نقد و بررسی

مقایسه مودم‌های VDSL یوتلV301 و V304 F: کدام‌یک بهتر است و ارزش خرید دارد؟

اولین مودم‌های VDSL مخابرات به دست مشترکان رسیدند و اکنون می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که دو مودم ۳۵۰ و ۵۵۰ هزار تومانی پیشنهادی کدام مدل‌ها هستند و چه تفاوتی با هم دارند.

هنگامی که برای دریافت سرویس اینترنت VDSL مخابرات ثبت‌نام کنید؛ در پنل کاربری شما دو مودم ۳۵۰ و ۵۵۰ هزار تومانی پیشنهاد می‌شود که باید یکی را انتخاب و هزینه آن را به صورت نقدی یا اقساط ۶ ماهه و ۱ ساله بپردازید.

در روزهای گذشته، بحث‌های زیادی مطرح بود که این مودم‌های VDSL از چه برندی هستند و مشخصات آن‌ها چیست؟

هر دو مودم از شرکت یوتل (UTEL) هستند که یک برند ایرانی سازنده محصولات شبکه است. مودم ۳۵۰ هزار تومانی مدل یوتل V301 و مودم ۵۵۰ هزار تومانی مدل یوتل V304F است.

با هم امکانات و مشخصات هر دو مدل مودم VDSL را بررسی می‌کنیم تا اگر تصمیم به خرید آن‌ها را دارید؛ بهتر انتخاب کنید:

مشخصات DSL

هر دو مودم از استانداردهای ADSL2+ و VDSL2 برخوردار هستند. یعنی هم برای اینترنت ADSL و هم برای اینترنت VDSL قابل استفاده خواهند بود.

هر دو مدل حداکثر سرعت اینترنتی که می‌دهند؛ ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه است که البته در ایران و فعلا نیازی به این سرعت نیست و اگر تا ۱۰۰ مگابیت را هم پشتیبانی کنند؛ کافی است.

مشخصات وای‌فای

هر دو مودم دارای وای‌فای سری N مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه هستند. این ویژگی واقعا توی ذوق می‌زند چون الان غالب گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها از وای‌فای ۵ و وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند که وای‌فای دو بانده هستند ولی این مودم‌ها هنوز متکی به وای‌فای ۴ هستند.

چون مودم V304F تراشه قدرتمندتری دارد؛ قاعدتا باید سرعت وای‌فای بهتری از خود نشان بدهد و تعداد کاربران بیشتری همزمان به آن وصل شوند.

هر دو مودم دارای دو آنتن وای‌فای داخلی هستند. در برخی سایت‌ها گفته شده قدرت این آنتن‌ها ۵ دسی‌بل است که امتیاز مثبتی است.

درگاه‌های ارتباطی

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین تفاوت مودم‌های یوتل V301 و يوتل V304F در امکانات ارتباطی آن‌ها است.

مودم V301 دارای دو ۲ درگاه LAN و یک درگاه DSL یا همان RJ11 است. این درگاه‌ها همگی صد مگابیت هستند.

اما مودم V304F درگاه‌های ارتباطی بیشتری دارد و شاهد ۴ درگاه LAN صد مگابیتی، ۱ درگاه WAN هزار مگابیتی، ۲ درگاه USB 2.0، یک درگاه DSL و دو درگاه FXS هستیم.

مودم یوتل V304F دارای کلید روشن/خاموش و کلیدهای ریست و WPS است اما در یوتل V301 فقط کلیدهای ریست و WPS را می‌بینیم.

قابلیت‌های پیشرفته

مودم V304F برای مصارف VoIP مناسب است و از پروتکل‌ها و درگاه‌های مرتبط با این فناوری پشتیبانی می‌کند.

هر دو مودم از IPv6 و قابلیت‌هایی مانند QoS و ATM/PTM، پورت مپینگ، نت روتر، فایروال، فیلتر آدرس مک و آی‌پی و دامنه، مانیتور ترافیک شبکه و پروتکل‌های امنیتی مانند ۸۰۲.۱q و WPA2 پشتیبانی می‌کنند.

نتیجه‌گیری

گزارش‌های کاربران در سایت‌ها و انجمن‌های مختلف نشان می‌دهد هر دو مودم کیفیت نسبتا خوبی دارند و برای مصارف خانگی مناسب هستند.

مودم یوتل V304F  قوی‌تر است؛ امکانات ارتباطی بیشتری دارد و از VoIP پشتیبانی می‌کند. در پنل تنظیمات این مودم هم می‌تواند گزینه‌ها و امکانات بیشتری پیدا کرد. کلید روشن/خاموش دارد و از آنتن‌دهی بهتری برخوردار است.

شرکت مخابرات مودم V301 را به قیمت ۳۵۰ هزار تومان و مودم V304F را به قیمت ۵۵۰ هزار تومان به کاربران و مشتریان خود می‌دهد اما در بازار قیمت این مودم‌ها خیلی بیشتر است.

خرید مودم یوتل V301 از سایت دیجی‌کالا

خرید مودم یوتل V304F از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫9 دیدگاه ها

  1. با سلام .بنده ۶ ماه است از مودم utel v304f برای سرویس vdsl استفاده می کنم و شاید نسبت به کسانی که تازه قصد ارتقای سرویس خود به vdsl مخابرات را دارند تجربه بیشتری داشته باشم.مودم در استفاده معمولی و تک کاربره عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد ولی چنانچه چندین کاربر به صورت همزمان به ان متصل باشند (۲-۳ )و حتی استفاده هم از ان نکنند تاخیر و لگ زیادی را حین باز کردن سایت ها و دانلود کردن نشان می دهد و بعضا در حین استفاده سنگین اتصال wifi به صورت ناگهانی قطع و مجددا وصل می شود.
    از نظر برد و قدرت انتن دهی هم باید گفت با اینکه ۲ انتن ۵ دسیبلی درون خود دارد ولی بنده در استفاده از وای فای ان در فاصله ۵-۶ متری از مودم تفاوتی ازنظر قدرت انتن دهی در مقایسه با مودم های تک انتنه مشاهده نکردم.
    مودم قابلیت پشتیبانی از فرکانس ۵ ghz را در کنار فرکانس ۲.۴ ghz داراست ولی به دلایلی نامعلوم تنظیمات ان در قسمت wifi مودم قفل شده است.
    به هر صورت اگر قصد استفاده ی حرفه ای با نیمه حرفه ای از مودم را دارید بنده باید عرض کنم مودم جوابگوی شما نیست و ممکن است دچار مشکل شوید و بهتر از است از برند های معتبرتر نظیر asusمودم vdsl تهیه فرمایید.ولی چنانچه انظار زیادی در استفاده از اینترنت ندارید بیشتر وبگردی دارید مودم کاملا پاسخگوی شماست.

    1. سلام دوست عزیز
      بسیار ممنون که تجربیات خودتان را به اشتراک گذاشتید. برای خودم جالب بود و تقریبا مطابق چیزی که انتظار داشتم. من هنوز این مودم را از نزدیک زیارت نکردم 🙂

    1. بله درست می‌گید
      وقتی استاندارد VDSl2 داشته باشند دانلود میشه ۲۰۰ مگابیت و آپلود میشه ۱۰۰مگابیت
      ولی چیزی که اینها ساختند کشش فقط ۱۰۰ مگابیته که البته فعلا چندان فرقی هم نمی‌کنه چون حداکثر سرعتی که وی دی اس ال مخابرات میده زیر ۱۰۰ مگابیت

    1. درستش اینه که VDSL نیست بلکه یک ADSL افزایش سرعت داده شده است. مثلا در برخی اتصال‌ها به جای کابل مسی از فیبرنوری استفاده شده است تا سرعت به مرز ۲۴ مگابیت برسد.
      در VDSL حداقل سرعت باید نزدیک به ۵۰ مگابیت باشد

  2. سلام
    من از مودمهای vdsl سری ۳۰۱ استفاده میکنم
    قطعی بسیار بالا و عدم کیفیت سیگنال مناسب از خصوصیات آن می باشد.
    خوشبختانه مخابرات هم به هیچ عنوان پاسخگو نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا