اخبار ایران

وزیر ارتباطات: فقط پول مودم فیبر نوری را بدهید؛ فیبرکشی رایگان است

عیسی زارع‌پور از اختصاص یارانه برای پوشش فیبر نوری خبر داد

وزیر ارتباطات می‌گوید دولت هزینه فیبرکشی را پرداخت کرده و مردم با پرداخت هزینه مودم، می‌توانند به اینترنت فیبر نوری وصل شوند. البته، باید یک هزینه هم برای حق اشتراک و بسته بپردازند.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتقاد دارد بازار دارد به سوی رقابتی شدن پیش می‌رود و شرکت‌ها برای جذب مشتری بیشتر، هزینه نصب و راه‌اندازی را رایگان کرده یا مبلغ بسیار ناچیزی دریافت می‌کنند.

به گفته وزیر ارتباطات، دولت برای شهرهای کوچک یارانه ۱.۲ میلیون تومانی و برای مراکز استان غیر از کلان شهرها، یارانه ۵۰۰ هزار تومانی پوشش در نظر گرفته است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات

همچنین، زارع‌پور با اشاره به اینکه دولت یک یارانه ۲ میلیون تومانی نیز برای اتصال در تمامی شهرها در نظر گرفته است؛ گفت:

«هزینه‌ها البته بیش از این است، اما فضا رقابتی شده و عمدتاً اپراتورها فقط هزینه مودم را دریافت می‌کنند. فیبرکشی (تا ابتدای ساختمان) هزینه مختصری دارد که عمدتاً از سوی اپراتورها دریافت نمی‌شود.»

گفتنی است که هر فردی بخواهد به اینترنت فیبر نوری دسترسی پیدا کند؛ باید یک هزینه حق اشتراک و بسته نیز بپردازد.

یارانه دولت برای هزینه فیبرکشی

در واقع، وزیر ارتباطات اشاره به این موضوع دارد که دولت هزینه فیبرکشی از مرکز مخابراتی تا درب منزل کاربران را پرداخت کرده است و اپراتورها دیگر این هزینه را  از کاربر دریافت نمی‌کنند.

اما کاربر باید هزینه مودم فیبر نوری، هزینه نصب و راه‌اندازی و هزینه بسته اینترنت را بپردازد که جمعا حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان می‌شود.

زارع‌پور در گفت‌وگو با خبرنگاران، تاکید می‌کند اپراتورها در هنگام دریافت پروانه، متعهد شدند اگر فردی در پوشش‌دهی فیبر نوری بود و درخواست اتصال کرد؛ نهایتا حداکثر یک ماهه، به این سرویس دسترسی پیدا کند.

در حالی وزیر ارتباطات مدعی است مردم فقط با پرداخت هزینه مودم فیبر نوری می‌توانند به این سرویس دسترسی پیدا کنند که هم‌اکنون، برخی اپراتورها هزینه‌های بالایی برای نصب و راه‌اندازی از مشترک دریافت می‌کنند.

البته، در برخی شهرها، برای ترغیب مردم به استفاده از اینترنت فیبر نوری، طرح‌های تشویقی و تخفیفی گذاشتند که مثلا مودم و نصب رایگان است و مشترک فقط باید هزینه سرویس را بپردازد.

آسیاتک در شهر چالوس و دیگر شهرهای استان مازندران چنین طرحی دارد؛ ایرانسل در شهر بابل، هزینه نصب را رایگان اعلام کرده و پارسال، شرکت مخابرات در بسیاری از شهرها، مودم رایگان اهدا می‌کرد.

براساس آخرین آماری که از وضعیت اینترنت فیبر نوری در کشور منتشر شده است؛ نزدیک به ۵ میلیون خانوار زیر پوشش فیبر هستند ولی فقط ۵۰۰ هزار نفر به آن دسترسی پیدا کردند.

گران بودن قیمت اولیه ثبت‌نام و خرید مودم فیبر نوری و کابل‌کشی فیبر در داخل منزل و عدم اتصال مردم به فیبر از سوی اپراتورها، بزرگ‌ترین موانع دسترسی به این اینترنت پر سرعت هستند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا