نقد و بررسی

بررسی پاوربانک مودم روتر شیائومی ZMI MF855: همه‌جا اینترنت‌ ۴G و وای‌فای در جیب‌تان است

اگر برای خرید یک پاوربانک اقدام کرده باشید؛ متوجه شدید در بازار مدل‌هایی از پاوربانک به همراه مودم ۳G/4G و روتر بی‌سیم وجود دارد.

این دستگاه‌ها هم شارژر همراه هستند و هم می‌توانند نقش یک مودم روتر همراه را به طور کامل برای شما ایفا کنند. خرید چنین دستگاهی، شما را از خرید دو دستگاه مجزا بی‌نیاز می‌کند و به‌طور ویژه در سفرها می‌توانید از این دستگاه استفاده‌های جالبی داشته باشید.

در بازار ایران، چندین پاوربانک مودم روتر یافت می‌شود که غالبا چینی هستند. ساخت چنین دستگاه‌های چندکاره‌ای هم جز از چینی‌ها، نباید انتظار داشت. در میان این مدل‌ها، پاوربانک مودم روتر ZMI MF855 معروف‌تر و در دسترس‌تر است.

چندین کاربر و خواننده سایت درباره این گجت سوال کردند و خواستار بررسی آن شدند. در این مطلب سعی می‌کنیم نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های این پاوربانک داشته باشیم و ببینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر!

انواع پاوربانک ZMI MF855

پیش از پرداختن به مشخصات و امکانات شارژر ZMI MF855؛ باید یک موضوع مهمی را مشخص کنیم. از این شارژر دو مدل در بازار ایران یافت می‌شود که تفاوت‌شان در ظاهر و باتری است. یک مدل سفید رنگ و کوچک‌تر با باتری ۷۸۰۰ میلی‌آمپری و دیگری بزرگ‌تر و آبی – مشکی با باتری ۱۰ هزار میلی‌آمپری (مدل MF885)

طبیعی است که قیمت این دو پاوربانک هم با یکدیگر متفاوت باشد. در سایت‌های فروش آنلاین، پاوربانک 7800mAh قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان دارد ولی مدل 10000mAh با قیمتی حدود ۴۷۰ تا ۴۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بررسی‌ها و مقایسه‌هایی که انجام دادیم؛ هر دو مدل مشخصات یکسانی دارند و هما‌طور که گفته شد؛ در ظرفیت باتری و مشخصاتی مانند وزن و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه سعی می‌کنیم مدل ۱۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را بررسی کنیم ولی هرچه گفته شود برای مدل ۷۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی هم مصداق دارد.

مودم ۴G

پاوربانک MF855 به معنای واقعی یک مودم روتر ۴G است. مجهز به یک مودم رده LTE Cat4 یا همان LTE 4G است که سرعت دانلود ۱۲۰ مگابیتی و سرعت آپلود ۵۰ مگابیتی به دست می‌دهد.

این مودم با سیم‌کارت‌های ۴G اپراتورهای موبایل بازار ایران سازگاری دارد و می‌توانید سیم‌کارت همراه اول، ایرانسل یا رایتل را روی آن انداخته و از اینترنت همراه با سرعت بالا استفاده کنید. چون مودم LTE Cat4 است؛ دیگر از قابلیت‌هایی مانند MU-MIMO یا تجمیع فرکانس خبری نیست.

پس، نکته اولی که باید در هنگام خرید این شارژر دقت کنیم؛ سریع‌ترین مودم LTE بازار را نمی‌خریم و اگرچه سرعت مناسبی دارد که برای اینترنت همراه ایران جوابگو است ولی مودم‌های سریع‌تری هم در بازار وجود دارد که به مودم‌های ۴.۵G معروف هستند.

برای استفاده از قابلیت‌های مودم ۴G روی شارژر MF855 یک سیم‌کارت نانو هم در اختیار شما قرار دارد.

به طور همزمان، ۸ کاربر یا دستگاه می‌توانند بی‌سیم به MF855 متصل شوند. البته، یک کاربر هم می‌تواند از طریق کابل و درگاه میکرو یواس‌پی به مودم روتر متصل باشد. پشتیبانی از این تعداد کاربر برای مصارف همراه و مسافرتی کافی است. 

آنتن‌های ۴G و وای‌فای این پاوربانک از نوع داخلی هستند و امکان نصب آنتن خارجی ندارید. احتمالا یک آنتن داخلی برای ۴G و یک آنتن داخلی برای وای‌فای نصب شده است.

روتر بی‌سیم

پاوربانک شیائومی MF855 از وای‌فای هم پشتیبانی می‌کند تا اینترنت همراه دریافت شده توسط مودم ۴G روی دستگاه‌های دیگر به اشتراک گذاشته شود.

وای‌فای این دستگاه از نوع ۸۰۲.۱۱n با فرکانس کاری ۲.۴ گیگاهرتز و حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. روی وای‌فای قابلیت‌هایی مانند غیرفعال کردن قابلیت SSID Broadcast، فایروال SPI، رمزنگاری WPA-PSK و WPA2-PSK، فیلترسازی کاربران براساس آدرس مک و دیگر امکانات یک وای‌فای ساده را دارد.

قدرت وای‌فای پاوربانک شیائومی برای استفاده‌های نزدیک و مستقیم یا همان استفاده‌های همراه و مسافرتی است. انتظار نداشته باشید پاوربانک را روی میزکارتان در خانه یا دفترکار قرار داده و در اتاق یا سالن دیگری از اینترنت همراه با سرعت بالایی استفاده کنید.

بهترین حالت استفاده از وای‌فای این دستگاه، کنار دست خودتان در مسافرت‌ها، اتاق‌های هتل، داخل خودرو و مکان‌هایی مانند کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها است. اگر در دانشگاه نیاز به اینترنت دارید؛ این پاوربانک را می‌توانید سریعا از داخل کیف خارج کرده و با لپ‌تاپ به اینترنت وصل شوید.

پاوربانک و شارژر

قابلیت اصلی دستگاه MF855، شارژ دستگاه‌های همراه است. مدل ۱۰۰۰ میلی‌آمپری این پاوربانک می‌تواند ۶۵ ساعت با یک بار شارژر دوام بیاورد. البته، این در حالتی است که از مودم و وای‌فای استفاده نکنید.

در حالت آماده به استفاده هم عمر باتری ۹۰۰ ساعتی دارد. با کابل USB می‌توانید دستگاه‌های دیگر را شارژر کنید و البته قابلیت استفاده از فناوری شارژ سریع یا QC 2.0 را دارد. از دو درگاه USB 2.0 و MicroUSB سود می‌برد تا کاربران بتوانند به راحتی هر نوع دستگاه همراهی را شارژ کنند.

قابلیت تعویض باتری وجود ندارد. ولتاژ ورودی ۵ ولت و ولتاژ خروجی این پاوربانک ۵.۱ ولت است. آمپر ورودی نیز ۲ آمپر و خروجی ۲.۱ آمپر است.

طراحی و ظاهر

وزن مدل ۱۰۰۰ آمپرساعتی حدود ۲۵۷ گرم است و از اندازه‌ای ۱۱۲ در ۷۰ در ۲۲ میلی‌متری سود می‌برد. مدل ۷۸۰۰ میلی‌آمپری این شارژر هم وزنی ۲۷۰ گرمی دارد و از اندازه‌ای ۱۰۵ در ۷۵ در ۲۲ میلی‌متر سود می‌برد.

دارای نشانگرهای وای‌فای و آنتن‌دهی هستند. به علاوه، چراغ‌ LED برای میزان شارژ دستگاه مشاهده می‌کنید. گفتیم که درگاه‌های USB 2.0 و MicroUSB در دسترس است و یک شیار نانوسیم‌کارت دارید. یک کلید هم برای روشن/خاموش کردن دستگاه خواهید داشت.

امکانات و نرم‌افزار

شرکت شیائومی یک نرم‌افزار اختصاصی برای مدیریت و تنظیمات این پاوربانک و به خصوص ویژگی‌های مودم روتری آن روی اندروید و iOS عرضه کرده است.

همانند دیگر مودم روترها می‌توانید با آدرس آی‌پی 192.168.21.1 وارد پنل مدیریتی این دستگاه شوید و تنظیمات مودم یا وای‌فای را انجام دهید. 

از سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک او اس پشتیبانی می‌کند و روی نسخه‌های مختلف این سیستم‌عامل‌ها مشکلی از نظر سازگاری و نصب و کار با آن نخواهید داشت.

به همراه پاوربانک، یک کابل USB به MicroUSB نیز عرضه شده است. همین‌طور، دفترچه راهنمایی دارد تا به طور کامل شما را برای نصب و راه‌اندازی مودم روتر راهنمایی کند. از قابلیت USSID پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌توانید با مودم ۴G آن پیامک بزنید یا کدهای دستوری USSID را اجرا کنید.

حرف آخر

در یک کلام، پاوربانک مودم روتر شیائومی ZMI MF855 برای مسافرت و کاربردهای همراه طراحی شده است. تصور کنید همیشه دستگاهی همراه خود دارید که در صورت نیاز، سریعا از داخل کیف و کوله خارج کرده و با روشن کردن‌اش، به اینترنت ۴G وصل شده یا دستگاه‌های دیگری مانند تبلت، گوشی موبایل، دوربین دیجیتال و موزیک پلیر خود را شارژ کنید.

قدرت مودم ۴G و وای‌فای آن در حد استفاده یک کاربر یا نهایتا دو کاربر و در فاصله‌های نزدیک است. این پاوربانک ابدا یک مودم ۴G رومیزی یا روتر بی‌سیم قوی برای مصارف حرفه‌ای نیست.

خرید از سایت دیجی‌کالا

جدول مشخصات محصول

نام محصول Xiaomi ZMI MF885 10000mAh Power Router
استانداردهای ارتباطی  ۴G LTE – ۸۰۲.۱۱n 
سرعت و فرکانس  روی شبکه موبایل ۱۲۰ مگابیت – روی شبکه وای‌فای ۱۵۰ مگابیت
امکانات ارتباطی  آنتن داخلی برای وای‌فای و ۴G – درگاه USB 2.0 – شیار سیم‌کارت میکرو – کانکتور میکرویواس‌پی برای شارژ برق
امکانات ویژه  باتری ۱۰۰۰ میلی‌آمپری با ۶۹ ساعت شارژ، اتصال ۸ کاربر به طور بی‌سیم، فایروال و NAT، نرم‌افزار موبایل
قیمت و گارانتی حدود ۴۷۰ تا ۴۹۰ هزار تومان با گارانتی یک ساله شرکتی

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام

    بررسی نیاز به اصلاح دارد.
    مودم mf855 سفید رنگ هست و ظرفیت باطری ۷۸۰۰ دارد.

    مودم mf885 سرمه‌ای رنگ و ظرفیت ۱۰۰۰ میلی آمپرساعت دارد و علاوه بر ۴G از Td-LTE هم پشتیبانی می کند.

    البته برای من جای سوال هست که از سیم کارت های td LTE اپراتور ها می شود در این مودم استفاده کرد؟

  2. سلام ببخشید تو توضیحات بعضی سایت ها نوشته از TDLTE پشتیبانی میکنه .من سیمکارت شبکه tdlte ایرانسال روش میذارم وصل نمیشه و انتن نداره خواستم ببینم روش خاصی داره تنظیمات خاصی داره یا نیاز هست فریمور مودم رو اپدیت کرد ممنون میشم جواب بدین

  3. ممنون میشم این پیام رو بررسی کنید و راهنمایی رو به ایمیلم ارسال کنید سپاس گذارم

    در مورد مشخصات (پاور بانک و مودم همراه ۴G شیائومی مدل ZMI MF885 با ظرفیت ۱۰۰۰۰mAh) تو توضیحات نوشته از TDLTE پشتیبانی میکنه .من سیمکارت شبکه TDLTEایرانسال روش میذارم وصل نمیشه و انتن نداره خواستم ببینم روش خاصی داره تنظیمات خاصی داره یا نیاز هست فریمور مودم رو اپدیت کرد ممنون میشم جواب بدین.

    1. شیائومی مدل ZMI MF885 از TD-LTE روی فرکانس ۲۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند ولی TD-LTE ایرانسل روی فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز است و به همین دلیل کار نمی‌کند.
      در ایران فعلا فقط شاتل روی فرکانس ۲۶۰۰ مگاهرتز است و آن هم فقط روی مودم‌های خودش کار می‌کند

  4. سلام. وقت بخیر.
    مودم شیائومی مدل ZMI MF855 را دارم، و سیم کارت ایرانسل را هم در ان قرار میدهم
    اما گاهی اینترنت قطع و وصل میشود. از کسی پرسیدم / گفت: باید “تنظیمات مودم” را بتوانی درست انجام بدهی.
    شاید اشتباه گفت.
    پس لطفا شما راهنمایی کنید.
    حالا یا با جواب در قسمت نظرات و یا با ارائه لینک در سایت خودتان برای چگونگی تنظیمات مودم شیائومی
    تشکر از محبت شما

دکمه بازگشت به بالا