اخبار ایران

ایرانسل رکورد سرعت اینترنت ایران را زد؛ ۷.۵ گیگابیت روی شبکه ۵.۵G

رونمایی دوباره ایرانسل از شبکه 5G-SA در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳

جدیدترین تست سرعت اینترنت از شبکه ۵.۵G یا ۵G-SA ایرانسل با شکستن رکورد قبلی همراه بود و به سرعت دانلود ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه رسید.

امروز و در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳، وزیر ارتباطات به حضور در غرفه ایرانسل، از چندین سرویس از جمله سرویس اینترنت فیبر نوری پرو (FTTH Pro) این شرکت رونمایی کرد.

اگرچه فیبر نوری پرو سرعت دانلود ۶۰۸۳ مگابیت بر ثانیه را به نمایش گذاشت ولی بالاترین سرعت اینترنت در غرفه ایرانسل نبود و وزیر با تست شبکه ۵.۵G ایرانسل، رکورد سرعت اینترنت ایران و رکورد سرعت قبلی همین شبکه موبایل را شکست.

ایرانسل در دی ماه گذشته و برای اولین بار در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۲ از نسل پنجم تلفن همراه در حالت مستقل (۵G Standalone) یا ۵G-SA رونمایی کرد و آن‌جا تست سرعت ۶.۵ گیگابیت بر ثانیه به ثبت رسید.

اکنون، این شبکه سرعت دانلود ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه را به حاضرین در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ نشان داد که رکوردشکنی سرعت خودش و بالاترین سرعت اینترنت ایران است.

ایرانسل اولین اپراتور ایرانی است که شبکه ۵.۵G یا ۵G-SA را در کشور پیاده‌سازی می‌کند. ۵G-SA اصطلاحا به یک شبکه ۵G مستقل از زیرساخت و شبکه ۴G LTE اطلاق می‌شود.

ایرانسل این شبکه را با تجمیع فرکانسی باندهای ۳.۵ و ۲۶ گیگاهرتز، راه‌اندازی کرده است و یک پهنای باند ۱۰۰۰ مگاهرتزی برای آن استفاده می‌کند.

برخی از ویژگی‌های شبکه ۵.۵G ایرانسل شامل  ارائه سطوح مختلف سرویس به مشترکان براساس نیاز (Network Slicing)، کاهش تأخیر (Latency)، اطمینان از ارسال بسته‌های دیتای سال (Reliability)، پوشش تعداد زیادی از تجهیزات متصل به سیم‌کارت (تا یک‌میلیون) در یک منطقه محدود به میزان موردنیاز برای مواردی، مانند ماشین‌های خودران و مصارف پزشکی و کاهش مصرف باتری گوشی‌های تلفن همراه است.

قرار است شبکه ۵G-SA ایرانسل برای صنایع سنگین و تحول دیجیتال در کارخانه‌ها با استفاده از IoT استفاده شود.

وزیر ارتباطات در ارتباط با این سرعت گفت: «خوشحالیم که ثبت چنین رکوردهایی در کشور ما هم طبیعی شده و مانند کشورهای منطقه که گاهی ویدیوهایی از تست سرعت آن‌ها منتشر می‌شود، مردم می‌توانند این سرعت‌ها را در کشور خودمان و با زحمت اپراتور ایرانسل مشاهده کنند.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا