نقد و بررسی

بررسی مودم فیبر نوری Zyxel PMG5617

مودم GPON با مشخصات خوب ولی گران‌تر از بازار

با ما در مقاله بررسی مودم زایکسل PMG5617-GA همراه باشید تا بگوییم آیا مودم فیبر نوری پیشنهادی شاتل را بخرید یا خیر!

شرکت شاتل به مشترکان اینترنت فیبر نوری خود، مودم Zyxel PMG5617 را پیشنهاد می‌دهد؛ مودم GPON دو بانده‌ای که مشخصات نسبتا خوب و به‌روزی دارد و به نظر می‌رسد گزینه پیشنهادی مناسبی برای FTTH خانگی است.

چندین کاربر برایمان پیام فرستادند که این مودم فیبر نوری را از شاتل بخریم یا خودمان از بازار یک مودم هواوی یا فایبرهوم تهیه کنیم؟ آیا مودم PMG5617-GA برای اینترنت فیبر نوری خانگی کافی است و امکانات مورد نیازمان را دارد؟

معرفی مودم Zyxel PMG5617

در وب‌سایت زایکسل نوشته شده مودم Zyxel PMG5617GA یک مودم روتر دو بانده AC/N GPON HGU با ۴ درگاه گیگابیتی برای اینترنت پرسرعت GPON است.

Zyxel PMG5617GA

به زبان ساده‌تر، PMG5617GA یک مودم فیبر نوری GPON/ONT برای استفاده در اینترنت FTTH است؛ دقیقا همان اینترنت فیبرنوری که این روزها شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت به مشتریان پیشنهاد می‌کنند.

این مودم از استانداردهای G.984.1 و G.984.2 و G.984.3 و G.984.4 پشتیبانی می‌کند و کاملا با پروتکل class B+ type PMD سازگاری دارد تا خیالمان بابت استفاده در شبکه فیبر نوری راحت باشد.

حداکثر سرعتی که این مودم زایکسل پشتیبانی می‌کند؛ دانلود ۲.۴ گیگابیت و آپلود ۱.۲ گیگابیت است که باز بیشتر از حداکثر سرعت اینترنت FTTH در ایران است. همین‌طور از کابل فیبر نوری تا شعاع ۲۰ کیلومتری پشتیبانی می‌کند.

زایکسل PMG5617GA یک مودم به‌روز با مشخصات نسبتا خوب برای کاربران خانگی است. از وای‌فای دو بانده، چندین درگاه شبکه لن هزار مگابیتی، درگاه USB 2.0، درگاه RJ11 برای تلفن اینترنتی و VoIP برخوردار است و در پنل کاربری هم امکانات نرم‌افزاری مناسبی دارد.

مشخصات مودم زایکسل PMG5617

اولین نکته مهمی که باید اشاره کنیم؛ کانکتور فیبر نوری SC/APC در این مودم است.

بررسی مودم زایکسل PMG5617-GA

مودم‌های فیبر نوری دو کانکتور برای اتصال کابل فیبر دارند: APC و UPC که کارشناسان می‌گویند کانکتور APC بهتر است. برای درک بهتر تفاوت‌های این دو کانکتور، می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

مزیت بعدی مودم PMG5617GA، درگاه‌ها شبکه اترنت LAN گیگابیتی است. اگر یک مودم فیبر نوری درگاه لن صد مگابیتی داشته باشد؛ فاجعه است و شما با دستان خودتان، سرعت اینترنت فیبر را به ۱۰۰ مگ محدود کردید.

مودم Zyxel PMG5617 دارای ۴ درگاه شبکه یک گیگابیتی تا مطمئن باشید سریع‌ترین اینترنت ممکن را می‌توانید روی کابل شبکه دریافت کنید.

این مودم دو درگاه تلفن FXS RJ-11 هم دارد که برای سرویس VOIP استفاده می‌شوند. این درگاه‌ها از فکس، تلفن‌های اینترنتی و امکانات مختلف سانترال‌های تلفن پشتیبانی می‌کنند.

به درگاه‌های ارتباطی این مودم باید یک درگاه USB 2.0 هم اضافه کنید. یک پورت UPS نیز در پشت این مودم تعبیه شده است تا بتوانید دستگاه را مستقیما با یک UPS روشن کنید.

زایکسل PMG5617-GA

بهترین مزیت یک مودم GPON برای کاربر خانگی، وای فای دو بانده است. باز هم اگر یک مودم فیبرنوری وای فای تک بانده داشته باشد؛ عملا سرعت اینترنت بالایی دریافت نمی‌کنید.

ولی PMG5617-GA وای‌فای AC1200 دارد تا حداکثر سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۸۶۷ مگابیت و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۳۰۰ مگابیت برسد.

فناوری‌های MU-MIMO و Beamforming را هم روی این مودم داریم و برای رمزنگاری اطلاعات در شبکه بی‌سیم از پروتکل WPA/WPA2 استفاده می‌کند.

شاید این روزها بیشتر دوست داشته باشیم یک مودم با وای فای ۶ و استاندارد ۸۰۲.۱۱ax داشته باشیم ولی همین وای فای AC1200 نیز برای مصارف خانگی کافی است.

امکانات نرم‌افزاری مودم Zyxel PMG5617

برخی از امکانات موجود در پنل کاربری زایکسل PMG5617-GA به شرح زیر هستند:

۱- پشتیبانی از IPv4 و IPv6

۲- پشتیبانی از چندین SSID (نام شبکه بی‌سیم)

۳- قابلیت حذف و اضافه تگ VLAN و VLAN Transparent

۴- قابلیت QOS و صف‌بندی، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی برای ترافیک اینترنت

۵- کنترل والدین ( Parental Control)

۶- فایروال برای جلوگیری از حملات اینترنتی

۷- مدیریت اتصال دستگاه‌های بی‌سیم از طریق Mac Filtering

۸- قابلیت TR-069

۹- قابلیت Email Notification (امکان مشخص کردن SMTP Account برای ارسال لاگ‌های مودم)

۱۰- قابلیت WMM  (بهینه کردن سرویس‌های صوتی تصویری)

۱۱- پشتیبانی از SNMP

شاید روی این پنل فقط پشتیبانی از VPN را کم داشته باشیم و سایر ویژگی‌ها و امکانات مورد نیاز در خانه را داشته باشیم ولی جای غصه خوردن نیست؛ چون این مودم از فریم‌ویر OpenWRT پشتیبانی می‌کند.

حرفه‌ای‌های شبکه و مودم می‌فهمند سازگاری با OpenWRT یعنی چه و چه کارهایی می‌شود انجام داد!

قیمت مودم زایکسل PMG5617GA

مودم زایکسلی که شاتل برای فیبر نوری می‌دهد؛ قطعا از مودم زایکسل PMG5317-T20B که پیش‌تر مخابرات برای اینترنت تانوما به مشتریان می‌داد؛ بهتر و به‌روزتر است.

یک دوره‌ای مودم Zyxel PMG5617GA وارد بازار ایران شد ولی خیلی زود ناموجود شد و اینک در تابستان ۱۴۰۲ ظاهرا فقط شرکت شاتل این مودم را دارد و به مشترکان جدید اینترنت فیبر نوری می‌دهد.

مودم Zyxel PMG5617GA

قیمت مودم در سایت شاتل ۳.۵ میلیون تومان است. دو سه فروشگاهی هم که این مودم فیبرنوری را دارند و عرضه می‌کنند؛ با همان قیمت ۳.۵ یا ۳.۴ میلیون تومان می‌فروشند.

در مقایسه با مودم‌های فیبر نوری هواوی دو بانده AC1200، مودم زایکسل کمی گران‌تر است یا شاید شاتل دارد گران‌تر می‌فروشد.

در بازار، مودم هواوی HG8245Q2 که توسط مبین‌نت به کاربران اینترنت فیبر داده می‌شود و مشخصاتی مشابه مودم PMG5617GA دارد؛ با قیمت حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مشخص است که مودم زایکسل PMG5617GA توسط شاتل کمی گران‌تر از قیمت عرف بازار به فروش می‌رسد.

مزایا:

۱- پشتیبانی از همه استانداردهای GPON و FTTH

۲- وای فای دو بانده AC1200

۳- درگاه‌های شبکه اترنت هزار مگابیتی

۴- درگاه USB و RJ11

۵- پنل کاربری نسبتا خوب

۶- پشتیبانی از فریم‌ویر OpenWRT

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از VPN

خرید مودم زایکسل PMG5617-GA

مقالات پیشنهادی درباره خرید مودم فیبر نوری


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. قبل از توسعه شبکه فیبر نوری بهتره یه فکری به حال تعرفه ها و هزینه راه اندازی بکنند آسیاتک یک میلیون بابت راه اندازی و ۳۰۰ هزار تومان بابت هزینه ماهانه در پایین ترین سطح میگیره هزینه مودم رو هم اضافه کنید میبینید که این سرویس به درد شرکت ها میخوره نه کاربران خانگی

  2. ۴ میلیون هزینه فیبر نوری شاتل تازه بدون حجمه! هرگیگ دو هزارتومن! یعنی مثلا بخوای کال اف دیوتی دانلود کنی ۱۱۰ گیگ میشه ۲۲۰ هزارتومن برای دانلود یک بازی !!
    شوخی بزرگی بنام فیبر نوری… هرچقدر سرعت بالاترباشه مصرف هم بیشتره.
    نت adsl دارم ۱۶ مگ برثانیه طرح جشنواره میگیرم سالی ۹۰۰ تومن! حجم هم ۵-۷ ترابایت!!
    خیلی به صرفه تره.

  3. سلام قرار نیست فقط برای دانلود باشه.برای اینکه همه کاربران وقتی استفاده میکنن استیبل باشن و اینکه سرعت آپلود هم بالا باشه و اینکه پینگ و دیلی خیلی کم تر باشه از مزیت هاش هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا