تاروپود

الکامپ بدون اینترنت

حال نزار اینترنت را می‌شود از نمایشگاه الکامپ ۲۶ فهمید

در نمایشگاه الکامپ امسال، نه خبری از شرکت‌های زیاد ارائه‌دهنده اینترنت هست؛ نه خبری از جشنواره‌ها و تخفیف‌ها و نت رایگان و سروصداهایی که همیشه از این نمایشگاه کامپیوتر و الکترونیک سراغ داشتیم.

کافی است یک ساعتی در الکامپ ۱۴۰۳ گشتی بزنید تا بفهمید اولویت نخست، اینترنت نیست. حتی اپراتورهایی مانند ایرانسل، همراه اول و رایتل هم اولویت نخست‌شان، معرفی سرویس‌های اینترنت نیست.

چراغ خاموش اینترنت در الکامپ

شاتل موبایل و آسیاتک و مبین‌نت روی راهکارهای سازمانی و هوشمندسازی خود تاکید دارند و زیاد درگیر تبلیغات برای سرویس‌های اینترنت نشدند. به زور می‌توانید در استندهای آسیاتک، برگه‌های تخفیف چند سرویس اینترنت TD LTE و ADSL پیدا کنید.

ایرانسل در غرفه خود در سالن ۳۸ یک استند تست سرعت اینترنت فیبر نوری گذاشته و نشان می‌دهد می‌تواند سرعتی ۹۸۰ مگابیتی بدهد ولی هیچ کسی پای این استند نیست و انگار اصلا اهمیتی برای ایرانسل ندارد.

دکل سیار 5G همراه اول
به نظر می‌رسد همراه اول این دکل سیار ۵G را صرفا آورده نمایشگاه و پارک کرده

هیچ‌یک از شرکت‌های اپراتور مجازی مانند تک نت، وینکس، مبنا تلکام، ماهان نت و … در نمایشگاه نیستند. خبری از شرکت پیشگامان و زیتل و های وب و پارس آنلاین نیست.

خود اینترنت هم در نمایشگاه به شدت ضعیف و کند است؛ به زور می‌توانید یک وب سایت باز کنید یا عکسی روی اینستاگرام بگذارید.

وقتی از شرکت‌های همراه اول و ایرانسل درباره آینده اینترنت ۵G می‌پرسید؛ می‌گویند قرار است تا چند ماه آینده مودم‌های ۵G عرضه شوند و بیشتر تبلیغات‌شان برای ۵G سازمانی است.

وقتی از شرکت‌های مبین‌نت، آسیاتک و رایتل درباره فیبر نوری می‌پرسید؛ می‌گویند پروژه‌ها افتاح شده ولی هنوز اجرایی نشده و زمان می‌برد تا سرویس به کاربر نهایی داده شود.

الکامپ ۱۰۰۰ مگابیتی

خلاصه اینکه وقتی فضای مهم‌ترین نمایشگاه فناوری و کامپیوتر و مخابراتی کشور را با سال ۹۸ و سال‌های قبل‌تر مقایسه می‌کنیم؛ خوب می‌فهمید حال اکوسیستم اینترنت و اقتصاد دیجیتال خوب نیست؛ امید نیست و کاربران هنوز از دست اتفاقات سال گذشته، حجم زیاد محدودیت‌ها و اختلالات و فیلترینگ عصبانی و ناراضی هستند.

در حالی‌که اپراتورها دارند تبلیغ اینترنت ۱۰۰۰ مگابیتی را می‌کنند و انتظار دارند کاربران برای این سرویس اینترنت سر و دست بشکنند و پول خرج کنند.

به وضوح، الکامپ ۲۶ بیشتر برای راهکارهای سازمانی و خدمات الکترونیک بود تا کاربر نهایی؛ کاربر خانگی و اینترنت منازل!

حتی خبری از شرکت‌های هاست و سرور، میزبان وب، سرویس‌های اینترنت اختصاصی و خدمات ارزش افزوده روی اینترنت هم نبود.

تبلیغ اینترنت فیبرلینک مبین‌نت

دلایل‌ چرایی این ماجرا هم زیاد و تقریبا قابل حدس است:

۱- برگزاری الکامپ پس از تاخیر سه ساله

۲- ناامیدی در بخش بزرگی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری برای آینده کار در ایران و اقتصاد دیجیتال

۳- ناامیدی مردم از اینترنت آزاد و بدون فیلتر یا اینترنت با کیفیت و سریع و روان

۴- هزینه‌های بالای حضور در نمایشگاه

۵- تحریم و موضوع‌گیری بخشی از جامعه و شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاهی که برچسب دولتی خورده است

به نظر شما، چه دلایل دیگری وجود دارد که باعث شده اینترنت در بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ این قدر ضعیف و بی‌اهمیت باشد؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا