نقد و بررسی

نگاهی به مودم ایرانسل FTTH L1؛ دومین مودم فیبر نوری ایرانسل

ایرانسل FTTH L1 از ساخت شرکتی روسی با مشخصات رضایت‌بخش و طراحی متفاوت

ایرانسل از دومین مودم فیبر نوری خود به نام FTTH L1 رونمایی کرد؛ با همان قیمت و بسته‌های اینترنت مودم فیبر نوری FTTH H1 ولی ظاهری متفاوت!

حدود دو هفته است مودم فیبر نوری ایرانسل FTTH L1 با قیمت ۲,۲۰۸,۱۰۰ تومان به همراه بسته اینترنت ۳۰ روزه ۵۰ گیگابایت (قیمت بسته ۹۰ هزار تومان) در سایت ایرانسل موجود شده است.

اولین مودم فیبر نوری ایرانسل به نام FTTH H1 هم همین قیمت و بسته اینترنت را دارد ولی از نظر شرکت سازنده، چیپ‌ست و برخی مشخصات، از زمین تا آسمان متفاوت هستند.

مودم FTTH L1 به گفته خود ایرانسل، ساخت برند گمنامی به نام Eltex و مدل NTU-RG-5421G-WAC است در حالی‌که مودم FTTH H1 ساخت هواوی و مدل HG8145V5 است که در بازار مودم‌های فیبر نوری نسبتا معروف و خوش نام محسوب می‌شود.

از نظر مشخصات و قابلیت‌ها، این دو مودم به یکدیگر نزدیک هستند و شاید برای کاربر فیبر نوری، چندان تفاوت محسوسی وجود نداشته باشد.

مودم فیبر نوری ایرانسل FTTH L1

با هم نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های مودم ایرانسل FTTH L1 می‌اندازیم:

به‌روزرسانی: ایرانسل از سه مودم فیبر نوری دیگر به نام‌های FTTH H2 و FTTH H3 و FTTH H4 نیز رونمایی کرده است.

مشخصات مودم ایرانسل FTTH L1

همان‌طور که اشاره شد؛ مودم FTTH L1 در اصل مودم Eltex NTU-RG-5421G-WAC است. یک برند روسی سازنده تجهیزات شبکه و مودم‌های ONT و GPON که حالا برای اولین بار است یک مودم از آن وارد بازار ایران می‌شود.

ایرانسل L1

مودم NTU-RG-5421G-WAC یا FTTH L1 یک مودم ONT GPON است که از حداکثر سرعت ۲۴۸۸ مگابیت برای دانلود و ۱۲۴۴ مگابیت برای آپلود پشتیبانی می‌کند.

این مودم دارای یک کانکتور فیبر نوری SC/APC است و می‌تواند کابلی تا ۲۰ کیلومتر را پشتیبانی کند. همچنین، ۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی RJ-45، یک درگاه FXS برای تلفن اینترنتی و دو درگاه USB 2.0 دارد.

مودم GPON ایرانسل

وای فای دو بانده AC1200 با حداکثر سرعت ۸۶۶ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، پشتیبانی از ۳۲ کاربر به طور همزمان و مدولاسیون ۲۵۶، یکی دیگر از مشخصات شاخص مودم FTTH L1 هستند.

پردازنده این مودم از شرکت ریلتکس مدل RTL9607C است.

طراحی و ظاهر مودم FTTH L1 ایرانسل

دومین مودم فیبر نوری ایرانسل، از نظر ظاهری با مدل قبلی خیلی متفاوت است. مودم FTTH L1 کوچک‌تر، جمع و جورتر، بدون آنتن خارجی و بیشتر شبیه به یک مودم همراه است.

ایرانسل تصمیم گرفته مودم دوم GPON خود را در رنگ سیاه وارد بازار ایران کند؛ در صورتی که در بازارهای جهانی رنگ سفید آن هم موجود است.

مانند همیشه، لوگوی ایرانسل روی پنل جلویی مودم حک شده و البته لوگوی شرکت Eltex نیز دیده می‌شود و در وسط پنل رویی است.

ایرانسل FTTH L1

مودم در مقایسه با مودم‌های فیبر نوری، خیلی باریک است و فقط ۳۲ میلی متر ضخامت دارد. طول و عرض آن هم به ترتیب ۱۸۷ و ۱۲۰ میلی متر است.

با یک آداپتور ۱۲ ولت ۲ آمپر عرضه می‌شود و حداکثر مصرف انرژی آن ۱۵ وات است.

در جلو، چراغ‌های LED چینش شدند و در پشت، درگاه‌های ارتباطی به همراه کلید روشن/خاموش، درگاه‌های USB، درگاه‌های LAN، کانکتور GPON و سوکت آداپتور را می‌بینیم. در بخش سمت راست مودم نیز کلیدهای ریست، WPS و وای‌فای قرار دارند.

مودم FTTH L1

سراسر مودم در نمای رویی، کناره‌ها، پشت و زیر مودم، سوراخ‌ها و طراحی مشبک مانندی را شاهد هستیم تا مودم حداکثر جریان هوا را بتواند تهویه کرده و دمای داخل باکس را کاهش دهد.

قیمت و بسته‌های اینترنت فیبر نوری ایرانسل

شما اگر بخواهید مودم فیبر نوری ایرانسل L1 را با بسته اولیه خریداری کنید؛ قیمت از ۲/۲۰۸ میلیون تومان برای بسته ۳۰ روزه ۵۰ گیگ آغاز می‌شود.

قیمت این مودم تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با بسته ۲۵۰ گیگ ۳۰ روزه می‌رود (با در نظر گرفتن هزینه نصب رایگان).

قیمت بسته اینترنت فیبر نوری ایرانسل

ایرانسل در اسفند ماه، از بسته‌های اینترنت فیبر نوری نامحدود سه ماهه تا یک ساله رونمایی کرد تا دست کاربر برای خرید بسته‌های با حجم بالا، بازتر باشد و نیاز واقعی کاربران را پوشش دهد.

ایرانسل اعلام کرده فعلا هزینه نصب و راه‌اندازی سرویس اینترنت FTTH این شرکت در شهرهایی مشمول (فعلا فقط شهر آمل)، رایگان خواهد بود.

پیش‌تر، ایرانسل برای نصب فیبر نوری هزینه‌ای ۲ میلیون تومانی می‌گرفت که فعلا از آن صرف‌نظر کرده است.

تصویر زیر مربوط به چند ماه پیش و شروع ارائه اینترنت فیبر نوری از سوی ایرانسل است که نشان می‌دهد ۲ میلیون تومان هزینه نصب دریافت می‌شد:

هزینه نصب و راه‌اندازی اینترنت فیبر نوری

مودم‌های فیبر نوری دو بانده بازار از برنده‌های هواوی و فایبرهوم یا زایکسل نیز همین حدود قیمتی ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان و کمی بیشتر را دارند.

البته، شما می‌توانید کمی پول بیشتری بدهید و از بازار، یکی از مودم‌های فیبر نوری با وای فای ۶ را انتخاب کنید که سریع‌تر و به‌روزتر هستند.

همه مودم‌های GPON می‌توانند با اینترنت فیبر نوری ایرانسل کار کنند و سازگار هستند و تفاوتی نمی‌کند مودم را از خود ایرانسل تهیه کنید یا از بازار بخرید.

به احتمال زیاد، ایرانسل مشترک فیبر نوری را وادار می‌کند یکی از مودم‌های FTTH H1 یا FTTH L1 را خریداری کند.

قصد خرید مودم فیبر نوری دارید؛ راهنمای خرید زیر را هم نگاهی بیندازید بد نیست:

  • چند نکته مهم پیش از خرید مودم فیبر نوری


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. از بین این دوتا مودم، همون مودمی که مبین نت میده بهتره دیگه؟
    و اینکه امکان دریافت فیبر نوری ایرانسل بدون مودم وجود دارد؟ منظور مودم از قبل تهیه شده باشد. مبین نت رو که پرسیدم، باید با مودم باشه حتما.

    1. سلام
      دقیقا شرایط تحویل فیبر نوری ایرانسل را نمی‌دانیم ولی احتمال بسیار زیاد همراه با مودم است و نمی‌توانید مودم را جداگانه خریداری کنید.
      شرکت‌های مخابرات، شاتل، آسیاتک، فناپ و … در این زمینه مشکلی ندارند و می‌گویند مودم خودتان را بیاورید و نصب کنید ولی ایرانسل و مبین‌نت سخت‌گیرتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا