فناوری

همه‌چیز درباره مشخصات ۵G آیفون‌های ۱۳

سرعت بیشتر، تاخیر کمتر و پشتیبانی همه مدل‌ها از mmWave

اپل دیشب از آیفون‌های ۱۳ خود رونمایی کرد. آیپد نسل ۹، آیپد مینی جدید ۵G و اپل واچ سری ۷ هم معرفی شدند.

آیفون‌های ۱۳ تا حدود زیادی همان ظاهر و مشخصات کلی آيفون‌های ۱۲ را دارند ولی چند تغییر بزرگ هم کردند. بریدگی ناچ بالای صفحه‌نمایش آن‌ها کوچک‌تر شده است؛ روی هر چهار مدل آیفون ۱۳ شاهد دوربین‌های جدیدی هم از نظر مشخصات و هم از نظر چینش و آرایش در بدنه آیفون هستیم؛ عمر باتری بیشتری دارند و از پردازنده قدرتمندتر ۵ نانومتری A15 سود می‌برند.

در مدل‌های آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس هم شاهد صفحه‌نمایش با نرخ تازه‌سازی متغیر از ۱۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز هستیم و روشنایی آن‌ها به ۱۰۰۰ نیت رسیده است.

احتمالا همه علاقه‌مندان اسمارت‌فون و به‌ویژه آیفون، از دشب تا حالا همه داستان‌های سری جدید آیفون‌های ۲۰۲۱ اپل را دنبال کردند. پس، مانند رسم همیشه در سایت شبکه‌چی، اجازه بدهید درباره مشخصاتی صحبت کنیم که سایت‌های دیگر کمتر بدان می‌پردازند و آن بررسی مودم و وای‌فای آیفون‌های ۱۳ است.

پشتیبانی از mmWave روی همه مدل‌ها

اپل در مراسم دیشب گفت که ۵G آیفون‌های ۱۳ سریع‌تر شده و قرار است تا پایان سال در بیش از ۶۰ کشور و توسط بیش از ۲۰۰ اپراتور موبایل مورد پشتیبانی قرار بگیرد. اپل بیشتر از این‌ها درباره مودم ۵G آن‌ها صحبت نکرده است اما ما با مراجعه به سایت اپل می‌توانیم اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری کسب کنیم.

ابتدا، مهم‌ترین خبر درباره آیفون‌های ۱۳ این است که همه مدل‌های آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از هر دو نوع شبکه ۵G با فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز و امواج میلی‌متری پشتیبانی می‌کنند.

در آیفون‌های ۱۲، اپل فقط یک مدل با امواج mmWave برای ایالات متحده زده بود و در سراسر کشورهای دیگر دنیا باید از مدل sub‑۶ GHz شبکه‌های ۵G استفاده می‌کردند. حالا، شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین تغییر، این است که هم یک مدل از آیفون‌های ۱۳ استاندارد و مینی و هم دو مدل آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس از sub‑۶ GHz و mmWave پشتیبانی می‌کنند. خوب این باعث می‌شود آیفون‌های ۱۳ در کشورها و توسط اپراتورهای بیشتری پشتیبانی شوند.

اپل روی آیفون‌های ۱۳ از پردازنده جدید A15 Bionic استفاده کرده است؛ یک پردازنده ۵ نانومتری با ۶ هسته مرکزی پردازشی فیزیکی که دو هسته در سرعت کلاک بالا و چهار هسته در سرعت کلاک پایین کار می‌کنند و ۴ هسته GPU و ۱۶ هسته Neural Engine هم دارد.

اما سوال این است که روی این پردازنده اختصاصی اپل چه مودم ۵G نشسته است؟ هنوز اپل برای استفاده از تراشه‌های مودم فایوجی خودش آماده نیست و همانند آیفون‌های ۱۲ سراغ مودمی از شرکت کوالکام رفته است.

حداکثر سرعت دانلود ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه

روی آيفون‌های ۱۳ شاهد استفاده از مودم ۵G اسنپدراگون X60 کوالکام هستیم. به همین دلیل، اپل مدعی است که ۵G آیفون‌های ۱۳ سریع‌تر است و عملکرد بهتری دارد؛ ضمن اینکه تاخیر کمتری به دست می‌دهد.

همه می‌دانیم که مودم X60 کوالکام نسبت به مودم X55 که روی آیفون‌های ۱۲ استفاده شد؛ به‌روزتر و سریع‌تر است و یک تراشه مودم فایوجی SoC پیشرفته با فناوری ساخت ۵ نانومتری است. البته، سریع‌ترین مودم فایوجی کوالکام نیست و پس از آن سری X65 با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را هم زده که شاید روی آیفون‌های ۲۰۲۲ رونمایی شود.

در گوشی‌های اندرویدی با پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ شاهد استفاده از تراشه مودم X60 هستیم و از این جهت می‌توان آیفون‌های ۱۳ را با اندرویدی‌های دارای پردازنده ۸۸۸ مقایسه کرد.

اما حداکثر سرعت دانلود و آپلود اینترنت ۵G با این مودم X60 روی آیفون‌های ۱۳ چقدر است؟ به طور اسمی و تئوری برای دانلود تا سرعت ۷.۵ گیگابیت و برای آپلود تا سرعت ۳ گیگابیت را پشتیبانی می‌کنند.

اگر یادتان باشد، در آیفون‌های ۱۲ حداکثر سرعت دانلود و آپلود به ترتیب برابر با ۴ گیگابیت و ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه بود. پس، اپل حق دارد بگوید ۵G آیفون‌های ۱۳ سریع‌تر و بهتر شده است.

مودم X60 5G روی امواج mmWave از پهنای‌باند ۸۰۰ مگاهرتز و ۸ کریر پشتیبانی می‌کند و روی امواج sub-6 GHz دارای پهنای‌باند ۲۰۰ مگاهرتز است.

جدول باندهای فرکانسی مورد پشتیبانی آیفون‌های ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس:

جدول باندهای فرکانسی مورد پشتیبانی آیفون‌های ۱۳ استاندارد و ۱۳ مینی:

کوالکام اسنپدراگون X60 5G: اولین مودم فایوجی ۵ نانومتری دنیا

کوالکام می‌گوید X60 اولین مودم در دنیا است که از باندهای زیر ۶ گیگاهرتز و تجمیع فرکانس آن‌ها روی هر دو شبکه‌های FDD و TDD پشتیبانی می‌کند. همین‌طور، اولین مودم ۵G با فناوری ساخت ۵ نانومتری در دنیا است.

واقعا مودم ۵G آیفون‌های ۱۳ همه‌چیز تمام است و نمی‌توان بر آن خرده گرفت. وقتی قدرت این مودم با iOS و سخت‌افزار اپل ترکیب می‌شود؛ کارشناسان حق دارند که بگویند اپل باعث توسعه شبکه‌های ۵G در سراسر دنیا می‌شود.

برای کاربرانی که به شبکه‌های ۵G دسترسی ندارند؛ آیفون‌های ۱۳ به شبکه‌های ۴G LTE نیز با سرعت‌های بالای یک گیگابیت بر ثانیه وصل می‌شوند و دارای MIMO 4×4 هستند. حتی شبکه‌های ۳G و ۲G نیز توسط این گوشی‌ها پشتیبانی می‌شود.

اما آیفون‌های ۱۳ مانند نسل پیشین خود از وای‌فای ۶ و استاندارد ۸۰۲.۱۱ax با MIMO 2×2 پشتیبانی می‌کنند. بلوتوث ۵ از دیگر مشخصات ارتباطی آیفون‌های ۱۳ است.

به این ترتیب، بخواهیم جمع‌بندی کنیم؛ آیفون‌های ۲۰۲۱ اپل چیزی از پیشرفته‌ترین اسمارت‌فون‌های دنیا از نظر مشخصات مودم و وای‌فای کم ندارند و با بهترین اسمارت‌فون‌های اندرویدی رقابت دارند.

باید منتظر بمانیم تا اولین تست‌های سرعت ۵G این سری از آیفون‌ها منتشر شود و بعد آن را با خیل اندرویدی‌های رقیب مقایسه کنیم!

یک نکته پایانی و اینکه به نظر می‌رسد هنوز در ایران، امکان اتصال آیفون‌های ۱۲ و آیفون‌های ۱۳ به شبکه‌های ۵G ایرانسل و همراه اول و رایتل مهیا نباشد؛ یعنی کاربران ایرانی نباید زیاد روی مودم ۵G این گوشی‌ها حساب باز کنند و بیشتر متکی به همان قابلیت Gigabit LTE این آيفون‌ها هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا