راهنمای خرید

۲ نکته خیلی مهم درباره خرید مودم فیبر نوری

اگر می‌خواهید حداکثر سرعت را داشته باشید؛ فقط مودم دو بانده با پورت لن گیگابیت بخرید

کم کم اینترنت فیبر نوری دارد به دست برخی از کاربران ایرانی می‌رسد؛ سریع‌ترین اینترنت ثابت در ایران که ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگ و بیشتر است؛ بماند که برخی شرکت‌ها صحبت از ۱۰۰۰ مگابیت می‌کنند.

ما هم از ته دل خوشحالیم که می‌شود طعم واقعی یک اینترنت پرسرعت را چشید؛ حتی با همه محدودیت‌ها، اختلالات و فیلترینگی که دارد!

همین که از سرعت‌های ۴ مگ و ۸ مگ و ۱۶ مگ اینترنت ADSL فاصله بگیرید؛ یک گام رو به جلو و پیشرفت بزرگ است و نشان‌دهنده امید!

اما یک چیز این وسط بد طوری توی ذوق کاربران می‌زند. این را می‌شود از پیام‌ها و پرسش‌هایی که به سوی ما سرازیر می‌شود؛ فهمید.

برخی از کاربران برای اینترنت پر سرعت فیبر نوری ثبت‌نام می‌کنند؛ مثلا سرویس ۱۰۰ مگابیت یا ۲۰۰ مگابیت می‌خرند و پول زیادی می‌پردازند و شرکت مربوطه هم می‌گوید سرویس ۱۰۰ مگ داده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل خرید مودم فیبر نوری – معرفی بهترین مودم‌های GPON

بعد، این دوستان روی گوشی و وای‌فای سرعتی بیشتر از ۴۰ الی ۵۰ مگ ندارند. روی کامپیوتر و با اتصال کابل شبکه، سرعت ۱۰۰ مگ و نزدیک آن است ولی روی وای‌فای سرعت نصف می‌شود.

تازه گاهی اوقات با کابل شبکه نیز سرعت بالاتر از ۱۰۰ مگ نمی‌رود؛ در حالی‌که در منطقه آن‌ها سرعت فیبر بالای ۲۰۰ مگ است.

۲ نکته خیلی مهم در هنگام خرید مودم فیبر نوری

مودم فیبر نوری

دلیل سرعت‌های ۴۰ مگ و ۵۰ مگ روی فیبر نوری کاملا مشخص است: وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n ضعیف یا پورت شبکه لن صد مگابیتی!

این دو عامل، محدودکننده و کشنده سرعت اینترنت FTTH هستند.

بارها و بارها، به صورت تئوری و عملی ثابت کردیم روی وای‌فای قدیمی تک بانده ۸۰۲.۱۱n با بهترین گوشی یا لپ‌تاپ و کامپیوتر، با قوی‌ترین اینترنت و مودم و روتر، شما سرعتی بالاتر از ۵۰ مگابیت دریافت نمی‌کنید.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره خرید مودم فیبر نوری

همین‌طور، وقتی درگاه شبکه اترنت شما صد مگابیتی است؛ اگر سرعت اینترنت شما بیشتر از صد مگابیت شود؛ حداکثر سرعت روی همان ۱۰۰ مگابیت باقی می‌ماند.

پس، برای فیبر نوری بهتر است مودم دو بانده با درگاه‌های شبکه اترنت هزار مگابیتی بخرید تا با دستان خودتان، سرعت اینترنت را متوقف نکرده باشید.

چرا شرکت‌ها مودم فیبر نوری تک بانده می‌دهند؟

خرید مودم FTTH

همین حرف‌ها را به یک خواننده عزیز گفتم؛ سریع پرسید پس چرا شرکت مخابرات یا شرکت آسیاتک به ما مودم فیبر نوری تک بانده می‌دهد؟

جواب دادم چون قدیمی‌تر، ارزان‌تر و از رده خارج هستند.

چون در خارج از کشور، مصرف اصلی کاربران، روترهای دو بانده بسیار قوی و به‌روز است. هر کاربر یک مودم قدیمی از شرکت سرویس دهنده اینترنت می‌گیرد ولی خودش یک روتر دو بانده نسل جدید می‌خرد و به مودم وصل می‌کند اما در ایران همه به همان مودم اکتفا کرده و پول خرید روتر چند میلیون تومانی را ندارند.

اگر مودم تک بانده بخرید؛ دیر یا زود ناچار می‌شوید یک روتر دو بانده پر سرعت هم بخرید که البته ایده بدی نیست.

بسیاری از کاربران، یک مودم GPON بدون وای‌فای ولی با پورت لن گیگابیتی می‌خرند و بعد یک روتر وای فای ۶ دو الی سه میلیون تومانی می‌زنند تنگ‌اش و حالا بهترین اینترنت ثابت ایران را دارند.

مودم فیبر نوری با وای فای ۶ داریم؟

مودم فیبر نوری دو بانده

یک چیزی توی ذهن مردم رفته که مودم‌های فیبرنوری قدیمی هستند و وای‌فای تک بانده یا نهایتا دو بانده ۸۰۲.۱۱ac دارند.

لطفا این باور اشتباه را بریزید دور و از ذهن‌تان پاک کنید. همین الان در بازار ایران، بالای ۲۰ مودم فیبر نوری با وای‌فای ۶ یافت می‌شود؛ یعنی سریع‌ترین وای‌فای دنیا را می‌توانید روی یک مودم GPON داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۶ مودم فیبر نوری دو بانده در بازار ایران

قبول داریم که مقداری گران قیمت هستند و شاید مناسب هر کاربر خانگی نباشند ولی به هر حال، برای افرادی که دنبال خرید بهترین مودم فیبر نوری هستند؛ گزینه‌هایی ایده‌آل محسوب می‌شوند.

دو راه‌حل برای داشتن سریع‌ترین اینترنت

پس، در پایان دوباره تاکید می‌کنم؛ شما باید یکی از دو راه‌حل زیر را برای داشتن سریع‌ترین اینترنت در فیبر نوری یا FTTH انتخاب کنید:

۱- خرید یک مودم فیبر نوری با وای فای دو بانده و پورت لن گیگابیت

۲- خرید یک مودم فیبر نوری بدون وای فای یا با وای فای تک بانده به همراه خرید یک روتر دو بانده به‌روز و قوی

چند مطلب دیگر درباره مودم‌های فیبر نوری؛ اگر دوست داشتید بخوانید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام
    از مقاله خیلی خوبتون ممنونم
    من همیشه با کامپیوتر کار می کنم و معمولا با گوشی خیلی کمتر کار می کنم.
    اگر راهنمایی کنید ممنون می شوم مودمی می خواهم که خیلی قدرتمند باشد و اگر wifi نداشته باشد خیلی بهتر است و اگر با wifi بود اگر هم خیلی ضعیف بود مشکلی ندارد ممنون می شوم چند مدل را مشخص کنید.
    از سایت خیلی خوبتون واقعا ممنونم
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا