فناوری

وای‌فای ۶ واقعا چقدر سریع‌تر است؟

وای‌فای ۶ جدیدترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ است. 

پس از استاندارد ۸۰۲.۱۱n که حوالی سال ۲۰۱۰ در اوج خود قرار داشت و وای‌فای ۴ نامیده می‌شود؛ از سال ۲۰۱۳ استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ مطرح و در طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ شاهد اوج محصولات آن بودیم.

اما از ابتدای سال ۲۰۱۹ محصولات وای‌فای ۶ یا همان استاندارد ۸۰۲.۱۱ax روانه بازار شدند و اکنون پس از گذشت یک سال، شاهد انواع مودم‌ها، روترها، گوشی‌های تلفن همراه و برخی مدل‌های لپ‌تاپ با وای‌فای ۶ هستیم.

وای‌فای ۶ چقدر سریع‌تر است؟

وای‌فای ۶ مزایای زیادی نسبت به وای‌فای ۵ دارد و همه‌جا از آن تعریف می‌کنند. سرعت بیشتر، مدولاسیون بهتر که باعث افزایش سرعت و برد موثر می‌شود؛ تاخیر پایین، مصرف باتری پایین، امنیت بالاتر، پایداری بهتر سیگنال‌ها و مزایای دیگری که باعث می‌شوند هر کاربری خانگی یا کسب‌وکاری به فکر خرید یک روتر وای‌فای ۶ بیفتد.

اما خیلی از کاربران می‌خواهند بدانند واقعا با خرید یک روتر وای‌فای ۶ چقدر تفاوت سرعت با روترهای نسل پیشین گیرشان می‌آید. وای‌فای ۶ چقدر سریع‌تر است؟ روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز چه تفاوت سرعتی با وای‌فای ۵ دارد؟

چون در حال حاضر روترهای وای‌فای ۶ بسیار گران‌قیمت هستند و باید ارزش خرید و دادن این همه پول را داشته باشند.

سایت پی‌سی‌مگزین چهار روتر برتر و قدرتمند وای‌فای ۶ و وای‌فای ۵ را انتخاب کرده و از آن سو دو لپ‌تاپ با کارت شبکه وای‌فای ۵ و وای‌فای ۶ را برگزیده و مهیا کرده تا تفاوت سرعت این دو نسل وای‌فای در سال ۲۰۲۰ بهتر مشخص شود.

در هر دو باند رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز دو سری تست انجام شده است. یک تست در فاصله بسیار نزدیک روتر و لپ‌تاپ که معمولا ۲ متری است و یک تست هم در فاصله ۳۰ فوت (۹ متری) که برد موثر روترها را تعیین می‌کند.

با هم نگاهی به نتایج تست‌ها می‌اندازیم:

باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز

تست‌های باند ۲.۴ گیگاهرتز نشان می‌دهند سرعت وای‌فای ۶ به مراتب بهتر از وای‌فای ۵ است. مثلا در فاصله نزدیک و درون اتاقی با روتر ایسوس RT-AX88U سرعت وای‌فای ۶ نزدیک به ۵۸ درصد بیشتر است. با روترهای دیگر هم سرعت وای‌فای ۶ نزدیک به ۴۰ و ۳۵ درصد بیشتر است.

در فاصله ۹ متری فاصله سرعت وای‌فای ۶ با وای‌فای ۵ کمتر شده است و مثلا به ۴۴ درصد با روتر ایسوس RT-AX88U می‌رسد. با روترهای نت‌گیر و تی‌پی‌لینک هم شاهد افزایش سرعت ۲۱ و ۴۵ درصدی هستیم.

خوب، پس در باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز اگر روتر و لپ‌تاپ یا کامپیوتر وای‌فای ۶ داشته باشید؛ افزایش سرعتی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد را تجربه می‌کنید.

باند رادیویی ۵ گیگاهرتز

در این باند که تفاوت اساسی میان استاندارد وای‌فای ۶ و وای‌فای ۵ مشخص می‌شود؛ سرعت وای‌فای ۶ بسیار بیشتر و اصلا قابل مقایسه نیست. تصور کنید در فضای درون یک اتاق، روتر وای‌فای ۵ سرعتی ۵۲۵ مگابیتی به دست داده ولی روتر ۶ سرعت وای‌فای را به مرز ۸۴۰ مگابیت رسانده است.

با روتر ایسوس RT-AX88U افزایش سرعتی ۷۱ درصدی را شاهد هستیم. با روتر نت‌گیر RAX120 سرعت وای‌فای ۶ حدودا ۶۰ درصد بیشتر است و در روتر تی‌پی‌لینک Archer AX600 که دیگر شاهد یک اوج‌گیری ۹۱ درصدی هستیم. جالب است که سرعت وای‌فای ۶ و وای‌فای ۵ با یک روتر قدیمی ۸۰۲.۱۱ac مساوی است.

در فاصله ۹ متری لپ‌تاپ‌ها از روترهای وای‌فای ۶، تفاوت سرعت کاهش پیدا می‌کند ولی باز هم روترهای وای‌فای ۶ سرعت نسبی بیشتری دارند. با روتر ایسوس RT-AX88U فقط ۳ درصد افزایش سرعت داریم ولی در نت‌گیر RAX120 به ۴۴ درصد و در تی‌پی‌لینک Archer AX600 به ۱۲ درصد می‌رسد.

حرف آخر

وای‌فای ۶ در هر دو باند رادیویی سریع‌تر است. قطعا نوع روتر، نوع کامپیوتر یا لپ‌تاپ وای‌فای ۶، فاصله، عوامل محیطی و پارامترهای دیگر روی تست‌ها و سرعت وای‌فای تاثیرگذار هستند ولی وای‌فای ۶ نشان داده است می‌تواند سرعت را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

کارشناسان می‌گویند نسل بعدی روترهای وای‌فای ۶ عملکرد بهتری خواهند داشت و شاهد افزایش سرعت ۱۰۰ و ۱۵۰ درصدی خواهیم بود. 

اگر تصمیم به خرید یک روتر وای‌فای ۶ دارید؛ حتما نگاهی به مطالب راهنمای خریدی زیر بیندازید:

برای استفاده از وای‌فای ۶ به چه چیزهایی نیاز داریم؟

آیا اکنون زمان خرید روتر وای‌فای ۶ است؟

در سال ۲۰۱۹ کدام روتر وای‌فای ۶ را بخریم؟

روتر وای‌فای ۵ بخریم یا روتر وای‌فای ۶: چند توصیه برای افرادی که قصد خرید روتر جدید دارند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا