تاروپود

پایان اینترنت نامحدود در ایران: پس از همراه اول، شرکت‌های مبنا تلکام و دیگران هم سرویس‌های اینترنت نامحدود خود را حجمی کردند

فروش اینترنت نامحدود به کاربر ولی ارائه سرویس حجمی

گزارش‌های جدید کاربران نشان می‌دهد شرکت مبنا تلکام و … نیز سرویس‌های اینترنت نامحدود خود را حجمی کردند و پس از عبور از یک حجم مشخص، سرعت را کاهش می‌دهند؛ در حالی‌که سرویس نامحدود و بدون افت کیفیت و حجم به مشتری فروختند.

گفته می‌شود شرکت مبنا تلکام یک سرویس اینترنت نامحدود TD-LTE خود را با قیمت ۸ میلیون تومان و با تضمین عدم افت سرعت یا کیفیت فروخته است. این سرویس با استقبال مردم روبرو شده و مشتریان زیادی این سرویس را خریداری کردند ولی اکنون پس از عبور از حجم مشخصی، سرعت کاهش پیدا می‌کند.

شرکت مبنا تلکام، در پیج اینستاگرام، وب‌سایت شرکت و سایر شبکه‌های اجتماعی خود روی این قضیه زیاد مانور داده که اینترنت نامحدود تی‌دی‌ال‌تی‌ای این شرکت واقعا نامحدود است و هیچ‌گونه افت سرعت یا کیفیت و محدود حجم دانلود ندارد. این روزها، چندین ویدئو از اینترنت TD-LTE مبنا تلکام در شبکه‌های مجازی پخش شده که نشان می‌دهد سرویس اینترنت نامحدود این شرکت، به شدت با کاهش سرعت، پس از عبور از یک حجم مشخص روبرو می‌شود.

گزارش بعدی هم نشان می‌دهد شرکت‌های دیگری نیز سرویس اینترنت TDLTE نامحدود به مشتریان فروخته‌اند اما عملا این سرویس را نامحدود نکرده و باز محدودیت سرعت و حجم اعمال می‌کند.

این شرایط باعث شکایت و گله زیاد کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده است و نشان می‌دهد عملا دیگر بسته «اینترنت نامحدود» در ایران وجود ندارد یا بی‌معنی است.

همچنین، کاربران دیگری از مبین‌نت گزارش دادند که این شرکت روی برخی سرویس‌های پر حجم خود، محدودیت سرعت را اعمال کرده است.

اینترنت نامحدود

حدود یک ماه پیش نیز همراه اول بسته اینترنت نامحدود شبانه خود را تغییر داد و به حجم ۱۰۰ گیگابایت محدود کرد. کاربران پس از عبور از حجم ۱۰۰ گیگابایت دانلود، به یک باره با افت سرعت روبرو شده و عملا دیگر نمی‌توانند از این بسته استفاده کنند.

پرسش مهمی که در این شرایط مطرح است؛ چرا هیچ نظارت و کنترلی بر وضعیت فروش سرویس‌های شرکت‌های اینترنتی وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند با تبلیغات پر زرق و برق و رنگ و لعاب‌دار، پول زیادی از مشتریان به جیب بزنند ولی در عوض سرویس‌های وعده داده شده را به مشتری تحویل ندهند.

اگر واقعا اینترنت نامحدود در ایران فروخته نمی‌شود یا برای شرکت‌ها به صرفه نیست؛ رگولاتوری و وزارت ارتباطات و دیگر نهادهای مسئول باید جلوی تبلیغات اینترنت نامحدود را بگیرند.

درد اینجا است که این شرکت‌ها هیچ‌گونه پشتیبانی و سرویس تماس مشتری و پاسخ‌گویی نداشته و عملا دست کاربر از همه‌جا قطع است. نهایتا می‌گویند در دایرکت پیام بدهید یا به پشتیبانی زنگ بزنید و بعد شماره پیام داده شده در دایرکت را بلوکه می‌کنند یا تلفن پشتیبانی هیچ اپراتور پاسخ‌گویی ندارد.

تنها راه‌حل باقیمانده، شکایت به سامانه ۱۹۵ و انتشار و انعکاس کم فروشی اینترنت شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رساندن صدای مردم به گوش مسئولین است تا شاید مانع از تکرار چنین اتفاقاتی شوند و در فضای بحرانی اینترنت کشور که همه مردم با مشکل سرعت اینترنت و کمبود حجم روبرو هستند؛ به دام برخی سودجویان نیفتند و به خیال اینترنت نامحدود واقعی، پول‌های گزافی باید یک سرویس اینترنت معمولی حجم‌دار ندهند.

حالا، جالب‌تر اینکه رئیس سازمان رگولاتوری کشور گفته است که اینترنت فیبر نوری به منازل کشیده شود؛ مردم طعم واقعی اینترنت نامحدود را خواهند چشید.

زمانی می‌توان واقعا به اینترنت نامحدود فکر کرد که شرکت‌ها خود را پایبند به ارائه سرویس‌های وعده کرده با مشتری بدانند و حاضر شوند اینترنت نامحدود، آن‌گونه که در کل جهان رایج و مرسوم است؛ به مشتریان بدهند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. خیلی ببخشید اما این حرفتون که چرا کنترلی نیست کاملا اشتباهه، چون دقیقا این محدودیت های حجم و سرعت با دستور وزیر و معاونان و رگولاتوری انجام شده، اتفاقات ناخوشایندی که دقیقا بعد از عوض شدن دولت و وزیر رخ داده و ایشون سرعت ۸ مگابیت رو کافی دونستن برای مردم!!! همین حرف کافیه تا شرکتا با چراغ سبز وزیر اینطووری دزدی کنن از ملت، مردم شکایتشونو پیش کی ببرن؟ به دولت شکایت کنن از همراه اول و بقیه شرکتا که اتفاقا زیر نظر خود دولت هستن؟؟؟ حالا مستقیم یا غیر مستقیم، معلومه صدامون به هیچ جا نمیرسه

  2. دیگه طرح صیانت مزخرف اجرا شده و کم کم دیگه یه جوری اینترنت ضعیف میشه که حتی یک پست ساده اینستاگرام هم باز نکنه یادتون هست همون موقع تابستون که طرح صیانت میخاستم اجرا کنن دو سه روزی اینترنت بشدت ضعیف بود بعدش درست شد؟؟
    خلاصه به قول کامنت بالایی مُردیم از خوشی!

  3. کاشکی حجمی میکردن
    من و تعداد زیادی از دوستان از شرکت مبنا تلکام اشتراک نامحدود گرفتیم
    الان فرقی نمیکنه چقدر دانلود کرده باشیم
    کلا سرعت همه رو روی ۲ مگابیت محدود کرده و پشتیبانی هم میگه همینه که هست
    سامانه ۱۹۵ هم شاید ۱۰۰۰ تا شکایت ثبت کردیم ولی میگن سرعت ۲ مگابیت طبق قانون اوکیه
    لطفا یه مطلب در این مورد بزارید شاید تونستیم حقمون رو از این شرکت بگیریم
    این آدرس گروهه تعدادی از مالباخته هاست که میتونید بیاید ببینید
    https://t.me/mabna_report
    توی پیچ اینستاشون هم برید که دیگه همه کامنتا مشخصه
    لطفا یه مطلب در مورد این کلاه برداری بزارید که حداقل بقیه دوستان از این شرکت دزد نت نخرند

  4. من مشترک مبناتلکام هستم دقیقا همین اتفاق برای من هم افتاده سرعت منو کردن ۲۰۰kb تو سال ۲۰۲۲ دارن با سرعت ۲۰۰کیلوبایت سرویس میدن با همین سرعت اینترنت تو افغانستان بهت اقامت دائم میدن خاک تو سر تمام مسولان زیربط این داستان.هم دولت هم این اپراتور های دزد دستشون تو یه کاسه است اینجا دزد خونه ای بیش نیست تف به شرف نداشته تون !!!

  5. شرکت کلاهبردار مبناتلکام بعد از اون همه تبلیغاتی که در اینترنت انجام داد زد زیر همه چی!
    چند برابر بقیه سرویس ها پول گرفت، بعد از ۱ ماه سرعت رو روی ۲ مگابیت بسته. میگن همینه که هست اگر میتونید شکایت کنید. میخواستید زیاد دانلود نکنید.
    الان نه سرویس میده نه پول رو عودت میده. ۲۷۰۰ گرفته، ۲۰۰ تومن پس میده! حجم مصرفی هم کم می‌کنه. تازه به حساب بانکی نمیریزه، به عنوان اعتبار به حساب اضافه می‌کنه تا مجبورت کنه یه سرویس دیگه بگیری
    به هیچ عنوان سراغ این کلاهبرداران
    الان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا