فناوری

همه آن چیزی که باید درباره مودم TD-LTE بیرونی زیتل بدانید

زیتل جزو معدود شرکت‌هایی در ایران است که اینترنت TD-LTE نامحدود می‌دهد.

شرکت‌های زیادی در ایران مشغول ارائه سرویس TD-LTE هستند ولی اینترنت زیتل علاوه بر اینکه نامحدود است؛ در یک مورد دیگر نیز بسیار متفاوت عمل می‌کند و آن نصب مودم بیرونی است.

زیتل می‌گوید فرکانس‌های اینترنت TD-LTE قدرت نفوذپذیری کمی دارند و غالب اوقات نمی‌توانند از دیوار و پنجره و حتی شیشه عبور کرده و وارد خانه‌ها شده تا از طریق گیرنده‌های یک مودم داخلی، دریافت شوند.

بنابراین، برای پوشش بهتر آنتن‌دهی و رفع مشکلات سیگنال‌ها، مودم بیرونی یا اکسترنال نصب می‌کنند و بعد از طریق یک کابل شبکه، اینترنت را از مودم به درون خانه آورده و به یک روتر بی‌سیم یا اکسس‌پوینت وصل می‌کنند تا کاربر بتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد.

اگر کاربر یک مودم روتر یا روتر بی‌سیم یا اکسس‌پوینت داشته باشد؛ دیگر نیازی به خرید روتر از زیتل نیست و مودم TD-LTE بیرونی زیتل مستقیما به مودم روتر یا روتر بی‌سیم او وصل می‌شود.

اما کاربران و مشتریان سرویس اینترنت زیتل، درباره مودم خارجی این شرکت اطلاعات کمی دارند و چون اصولا با آن سروکاری نداشته و خود نصاب‌های شرکت زیتل، این مودم‌ها را نصب و راه‌اندازی می‌کنند؛ کمر به کنکاش پیرامون آن‌ها می‌پردازند.

اما این مودم‌های بیرونی ۴G زیتل چه مشخصاتی دارند و در اصل متعلق به کدام برند و شرکت هستند؟

معرفی مودم زیتل

با کمی جست‌وجو در اینترنت و تطابق مشخصات و تصاویر، به سادگی می‌توان فهمید که مودم زیتل همان مودم LTE بیرونی ییکام پی ۱۱ (Yeacomm P11 Outdoor LTE Modem) است.

مودم ییکام P11 مدت‌ها است وارد ایران شده و حتی در مقطع‌هایی به عنوان یک مودم ۴G بیرونی پر قدرت توسط فروشگاه‌های مختلف به فروش رسیده و کاربران آن را خریداری و استفاده کردند. حتی هنوز هم برخی از فروشگاه‌ها این مودم را عرضه می‌کنند.

شرکت زیتل با خریداری مودم Yeacomm P11 و تغییر فریم‌ویر و حک کردن برند خودش، آن را برای مشتریان خانگی خود نصب می‌کند تا بتوانند از اینترنت TD-LTE استفاده کنند.

پس، حالا که معمای مودم بیرونی زیتل حل شد؛ به خیالی آسوده می‌توانیم سراغ مشخصات این مودم برویم.

مشخصات مودم ییکام P11

مودم Yeacomm P11 یک مودم CPE بیرونی ۴G LTE در رده LTE Cat 4 است. اصولا این مودم در فضای بیرونی و روی یک میله خارجی نصب شده و از طریق کابل شبکه و کابل PoE به روتر و پریز برق وصل می‌شود.

برخلاف چیزی که تصور می‌شود؛ مودم زیتل از فرکانس‌های باند ۴۳ پشتیبانی نمی‌کند؛ چون اصولا زیتل اینترنت تی‌دی‌ال‌تی خود را مانند ایرانسل و مبین‌نت روی فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز ارائه نمی‌دهد.

مودم ییکام P11 از فرکانس‌های رادیویی زیر در شبکه‌های ۳G/4G پشتیبانی می‌کند:

FDD: B1/B2/B3/B5/B7/B8/B20/

TDD: B38/B40/41

WCDMA: 900/2100MHz

GSM: 850/900/1800/1900MHz

البته شرکت‌ها می‌توانند کاملا این فرکانس‌های رادیویی را سفارشی‌سازی کرده و تعدادی به آن‌ها افزوده یا کم کنند. در حقیقت، قابلیت قفل شدن روی یک یا چند باند فرکانس خاص را دارد که زیتل از همین ویژگی بهره می‌برد.

گفتیم این مودم در رده LTE Cat 4 است؛ بنابراین چه در شبکه‌های FDD و چه در شبکه‌های TDD از حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه برخوردار است.

خود شرکت زیتل می‌گوید سرعت اینترنت کاربران خانگی حداکثر ۴۰ مگابیت و کاربران سازمانی ۵۰ مگابیت است. چون یک اینترنت متقارن می‌دهد؛ حداکثر سرعت اپلود هم برابر با سرعت دانلود است.

این مودم به یک شیار سیم‌کارت در بخش پایینی خود مجهز است که سیم‌کارت TD-LTE یا ۴G در آن نصب می‌شود. زیتل سیم‌کارت خودش را روی مودم ییکام P11 قرار می‌دهد.

به جز شیار سیم‌کارت، شاهد یک درگاه شبکه LAN صد مگابیتی RJ45 هستیم که زا قابلیت PoE یا برق روی شبکه نیز پشتیبانی می‌کند. یک کانکتور کابل شبکه به این درگاه وصل شده و سر دیگر آن باید به یک مودم روتر، روتر بی‌سیم یا اکسس‌پوینت وصل شود.

همین‌طور این مودم دارای کلید ریست و چراغ‌های پاور و Sim و ETH و Run و Signal است که البته در فضای بیرونی زیاد مشخص و واضح نیستند.

امکانات جانبی مودم TD-LTE زیتل

این مودم از نظر پروتکل و استانداردهای نرم‌افزاری به L2TP، فیلترسازی‌های آدرس مک و آی‌پی و فایل، VPN، ویرژوال سرور، تنظیمات DMZ، پروتکل‌های مدیریت از راه دور و IPv6 مجهز است.

اما مهم‌ترین دلیل استفاده از این مودم بیرونی برای اینترنت TD-LTE و فرکانس‌های رادیویی ۴G LTE، آنتن داخلی ۸ دسی‌بل پرقدرت است که می‌تواند سیگنال‌های رادیویی را به خوبی دریافت کند.

مودم‌ها و آنتن‌های بیرونی باید ضد آب باشند. مودم زیتل یا Yeacomm P11 هم از استاندارد IP66 برخوردار است که باعث می‌شود کاملا در برابر باران و قطرات آب نفوذناپذیر و مقاوم باشد.

این مودم می‌تواند در دمای منفی ۳۰ تا مثبت ۶۰ درجه سانتی‌گراد کار کند و دارای قابلیت محافظت در برابر تخلیه الکترواستاتیکی تا ۱۵ هزار ولت را دارد.

اگر دوست دارید اندازه و وزن این مودم را هم بدانید؛ باید بگوییم ۵۶۰ گرم وزن دارد و ابعاد آن ۲۵۲ در ۱۱۲ در ۵۸ میلی‌متر است. یک مودم کاملا مناسب برای نصب بیرونی و خارجی که حتما باید در جای بلند و روی یک میله یا لوله گرد نصب شود.

در انتها، باید اشاره کنم که چون کاربران زیتل با این مودم کار خاصی ندارند؛ این اطلاعات را صرفا برای آگاهی بیشتر گفتیم و اینکه بدانیم داریم از چه مودمی استفاده می‌کنیم.

خوب، امیدوارم از خواندن این مطلب راضی باشید و نکته یا اطلاعات جدیدی کسب کرده باشید. اگر شما اطلاعات بیشتری درباره مودم زیتل یا ییکام P11 دارید یا از آن استفاده کردید؛ خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

نکته: برای آشنایی بیشتر با مودم ییکام P11 از تصاویر سایت دیجیاتو استفاده کردیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

  1. داداچ مطمئنی که روی باند ۴۲ (۳۵۰۰مگاهرتز)سرویس نمیده این اپراتور !!!؟؟ یه بررسی بیشتر میکردی تو سایت های خارجی زده قابلیت سفارشی سازی روی باند ۴۲ ۴۳ هم داره این ییکام . احتمالا نسخه سفارشی رو وارد میکنه زیتل. کاش از تو پنل مودم باند فرکانسیشم نشون میدادید .

    1. سلام، آيا نصب مودم تو هوای آزاد و تابش نور آفتاب و باران برف زمستان، باعث خرابی زودتر آن نمی‌شه؟

      1. سلام
        مودم‌هایی که برای نصب در بیرون ساخته شدند؛ ضد آب و آفتاب و گرد و غبار هستند و معمولا عمر طولانی دارند ولی اگر یک مودمی که برای نصب در داخل خانه را ببرید بیرون نصب کنید؛ چرا ممکن است زودتر خراب شود و باید تمهیداتی برای جلوگیری از خیس شدن یا آفتاب و داغ کردن و ای مسایل اندیشه کرده باشید

  2. یه خبری رو بهتون اطلاع بدم که دیگه زیتل ازین مدل مودم استفاده نمیکنه
    من اخیرا درخواست دادم وصل کردن دیگه این مودم نبود مودم EL265 Leanotek هست
    که ساخت ایرانه

  3. آیا امکان استفاده از سیم کارت زیتل روی مودم‌های دیگه وجود داره؟ مثلا سیم کارتش رو بیاریم روی مودم هواوی B612s بذاریم. جواب میده؟

    1. سلام
      خیر
      زیتل مودم و سیم‌کارت و پروتکل ارتباطی خاص خودش را دارد که روی هیچ مودم و شبکه اپراتور دیگری جواب نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا