اخبار ایران

همه به دنبال مقصرین اختلالات اینترنت اخیر؛ آیا این رویه مشکلی را حل می‌کند؟

اپراتورها اصول حرفه‌ای را رعایت نکردند؛ مقصریه به قوه قضاییه معرفی شوند

وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی به دنبال مقصران اختلالات اینترنت اخیر کشور هستند. وزیر ارتباطات می‌گوید اپراتورها اصول حرفه‌ای و پدافند غیر عامل را رعایت نکردند و باید به مردم بابت این قطعی اینترنت خسارت بدهند.

دو روز پیش، آتش‌سوزی در حوضچه مخابراتی منطقه هشت، باعث قطعی اینترنت بخش‌هایی از کشور و اختلال در سرویس‌های اینترنتی اپراتورها شد. به گزارش سامانه‌های رصدکننده اینترنت کشور، بیش از ۲۱ درصد اینترنت کشور در این حادثه قطع شد؛ از جمله ارتباطات مکالمه‌ای و اینترنت ایرانسل به طور کامل قطع شد و اینترنت مخابرات در تهران و برخی شهرها در دسترس نبود.

حدود یک هفته پیش هم آتش‌سوزی در بخش‌هایی از مخابرات مشهد و قطعی فیبر نوری این منطقه، اختلالاتی در اینترنت همراه اول در این استان به وجود آمد.

بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری گران‌تر از ADSL یا ارزان‌تر؟

و باز حدود یک هفته پیش‌تر از آن، آتش‌سوزی در ساختمان اصلی زیرساخت کشور، باعث قطعی اغلب دیتاسنترهای کشور و اختلال در سرویس‌دهنده‌های هاست و سرور داخلی شد.

وزیر ارتباطات

در حالی‌که تقریبا هر هفته شاهد یک اختلال گسترده و قطعی بزرگ در اینترنت کشور هستیم؛ اکنون، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات می‌گوید اپراتورها، اصول حرفه‌ای را رعایت نکردند و باید به مشتریان خود خسارت بدهند.

او در جمع خبرنگاران درباره قطعی‌های اینترنت اخیر گفت: «در یک هفته اخیر دو حادثه رخ داد. روز شنبه در مشهد بر اثر قصور یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات یکسری از فیبرهای نوری مرکز قطع شده بود و چهار پنج ساعت ارتباطات چند استان از جمله خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان رضوی و کرمان دچار اختلال شده بود که رفع شد و دستور برخورد با مقصران احتمالی نیز داده شد.»

وزیر ارتباطات درباره اختلال گسترده اینترنت در روز دوشنبه نیز گفت: «روز دوشنبه نیز یکی از حوضچه‌های شرکت مخابرات در خیابان کارگر تهران دچار آتش‌سوزی شده بود و باعث قطع ارتباط چهار پنج‌ساعته مشترکان ایرانسل و همچنین قطع ارتباط مشترکان شرکت مخابرات به مدت یک روز و خرده‌ای شده بود. جلسه‌ای در خصوص بررسی این دو حادثه برگزار شد و عامل اصلی این دو حادثه رعایت نکردن اصول حرفه‌ای و اصول پدافند غیرعامل از سوی اپراتورها بود.»

بیشتر بخوانید: کاربر عصبانی از کندی اینترنت، کابل‌های شبکه فیبرنوری را آتش زد

عیسی زارع‌پور می‌گوید: «مسئول پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات را مامور کردیم که طی مدت دو هفته تمام مراکز مخابراتی، حوضچه‌ها و ابنیه متعلق به اپراتورهای اصلی را بررسی کند و اگر موارد مشابهی وجود دارد، به سرعت برطرف شود تا در آینده شاهد این حوادث نباشیم.»

وزیر ارتباطات می‌گوید مخابرات مسئول جبران خسارت وارد شده به مشترکان خود و همین‌طور مشترکان ایرانسل است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نیز پیگیر این قضیه شده است.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز خواستار معرفی مسببان این حادثه به قوه قضاییه شده است. او به خبرنگار صدا و سیما گفت: «در جلسه امروز شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات مکلف شد عوامل بروز حادثه را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کند.»

برخی از کارشناسان، این اقدام و موضع‌گیری وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی را یک فرار رو به جلو برای کاهش فشارهای ناشی از مشکلات اینترنت می‌دانند؛ چرا که یکی از وظایف ذاتی وزارت ارتباطات و شرکت‌هایی مانند زیرساخت، نظارت بر حسن عملکرد اپراتورها و دریافت تضامینی برای عدم قطعی اینترنت است.

سوال اساسی که در اینجا باید مطرح کنیم؛ آیا این رویه و اینکه وزارت ارتباطات، مقصر اصلی را مخابرات بداند و این شرکت را وادار به جبران و خسارت کند؛ مشکلی را حل کرده و باعث می‌شود دیگر شاهد قطعی و اختلال در اینترنت نباشیم؟ آیا واقعا مشکل از سوی پیمان‌کاران مخابرات و اپراتورها و عدم رعایت اصول حرفه‌ای است؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا