نقد و بررسی

مقایسه مودم‌های تی‌پی‌لینک MR100 و MR6400 و MR200: کدام مدل ارزش خرید دارد؟

چرا نباید MR100 را بخریم و چرا باید MR200 انتخاب اول ما باشد؟

شرکت تی‌پی‌لینک سه مدل مودم تقریبا هم رده و با طراحی مشابه دارد: MR100 و MR6400 و مودم MR200 که شناخته‌شده‌تر است.

هر سه مودم رومیزی و ۴G LTE در رده LTE Cat 4 هستند و از دو آنتن خارجی LTE سود می‌برند. از نظر قیمتی هم دو مودم MR100 و MR6400 هم‌قیمت هستند و فقط مودم MR200 اندکی گران‌تر است. یعنی در بحث قیمت هم بسیار نزدیک به هم هستند.

اتفاقا این مدل‌ها در بازار ایران خوب فروش می‌روند و استقبال کاربران از آن‌ها بالا است. قیمت مناسب و کیفیت ساخت نسبتا خوب مودم‌های تی‌پی‌لینک باعث شده است تا مشتری زیادی داشته باشند.

مودم تی‌پی‌لینک MR200

اما تفاوت‌های جزئی میان این سه مدل مودم وجود دارد که باعث می‌شود تجربه کاربری متفاوتی را رقم بزنند و یک کاربر از خرید یک مدل راضی و از خرید مدل دیگر شاکی باشد.

در این بررسی کوتاه می‌خواهم هر سه مدل مودم رومیزی LTE تی‌پی‌لینک که تقریبا ساده‌ترین مدل‌های این شرکت هم هستند را با هم مقایسه کنم تا بفهمیم کدام‌یک ارزش خرید دارد؟

پردازنده مرکزی

مودم تی‌پی‌لینک Archer MR100 از پردازنده مرکزی کوالکام Atheros QCA9531 سود می‌برد.

مودم تی‌پی‌لینک Archer MR6400 به پردازنده مرکزی کوالکام Atheros QCA9531 مجهز است.

مودم تی‌پی‌لینک Archer MR200 به پردازنده مرکزی مدیاتک MT7620A مجهز شده است.

سرعت اینترنت موبایل

هر سه مودم تی‌پی‌لینک آرچر MR100 و MR6400 و MR200 از رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت هستند.

بیشتر بخوانید: ۱۵ مودم سیم کارتی دارای آنتن خارجی برتر بازار ایران

از نظر پشتیبانی از باندهای فرکانسی هم تفاوت چندانی میان این سه مدل مودم رومیزی نیست و از همه فرکانس‌های رادیویی ۴G و ۳G معروف؛ از جمله باندهای رادیویی اپراتورهای موبایل ایران پشتیبانی می‌کنند.

هر دو مودم تی‌پی‌لینک آرچر MR200 و MR6400 از نظر ظاهری مشابه هستند

یعنی اگر روی هریک از این سه مودم، سیم‌کارت‌های همراه اول، ایرانسل، شاتل یا رایتل را بیندازید؛ سریعا و به سادگی به شبکه موبایل وصل شده و اینترنت برقرار می‌شود.

هر سه مدل از آنتن‌های خارجی LTE سود می‌برند. فقط باید اشاره کرد که در مدل MR100 آنتن‌ها قابلیت جدا شدن را دارند و می‌توانید با آنتن‌های قوی‌تری جایگزین کنید. اما در دو مدل مودم MR6400 و مودم MR200 آنتن‌ها جدانشدنی هستند.

سرعت وای‌فای

یکی از مهم‌ترین وجه تمایز این سه مودم رومیزی تی‌پی‌لینک در بحث وای‌فای است.

هر دو مودم MR100 و MR6400 از وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n با سرعت حداکثری ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس‌های رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز بهره‌مند هستند و اجازه می‌دهند همزمان ۳۲ کاربر یا دستگاه به مودم و وای‌فای وصل شود.

مودم تی‌پی‌لینک MR100 که از نظر ظاهری متفاوت از دو مدل دیگر است

اما مودم MR200 در سرعت وای‌فای قوی‌تر و بهتر است و همین عامل باعث شده ارزش خرید بیشتری داشته باشد. تی‌پی‌لینک MR200 از وای‌فای دو بانده AC750 برخوردار است؛ یعنی ضمن اینکه از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ پشتیبانی می‌کند؛ به فرکانس ۵ گیگاهرتز هم مجهز بوده و سرعت بیشتری ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مقایسه دو مودم روتر ۴G برتر بازار ایران: تی‌پی‌لینک MR200 بهتر است یا دی‌لینک DWR-953

سرعت وای‌فای مودم MR200 روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر با ۴۳۰ مگابیت است. اگرچه این روزها وای‌فای AC750 چندان سریع و قوی و رده بالا محسوب نمی‌شود ولی به هر حال بهتر از وای‌فای تک بانده است و اجازه می‌دهد دستگاه‌های پرمصرفی مانند کنسول بازی یا سیستم گیمینگ به فرکانس ۵ گیگاهرتز متصل شوند.

دیگر تفاوت وای‌فای مودم MR200 با دو مدل دیگر در تعداد آنتن‌های وای‌فای داخلی است. تی‌پی‌لینک MR200 به ۳ آنتن وای‌فای داخلی مجهز شده است ولی MR100 و MR6400 فقط ۲ آنتن وای‌فای داخلی دارند.

درگاه‌های ارتباطی

مودم تی‌پی‌لینک MR100 درگاه‌های ارتباطی کمتری دارد و فقط یک درگاه LAN صد مگابیت و یک درگاه LAN/WAN صد مگابیت دارد. یعنی نهایتا می‌توانید دو دستگاه را به مودم از طریق کابل شبکه وصل کنید.

درگاه‌های ارتباطی مودم تی‌پی‌لینک MR100

اما دو مودم MR200 و MR6400 دارای درگاه‌های ارتباطی بیشتری هستند و هریک ۳ درگاه LAN صد مگابیتی و ۱ درگاه LAN/WAN صد مگابیتی دارند.

درگاه‌های ارتباطی مودم‌های MR200 و MR6400

هر سه مودم از اسلات سیم‌کارت میکرو پیشتیبانی کرده و با برق شهری کار می‌کنند و فاقد باتری هستند.

پنل نرم‌افزاری

پنل مدیریتی و نرم‌افزار موبایل TP-Link Tether برای هر سه مودم یکسان است و تفاوت بسیار خاصی مشاهده نمی‌شود. روی هر سه مودم می‌توان فریم‌ویر OpenWRT را نصب کرد و قابلیت نصب VPN ندارند و فقط می‌توانید یک وی‌پی‌ان روی آن‌ها تنظیم و استفاده کنید.

از تعریف شبکه میهمان روی هر باند رادیویی پشتیبانی می‌کنند و امکانات رایج پنل‌های رابط کاربری مودم‌ها مانند کنترل ترافیک، فایروال IPS، فیلترینگ آدرس IP و Mac، اکسس کنترل، Dynamic DNS و مدیریت از راه دور را دارند.

حرف آخر

مودم رومیزی تی‌پی‌لینک MR100 به تازگی عرضه شده و یک مدل ارزان‌تر و ضعیف‌تر از مودم MR6400 برای کاربران خانگی است. سرعت اینترنت و وای‌فای پایین‌تری نسبت به مودم MR200 دارد و از درگاه‌های ارتباطی کمتری حتی نسبت به MR6400 برخوردار است.

از نظر قیمتی هم مودم MR100 فقط ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان با مودم MR200 تفاوت قیمتی دارد و با مودم MR6400 هم‌قیمت است. در بازار ایران مودم MR100 و MR6400 در محدوده قیمتی ۳ میلیون تومان هستند و قیمت مودم MR200 حدود ۳.۵ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم‌های تی‌پی‌لینک MR200 و MR400 و MR600؛ کدام‌یک را بخریم؟

بنابراین، ابتدا مودم تی‌پی‌لینک MR200 ارزش خرید بالایی دارد چون از وای‌فای دو بانده برخوردار است.

در رده بعدی، خرید مودم MR6400 ارزش دارد چون درگاه‌های ارتباطی بیشتری دارد.

در نهایت، اگر دنبال خرید یک مودم رومیزی ۴G ساده برای مصارف شخصی و خانگی هستید و می‌خواهید آنتن‌دهی بالایی داشته باشد؛ خرید مودم تی‌پی‌لینک MR100 را پیشنهاد می‌کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    خسته نباشید
    من یه مودم دانگلی دی لینک dwr910m به قیمت حدود ۷۱۰ هزار تومان خریدم
    اینجا آنتن دهی افتضاحه و احساسی که دارم اینه که این مودم تفاوت چندانی با سرعت اینترنت موبایلم نمیکنه
    صرفا شاید بشه یکم مکان زو عوض کرد نسبت به گوشی و مزیتش تقریبا در این حده

    میخواستم بدونم به نظر شما آیا میرزه این رو مرجوع کنم و از مودم های پیشنهادی شما مثل مودمای مارک jio بخرم یا سرعت تفاوت چندانی نخواهد کرد؟

    Mr200 چطور است؟
    آیا واقعا ارزش ۱ میلیون و خورده ای تفاوت قیمتی را دارا است؟

    البته بیشتر مودم باتری خور دوست داشتم باشد که بتوان از آن بدون باتری هم استفاده کرد که فعلا مودم های جیو و آلکاتل ee71 این قابلیت را دارند

    نظر شما چیست؟
    آیا ارزش این تفاوت قیمت تقریبا دوبرابری را دارند؟

    درضمن یک سوال دیگر
    من صرفا از وایفای این مودم استفاده میکنم یعنی به لپ تاپ وصلش نکرده ام

    هنوز دانلود یا آپلود شدید با آن نکرده ام ولی گرم میشود ولی خداروشکر داغ نشده است هرچند نمیدانم اگر استفاده شدید از آن بکنم داغ بشود یا نه

    اگر روزانه نزدیک ۱۲ ساعت روشن باشد عمر آن کوتاه میشود؟

    سرعتی که هم اکنون به من داده است روز اول خرید با فورجی ایرانسل در ارتفاع که گذاشته بودم ۲۰ مگابیت دانلود هم رسید ولی اکثرا الان (دوسه روز بعد) بین ۴ تا ۶ مگابیت است

    چون همراه اول که میگوید دکل بی تی اس اینجا به خاطر درخواست مالک ساختمان برداشته شده است

    ایرانسل هم از همراه اول افتضاح تر است و فقط فورجی آنتن اینترنت قابل استفاده میدهد

    هم‌چنین به زور بتوان ایستاده در بعضی مناطق خانه با نسل دو‌ مکالمه کرد

    خواستم این نکته را هم ذکر کنم که شاید در مشاوره جنابعالی تاثیر داشته باشد

    باتشکر فراوان از جنابعالی
    موفق و پیروز باشید

  2. سلام
    خسته نباشید
    دلیل اینکه میفرمایید mr200 بهتر است چیست؟

    مگر چیپست های مودم های LTE کوالکام از مدیاتک بهتر نیستند در سرعت و آنتن دهی و…؟

    با تشکر فراوان

  3. با عرض سلام خدمت شما مهندس محمدی زاده
    امکان دارن درمورد این سوال من درباره کوالکام و مدیاتک در صورت امکان راهنمایی بفرمایید؟

    همچنین مودم الکاتل ee70 که نوشته شده است سرعت اسمی ۳۰۰ مگابیت دارد خیلی از افراد از سرعت آن ناراضی بوده اند و در نظرات دیجی کالا خیلی از خریداران گفته بودند سرعتش از گوشی کت ۴ آنها کمتر بوده است. نظر جنابعالی چیست؟

    باتشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا