راهنمای خرید

۵ آداپتور وای فای برتر برای پی سی در سال ۲۰۲۴

چگونه یک آداپتور وای فای برای پی سی انتخاب کنیم؟

چه لپ‌تاپ و پی‌سی قدیمی دارید و چه کامپیوتر جدیدی خریدید؛ ممکن است متوجه شوید وای فای قوی ندارد و باید خودتان یک آداپتور وای فای USB تهیه کنید.

خرید آداپتور وای فای خارجی این مزیت را دارد که خودتان نسل وای فای و سرعت و مشخصات شبکه بی‌سیم را انتخاب می‌کنید؛ چیزی مطابق مشخصات روتر یا مودم خود می‌گیرید و اگر گیمر هستید؛ آداپتوری مطابق نیازهای بازی‌ها و برای افزایش سرعت اینترنت انتخاب کردید.

در این مطلب، نگاهی سریع به ۵ آداپتور وای فای USB برتر بازار برای پی سی و لپ‌تاپ در سال ۲۰۲۴ خواهیم انداخت:

چگونه یک آداپتور وای فای برای پی سی انتخاب کنیم؟

بهترین آداپتور وای فای

انتخاب یک دانگل وای فای USB برای کامپیوتر، خیلی سخت نیست ولی باید برخی فاکتورها و نکات مهم را در نظر بگیرید تا در آینده، نیاز به تعویض و خرید دوباره آداپتور وای فای نداشته باشید.

مهم‌ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید آداپتور وای فای باید مورد توجه قرار بگیرند:

سرعت انتقال اطلاعات و نسل وای فای

آداپتورهای USB با سرعت‌های مختلفی در بازار هست که احتمالا شما را گیج و سردرگم می‌کنند. از ۱۲۰۰ مگ تا ۱۵۰۰ مگ یا ۱۸۰۰ مگ و ۱۹۰۰ مگ و بیشتر یا کمتر.

بهتر است ابتدا نسل وای فای خود را انتخاب کنید و بعد سراغ سرعت آداپتور وای فای بروید.

آخرین نسل وای فای کنونی در سال ۲۰۲۴، وای فای ۷ است که خوب برایش هنوز هیچ دانگل و آداپتور WiFi عرضه نشده است.

یک نسل عقب‌تر، WiFi 6E است که باز آداپتورهای بسیار کمی، مبتنی بر آن وارد بازار شده و اصولا تفاوت خیلی بزرگی با وای فای ۶ ندارد.

بنابراین، باید تصمیم بگیرید یک دانگل وای فای USB با WiFi6 بگیرید یا با WiFi5.

برای کاربران ایرانی، قطعا دانگل‌های وای فای ۵ یا همان سری AC هم ارزان‌تر و هم به اندازه کافی سریع و به‌روز هستند؛ چون اصولا روتر یا مودم وای فای ۶ زیادی در خانه‌ها نداریم.

اما اگر می‌خواهیم آینده‌نگری کنید و بهترین آداپتور وای فای حال حاضر بازار را بخرید؛ یک آداپتور وای فای ۶ بگیرید که گران‌تر تمام می‌شود ولی تا چند سال دیگر، نیازی به ارتقا ندارد.

اتصال USB

آداپتور USB

در حال حاضر، منطقی است یک آداپتور USB-C بگیرید تا سرعت نسبتا بالایی دریافت کنید و با پی سی و لپ‌تاپ امروزی شما نیز سازگار باشد اما هنوز برخی از دانگل‌ها USB-A هستند.

خرید یک آداپتور USB 3.0 منطقی‌ترین انتخاب است و همان چیزی است که احتمالا برای غالب کاربران، ایده‌آل باشد.

اندازه، پایه، طول کابل

برخی آداپتورهای وای فای، مستقیم به کامپیوتر وصل می‌شوند و برخی دارای پایه و کابل هستند.

اگر بخواهید برای لپ‌تاپ یک آداپتور بخرید؛ بهتر است اندازه کوچک‌تری داشته باشد و مستقیم به درگاه USB لپ‌تاپ وصل شود و بتوانید راحت جابه‌جا کنید.

اما برای پی‌سی و کامپیوتر که معمولا دسترسی به پشت کیس، مقداری سخت است؛ خرید یک دانگل وای فای با پایه و کابل و حتی دانگل آنتن‌دار، بهتر است.

به هر حال، چیزی بخرید که مزاحم کار و دستان شما نباشد و شاخک‌های آن در حین کار نشکند.

آنتن‌ها

می‌توانید دانگلی با آنتن داخلی یا خارجی بخرید. معمولا برای لپ‌تاپ از دانگل با آنتن داخلی استفاده می‌شود.

آداپتورهای دو آنتنه خارجی بیشتر برای پی‌سی استفاده می‌شوند. فقط باید توجه کنید اگر دانگل آنتن دار خریداری کردید؛ آنتن‌ها باید در شرایطی قرار بگیرند که فضای اطراف آن‌ها باز باشد و بتوانند بیشترین دریافت و ارسال سیگنال را داشته باشند.

۵ آداپتور وای فای برتر

فهرست طولانی از آداپتورهای شرکت‌های مختلف هست که برخی‌ها هرگز وارد بازار ایران نشدند. در ادامه، سعی کردیم آداپتورهایی را معرفی کنیم که هم در دنیا جزو برترین‌ها هستند و هم در ایران یافت می‌شوند:

TP-Link AX1800 Wi-Fi 6 USB Adapter: بهترین برای غالب مردم

TP-Link AX1800 Wi-Fi 6 USB Adapter

یک آداپتور وای فای USB از نسل WiFi6 با سرعت ۱۸۰۰ مگابیت، پایه و آنتن خارجی که قابلیت قرارگیری روی میز و اتصال به کامپیوتر با کابل را دارد؛ البته طول کابل آن زیاد نیست و فقط ۱.۲ متر است.

وای فای ۶ و AX1800 الان رایج‌ترین رده وای فای در میان روترها و مودم‌های کابلی و حتی مودم‌های سیم‌کارتی است. غالب مودم‌های ۵G دارای وای فای دو بانده AX1800 هستند.

پس، یک آداپتور کاملا سازگار با مودم روترها است و به هر دو فرکانس رادیویی وای فای وصل می‌شود. از فناوری‌های MU-MIMO و OFDMA پشتیبانی می‌کند و به فناوری SuperSpeed USB ۳.۰ مجهز است که سرعت را تا ۱۰ برابر روی درگاه USB 3.0 افزایش می‌دهد.

ASUS USB-AC68: بهترین برای گیمرها

ASUS USB-AC68

اگرچه آداپتوری از نسل وای فای ۵ است ولی روی میز قرار می‌گیرد و دو آنتن شاخکی بسیار قوی و دو آنتن داخلی دارد.

سرعت این آداپتور وای فای ایسوس روی کانال ۲.۴ گیگاهرتز به ۶۰۰ مگابیت و روی کانال ۵ گیگاهرتز به ۱۳۰۰ مگابیت می‌رسد تا در مجموع سرعتی ۱۹۰۰ مگابیتی داشته و از رده AC1900 باشد.

آداپتور ایسوس USB-AC68 از درگاه USB 3.0 برای اتصال به لپ‌تاپ و پی‌سی استفاده می‌کند و چندین سال به عنوان بهترین آداپتور شناخته شده است.

آنتن‌های خارجی این آداپتور می‌توانند در سه موقعیت تنظیم شوند تا بیشترین گیرندگی سیگنال را داشته باشند.

ایسوس دانگل‌های وای فای ۶ خوبی مانند AX56 نیز دارد که به‌روزتر از دانگل USB-AC68 هستند.

Ugreen AC1300 Wi-Fi Adapter: راحت‌ترین دانگل

Ugreen AC1300 Wi-Fi Adapter

دانگلی از نسل وای فای ۵ و رده AC1300 که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیتی دارد.

بزرگ‌ترین ویژگی دانگل Ugreen AC1300، اتصال مستقیم به درگاه USB 3.0 لپ‌تاپ یا پی‌سی است و دیگر شما درگیر آنتن خارجی و پایه و کابل و ملزومات دیگر نمی‌شوید.

این دانگل دارای یک کلید WPS است که اجازه می‌دهد با یک فشار به شبکه وای فای جدید وصل شوید.

برای غالب کاربران به ویژه افرادی که لپ‌تاپ دارند و می‌خواهند وای فای قوی‌تری بگیرند؛ آداپتور Ugreen AC1300 ایده‌ال است.

TP-Link Archer T4U Plus: بهترین آداپتور برای محیط‌های کم سیگنال

TP-Link Archer T4U Plus

Archer T4U Plus یک آداپتور وای فای دو بانده AC1300 است؛ یعنی از نسل وای فای ۵ و سرعت ۳۰۰ مگ روی کانال ۲.۴ گیگاهرتز و سرعت ۸۶۷ مگ روی کانال ۵ گیگاهرتز.

از طریق USB 3.0 به کامپیوتر وصل شده و دارای دو آنتن خارجی، پایه و کابل است. از کلید WPS سود می‌برد و می‌تواند در نقاط کور وای فای و بدترین شرایط گیرندگی سیگنال، باز هم یک اینترنت خوب روی کامپیوتر شما ارائه دهد.

TP-Link Archer T2U Nano: ارزان‌ترین آداپتور وای فای

TP-Link Archer T2U Nano

یک آداپتور بند انگشتی و بسیار کوچک، مخصوص لپ‌تاپ‌ها و اینکه دائما برای همیشه وصل باشد.

متاسفانه این دانگل از درگاه USB 2.0 پشتیبانی می‌کند و از رده AC600 با سرعت ۲۰۰ مگ روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۴۳۳ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز است.

در این فهرست برترین آداپتورهای وای فای امروز ما، تی پی لینک T2U Nano ارزان ترین دانگل با قیمت حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان است.

معرفی آداپتور WiFi 6E

آداپتور WiFi 6E

اگر به هر دلیلی دنبال خرید دانگل وای فای ۶E هستید؛ دو دانگل Nighthawk AXE3000 و MSI AXE5400 جذاب و قوی به نظر می‌رسند.

اما گفتیم که در ایران به سختی بشود روتر یا مودم روتری با WiFi 6E یافت و بهتر است سراغ خرید دانگل‌های وای فای ۶ بروید.

شاید به مطالب زیر هم علاقه‌مند باشید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
digitaltrends

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا