‌گذرد.

یک مودم در رده LTE Cat ۷ با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۱۰۰ مگابیت است. درگاه‌های شبکه اترنت هزارمگابیتی بیشتری نسبت به B528 دارد و باز هم دارای یک درگاه RJ11 برای مصارف تماس ویدئویی و VoIP است.

از نظر طراحی ظاهری، کیفیت ساخت بدنه، قدرت آنتن‌دهی و پنل کاربری به‌روزتر و بهتر از مودم‌های  B۵۲۸ و B۵۲۵ و B۶۱۲ است. دو سوکت بزرگ و راحت برای نصب آنتن خارجی دارد و اینکه از درگاه USB 2.0 برخوردار نیست.

به جای مودم‌های B525 و B528 می‌توانید هواوی B535 را خریداری کنید؛ اگرچه بیشتر به صورت استوک در بازار ایران عرضه شده است.

بررسی از نزدیک مودم هواوی B535 در سایت شبکه‌چی


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. لطفا قسمت کامنت گذاشتن سایتتون برطرف کنید چه وضعشه مال ۱۰ سال پیش انگار ، یعنی چی باید هردفه ایمیل وارد کنیم ، نام وبسایت وارد کنیم ، مسخره بازیا چیه حذف کنید بره به جاش یه ورود با شماره موبایل بزارید یه نام که فقط یه بار کاربر وارد کنه.
    من چند دفه خواستم نظر وارد کنم ولی بس که وضعیت الکی داره قسمت کامنت سایتتون چیزی ننوشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا