اخبار ایران

شرایط دریافت اینترنت فیبر نوری در تهران اعلام شد

مدیر مخابرات استان تهران دوباره تاکید کرد به هر متقاضی اینترنت فیبرنوری داده می‌شود

مدیر مخابرات استان تهران می‌گوید متقاضیان دریافت اینترنت فیبر نوری در شهر تهران، یک شماره تلفن ثابت یا موبایل اعلام کنند تا شرایط واگذاری بررسی شود.

دریافت فیبر نوری در کلان‌شهرها و به ویژه تهران بسیار سخت است. غالب کابران سرگردان هستند و دقیقا نمی‌دانند باید به کجا مراجعه کنند یا کدام شرکت، سرویس اینترنت فیبرنوری در منطقه و محله آن‌ها ارائه می‌دهد.

در حالی‌که تکلیف فیبرکشی و ارائه سرویس اینترنت FTTH در بسیاری از شهرهای کوچک مشخص شده و در برخی استان، همه شهرها زیر پوشش پروژه توسعه فیبر نوری رفتند؛ هنوز در تهران و با وجود چندین اپراتور متولی، بسیاری از مناطق فیبرکشی نشدند و کاربران نمی‌توانند اینترنت ADSL خود را به FTTH تبدیل کنند.

حالا، امروز یک مصاحبه از «سیدعلی ملک جعفریان»، مدیر مخابرات استان تهران در رسانه‌ها منتشر شده است که شرایط و هزینه دریافت اینترنت فیبرنوری در شهر تهران را تشریح می‌کند.

مدیر مخابرات استان تهران به شهروندانی که متقاضی اینترنت فیبر نوری هستند؛ می‌گویند: «شهروندان با شماره ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تماس بگیرد و یک شماره تلفن ثابت یا موبایل اعلام کنند.»

تقاضای فیبر نوری

ملک جعفریان می‌گوید پس از اعلام این شماره تلفن، نمایندگی‌ها و همکاران فروش مخابرات تلفن را بررسی کرده و در صورتی که در این منطقه، پوشش‌دهی فیبر نوری باشد؛ یک اشتراک واگذار می‌کنند.

او می‌گوید در صورتی که این منطقه هنوز زیر پوشش فیبر نباشد؛ همکاران مخابراتی در منطقه، بررسی می‌کنند تا اگر متقاضیان به ۱۰ نفر می‌رسند؛ بتوانند فیبر بک بن (back bone) را اجرا کنند.

مدیر مخابرات استان تهران می‌گوید هزینه اینترنت فیبر نوری در تهران با اجرای فیبرکشی داخل ساختمان و مودم، حدود ۳ میلیون یا ۳/۲۰۰ میلیون تومان است.

ملک جعفریان تاکید می‌کند سرعتی که به مشتریان تهرانی واگذار می‌شود؛ سرعتی بالا و کاملا مناسب نیازهای کاربران پرمصرف است.

ایشان به این نکته هم اشاره کردند که اگر یک فرد در مجتمعی، درخواست اجرای فیبر داشته باشد؛ خود مخابرات فیبرکشی را برای آن یک نفر انجام داده و برای سایر ساکنان مجتمع، بازاریابی می‌کند.

گفتنی است به جز شرکت مخابرات، چندین شرکت دیگر از جمله ایرانسل، شاتل موبایل، آسیاتک، صبانت، پیشگامان و … نیز در تهران تعهد فیبرکشی و ارائه سرویس دارند ولی هنوز این پروژه‌ها به مرحله اجرایی نرسیده است.

پیش‌تر هم مدیران مخابرات اعلام کرده بودند به هر متقاضی اینترنت فیبر نوری در شهر تهران، پورت واگذار می‌شود ولی گزارش‌های مردمی نشان می‌داد این وعده عملی نشده و برای این شرکت به صرفه نیست کل یک خیابان بزرگ را برای یک فرد درخواست‌کننده، فیبرکشی کند.

بیشتر متقاضایان می‌گفتند مخابرات به آن‌ها گفته خودتان بروید بازاریابی کنید و وقتی به تعداد بالایی رسیدید؛ آن‌وقت دسته جمعی ثبت‌نام کنید تا فیبر واگذار شود.

شرکت مخابرات در تیرماه امسال و پس از کش و قوس‌های فراوان، روی کاغذ پذیرفت وارد پروژه ملی توسعه فیبر نوری شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

  1. من بیشتر از ۳-۴ ساله که دنبال اینترنت فیبر نوری هستم. هر وقت هم حضوری میرم، میگن محل شما فقط همین adsl رو داریم.
    این مقاله رو که دیدم خوشحال شدم و دوباره زنگ زدم، اما گفتن خط شما بررسیش منفی اعلام شده )):

    من چندین بار از افراد مختلف پرسیدم که هزینه نصب یه کابینت فیبر توی یه محلی چقدره؟ اگر حدود ۱۰۰ میلیون یا بالاتر باشه که هیچ ولی اگه تا ۳۰-۴۰ میلیون باشه، من حاضرم از جیبم هزینه کنم و اینترنت فیبر داشته باشم. اما هیچکس جواب نمیده
    کلی درخواست دادم، حتی از بانک‌های محلمون هم استشهاد جمع کردم و اونا هم با من درخواست دادن، اما مرکز مخابراتی ما (منطقه ۵ مخابراتی، مرکز شهید خوشقدم، محله شهرک شریعتی منطقه ۱۹) هیچ وقت کاری نکرده

    1. من که ۱۱ امین شهر ایران هستم اولین نفر برای من کشیدن ، شما اگه تهران هستید و این همه درخواست دادید ، براتون نکشیدن رئیس مرکز مخابرات منطتقه تون ماشاالله داره
      بهترین راه اینه که از طریق فرم های آنلاین tci.ir اقدام کنید که مخابرات مرکزی فشار بیاره به منطقه تون .
      موفق و موید باشید .

    2. سلام دوست عزیز؛
      اگر در محل تون کلا زیرساخت اینترنت فیبرنوری نیست که هیچ، اما اگر هست و در حوالی یا نزدیکی تون جعبه FAT هست (توگوگل سرچ کنی عکسش هست) مثلا صد یا دویست متر یا کمی بیشتر باید تعدادی درخواست چیزی حدود ۸ الی ۹ یا بیشتر درخواست جمع کنی که همگی در یک خط (لاین) باشند و اون طرف خیابون نباشند و خیابون یا تقاطعی هم بینشون نباشه فاصله مشترک هات ازهم تا صد متر از هم باشه قبوله و مورد تاییده بعدش روی کاغذ اسمشون به علاوه شماره موبایل و اطلاعات هویتی شون به همراه امضا اثر انگشت شون رو میبری مخابرات بعد مستقیم میری پیش رئیس مرکزتون، دقت کن فقط پیش رئیس مرکز، بعد بهش میگی من اینترنت فیبر میخوام اینم درخواستم به علاوه این مشترک ها که برای این کار لازمه، بازم البته میگم زیرساخت این مورد باید در محله تون باشه وگرنه که رئیس هم کار خاصی امکان داره نتونه انجام بده و باید مرکز امکانات ایجاد کنه که البته باز هم میشه پیگیری کرد اما سخته این کار؛

      بستگی به رئیس مرکز داره اما اگر پیشنهاد ۳۰ یا ۴۰ میلیون برای اینکار بدی فکر کنم علاوه بر شما برای چند پروژه دیگه هم کافی باشه(پروژه های فیبرکشی نزدیک به هم در حدود ۱۰۰ یا دویست متر از طریق فیبرکشی هوایی)
      البته که نیاز به این پیشنهاد نیست اما در کل گفتم با کلیت کار اشنا بشی.

      یه کار دیگه اینکه برخی مراکز مخابرات رو ناحیه یا منطقه ای دیگه که بالادست شون هستن مدیریت میکنن و تحت اداره اون هستن شما میتونید به اونجا مراجعه کنید و با درخواست مشترک هاتون که روی کاغذ نوشتید پیش رئیس اونجا برید تا اونجا با رئیس مرکزتون صحبت کنن اونجوری کمتر موقعی مرکز مخابرات تون میتونن نه بگن؛

      اگر باز برات کاری انجام ندادن شماره پیمانکار مخابرات رو گیر بیار بهش بگو بیاد برآورد کنه و بهت هزینه انجام کار رو بگه بعد بهش پول انجام کار و کابل کشی رو بدی (البته با هماهنگی رئیس مرکزتون) میاد برات کابل کشی میکنه.
      این راهو بری به احتمال ۹۹ درصد به اینترنت فیبرنوری میرسی، راهیه که خودم رفتم و گرفتم
      انشالله که شماهم به اینترنت فیبرنوری متصل شی.

      سپاس از شبکه چی
      رسانه اتصال همه مردم عزیز.

      1. سلام دوست عزیز
        قبل از هر چیزی ممنون بابت توضیحات خوبت

        ۴ تا کوچه بالاتر از ما یه خیابونی هست که اگه اونجا یا بعدش بودیم فیبر میدادن. ۱۰ تا کوچه پایین‌تر از ما هم (خونه خواهرمینا) VDSL دادن. اون سر کوچه ما، یعنی خیابون و کوچه‌های پشتش که کلا یه مرکز مخابراتی دیگه هستن (و جالب اینه که اونا هم امکان فیبر دارن!) خونه ما مونده این وسط و فیبر نمیدن. سال گذشته پیمانکار محلمون رو پیدا کردم، یه مبلغ خوبی هم واسه شیرینی گذاشتم جیبش که اگه کاری میشد کرد انجام بده.با اون پیمکانکار رفتیم پیش رییس مرکز، با هم دیگه نشستن هی فکر کردن بازم به من گفتن راه نمیده تجهیزات نداریم اونجا. (پیمانکار گفت نمیشه هوایی بکشیم؟ رییس گفت اگه یه کوچه فاصله بود میشد اما ۴ تا کوچه رو نمیشه هوایی کشید) تنها کاری که پیمانکار تونست بکنه اینه که اون سیم ADSL ما رو ۲زوج کرد که مثلا یه کوچولو بهتر بشه که اونم توفیقی نداشت.

        با ینکه میدونم محله ما جوریه که اگه امکان فیبر بدن، به سرعت همه فیبرها درخواست میشه و همه براش دست و پا میشکونن، اما پیدا کردن مشترک هم کار سختیه. چون نمیتونم برم تک تک زنگ مردم و در و همسایه رو بزنم و بگم “آقا سلام. شما اینترنت فیبر نمی‌خواید؟ اولش چند میلیون هزینه هم داره”. تنها کاری که کردم نامه درخواست بانک سر کوچمون رو بردم. هیچ به هیچی . . .

    1. سلام دوست عزیز
      نه هزینه هر واحد ۳.۵ میلیون تومان است. هر واحد نیاز به یک مودم و سرویس اینترنت و کابل‌کشی فیبر جداگانه از درب ساختمان تا داخل واحد دارد.

  2. من به پیمانکار مخابرات درخواست امکان سنجی میدم میگه مثبت به خود مخابرات زنگ میزنم میگه منفیه کلا مخابرات کار انجام نمیده اپراتور هاش هم همه از دم چون تخصص ندارن و حرف نمیفهمن کار پیش نمیره

    متاسفانه چون طرحی که میخرم ۱۶ مگ ۷۵ تومنه و سایر شرکت ها بالای ۲۰۰ تومن باید پول بدم مجبور شدم برم مخابرات سرویس بگیرم که بشدن افتضاح عملکردشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا