آموزش

چگونه از قبض‌های اینترنت نجومی جلوگیری کنیم؟

اگر هنوز قبض‌های اینترنت نجومی دریافت می‌کنید؛ با ۱۹۵ تماس بگیرید.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در یک مصاحبه و در پاسخ به یک خبرنگار درباره قبض‌های اینترنت نجومی، گفت به اپراتورها دستور داده شده و تذکر هم گرفتند که وقتی یک بسته اینترنت کاربری تمام می‌شود؛ برای مصرف اینترنت تعرفه آزاد اطلاع‌رسانی کافی داشته باشند.

اگر اپراتور موبایلی برای مصرف آزاد اینترنت اطلاع‌رسانی کافی نکند؛ مجرم است و نباید از کاربر پول هزینه اینترنت را بگیرد.

وزیر ارتباطات تاکید داشتند که مردم اگر هنوز قبض اینترنت نجوبی ناخواسته دریافت می‌کنند؛ حتما با ۱۹۵ تماس بگیرند یا شکایت خود را در سامانه ۱۹۵.cra.ir ثبت کنند.

در این سامانه برای هر شکایت یک کد رهگیری داده می‌شود تا کاربر در روزهای بعدی بتواند نتیجه شکایت و پیگیری خود را مشاهده کند.

از چند ماه پیش، همه اپراتورها روش‌هایی برای جلوگیری از محاسبه اینترنت با تعرفه آزاد به مردم معرفی کردند.

در مقاله «چگونه مصرف اینترنت آزاد تلفن همراه را متوقف کنیم؟» روش‌های متوقف کردن مصرف اینترنت با تعرفه آزاد و گران را برای هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل آموزش دادیم.

هنگامی که یک کاربر بسته اینترنتی را انتخاب می‌کند؛ اگر تمدید خودکار آن بسته را پس از اتمام حجم یا مدت زمان آن فعال نکرده باشد؛ اپراتورها به طور خودکار مصرف اینترنت را با تعرفه آزاد که گران‌تر است؛ محاسبه می‌کنند.

در نتیجه، کاربر بدون اینکه آگاهی داشته باشد؛ یک قبض اینترنت بسیار سنگین یا اصطلاحا نجومی دریافت می‌کند.

کاربران باید همیشه بسته اینترنت رزرو داشته باشند یا اینکه قابلیت تمدید خودکار بسته قبلی را فعال کنند. روش دیگر برای جلوگیری از مصرف اینترنت آزاد، غیرفعال کردن این قابلیت روی سیم‌کارت است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا