فناوری

انواع اینترنت در ایران و مزایا و معایب هریک

از اینترنت ADSL و موبایل و TDLTE تا فیبر نوری و وایرلس

به نظر شما چند روش اتصال به اینترنت در ایران داریم؟ احتمالا هریک از ما چند نوع اینترنت را نام ببریم و از چند روش دیگر غافل باشیم. پس، بیایید و یک بار برای همیشه، انواع اینترنت را در ایران و جهان بررسی کنیم و ببینیم کدام‌یک مناسب نیاز ما است؟

انواع اینترنت چیست؟

هنگام مقایسه ارائه دهندگان اینترنت در منطقه خود، به احتمال زیاد سرعت‌ها وطرح‌های موجود را به همراه هزینه تجهیزات بررسی می‌کنید.

اما باید بدانید که فاکتور دیگری نیز وجود دارد که در واقع مهم‌ترین فاکتور در تعیین هزینه و نوع کیفیت اینترنت شما خواهد بود.

درست حدس زده‌اید؛ در این مقاله می‌خواهیم درباره نوع اتصال یا فناوری ارائه دهنده خدمات اینترنتی برای ارسال اینترنت به خانه شما صحبت کنیم. در واقع راه‌های اتصال اینترنت در ایران و جهان را بررسی خواهیم کرد.

شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، معمولا از اتصالات سیمی یا بی‌سیم (یا ترکیبی از این دو) استفاده می‌کنند.

 انواع اتصال سیمی به این معنی است که یک سیم به خانه شما متصل می‌شود. این نوع اینترنت شامل اینترنت فیبر نوری، کابل کواکسیال و مسی (DSL) است.

اما اینترنت‌های بی‌سیم شامل اینترنت ماهواره‌ای، بی‌سیم P2P، اینترنت خانگی روی ۴G و ۵G است که به دلایلی که جلوتر خواهیم گفت؛ به طور فزاینده‌ای در حال فراگیر شدن هستند.

در این مقاله به معرفی انواع اینترنت در ایران و جهان می‌پردازیم و بهترین راه در دسترس مناسب ایرانی‌ها را خواهیم گفت.

اینترنت DSL: قدیم‌ترین و کندترین اینترنت

فناوری DSL اولین بار حدود سال ۱۹۹۵ در ایالت متحده استفاده شد. در ساله‌های بعد از آن، این فناوری به خاطر سادگی نصب تجهیزات و کم بودن هزینه به عنوان یک سرویس خوب مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفت.

فناوری DSL مخفف Digital Subscriber Line به معنی خط اشتراک دیجیتال است. این فناوری انواع مختلفی دارد؛ بنابراین از واژه xDSL برای آن استفاده  می‌شود.

 در واقع فناوری DSL با استفاده از زوج سیم مسی تلفن‌های موجود، قادر است داده‌ها را با سرعت تقریبا بالایی (در زمان خودش) انتقال دهد.

نحوه کار فناوری DSL
نحوه کار فناوری DSL

کابل‌های مسی قادر به انتقال سیگنال‌هایی با ظرفیت چندین میلیون هرتز هستند ولی در فناوری‌های گذشته مثل Dial-Up تنها از ۴ الی ۶ کیلوهرتز پهنای باند استفاده می‌شد.

در روش DSL اطلاعات صوتی به سیگنال الکتریکی تبدیل شده و به صورت آنالوگ روی زوج سیم مسی انتقال پیدا می‌کنند.

به همین دلیل است که کامپیوتر برای انتقال اطلاعات از طریق خط تلفن نیاز به مودم دارد تا اطلاعات دیجیتال را به آنالوگ و بر عکس تبدیل نماید.

با استفاده از فناوری DSL  هیچ گونه تبدیلی در مسیر سیم‌های تلفن انجام نمی‌شود و اطلاعات تماس های صوتی به صورت آنالوگ منتشر شده و اطلاعات دیتای دیجیتال به صورت دیجیتال منتقل می‌شود.

برای اینکه بتوان این اطلاعات دیجیتال را به راحتی دریافت و ارسال کرد؛ در هر دو سمت سیم تلفن از یک مودم استفاده می‌شود. به این ترتیب در پروتکل DSL هیچ گونه تداخل اطلاعاتی بین صوت و دیتای دیجیتال به وجود نمی آید.

برای اینکه کیفیت صوت و دیتای دیجیتال در سمت مصرف‌کننده مناسب باشد؛ یک وسیله الکترونیکی به نام اسپلیتر استفاده می‌شود که باعث می‌شود اطلاعات دیجیتال و تماس صوتی با هم تداخل نداشته باشند و فقط فرایند انتقال صوت در سمت تلفن ثابت و گوشی تلفن انجام شود.

انواع فناوری DSL

فناوری DSL انواع زیادی دارد که در ایران +ADSL2 و VDSL را داریم که هر دو جز سیستم‌های DSL نامتقارن (سرعت دانلود و آپلود متقارن نیست) محسوب می‌شوند.

 اکثر استفاده‌کنندگان اینترنت در ایران از نوع ADSL استفاده می‌کنند.

در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای VDSL به عنوان یک راه‌حل بسیار پرسرعت‌تر از ADSL نیز توسط برخی اپراتورها انجام شد که عمدتا به دلیل کارشکنی‌های مخابرات در راه استفاده از سیم مسی، این هزینه‌ها هدر رفتند و VDSL در ایران فراگیر نشد.

مهم‌ترین ارائه‌دهندگان اینترنت ADSL/VDSL در ایران عبارتند از:

  1. شرکت مخابرات ایران
  2. شاتل
  3. آسیاتک
  4. پیشگامان
  5. های‌وب
  6. فن‌آوا

فناوری DSL در حال حاضر یک فناوری تاریخ گذشته محسوب می‌شود و معیاب آن بر مزایای آن برتری دارد.

بنابراین؛ اگر استفاده زیادی از اینترنت دارید، حتما توصیه می‌کنیم به راه‌های دیگر که اشاره خواهند شد توجه نمایید.

اینترنت بی‌سیم رادیویی (P2P): مناسب برای کاربردهای خاص

یکی از گزینه‌های اینترنت بی‌سیم، استفاده از اینترنت رادیویی برای مصارف خاص است.

کاربرد این نوع اتصال بیشتر برای اتصال شبکه‌های درون سازمانی است ولی در مناطق کم‌تر توسعه یافته مانند ایران، برای اینترنت نیز استفاده می‌شود.

این نوع اینترنت در ایران به اینترنت رادیویی معروف است و قبل از آمدن فیبر نوری، بهترین گزینه برای شرکت‌های کوچک و همچنین گیمرها محسوب می‌شد.

اینترنت رادیویی یا P2P

از مزایای این نوع اتصال می‌توان به سرعت پایدار دانلود و آپلود و پینگ پایین اشاره کرد. ولی در عوض معایبی همچون قیمت زیاد تجهیزات و همچنین نیاز به دید مستقیم به آنتن فرستنده نیز وجود دارند.

در واقع برای دریافت این نوع اینترنت، به یک گیرنده نصب شده با دید مستقیم به نزدیکترین دکل شرکت ارائه دهنده اینترنت نیاز دارید.

همچنین علاوه بر قیمت تجهیزات، قیمت حجم اینترنت نیز در این روش بیشتر است.

تپه‌ها، درختان، ساختمان‌ها یا سایر موانع در نزدیکی شما می‌توانند ارتباط شما را مخدوش یا کاملاً مسدود کنند.

سرعت اینترنت رادیویی اغلب بین ۵ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است. متغیرهای زیادی وجود دارند که می‌توانند بر کیفیت سیگنال دریافتی و سرعت اینترنت تأثیر بگذارند.

 از جمله این متغیرها می‌توان به فاصله از دکل محلی و موانع اشاره کرد. بنابراین سرعت اتصال شما ممکن است در محل‌های مختلف متفاوت باشد.

برای استفاده از این نوع اینترنت معمولا از دکل‌های مهاری استفاده می‌شود که در شهرها به جنبه زیبایی شهر لطمه وارد می‌کنند.

اما اگر ساکن ساختمان پرجمعیتی هستید و امیدی به رسیدن فیبر ندارید، اینترنت رادیویی انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود زیرا در این صورت، هزینه تجهیزات سرشکن خواهد شد.

خیلی‌ها اسم اینترنت رادیویی را به اشتباه اینترنت وای‌فای می‌نامند. این در حالی است که Wi-Fi راهی برای اتصال به اینترنت است، نه یک نوع جداگانه از اینترنت.

 با Wi-Fi، یک روتر اتصال اینترنت شما را به سیگنال‌های بی‌سیم تبدیل می‌کند و آن‌ها را در سراسر خانه‌تان ارسال می‌کند.

مهم‌ترین ارائه‌دهندگان اینترنت رادیویی در ایران عبارتند از:

  1. آسیاتک
  2. شاتل
  3. پیشگامان
  4. رسپینا

اینترنت ماهواره‌ای: راه دراز تا فراگیری

در بررسی انواع اینترنت، باید سراغ اینترنت‌های ماهواره‌ای هم برویم.

برخلاف انتظار خیلی‌ها، اینترنت ماهواره تکنولوژی جدیدی نیست و از سالیان پیش وجود داشته است. البته پیشرفت‌های سالیان اخیر و خصوصا شرکت استارلینک این تکنولوژی را به سطح دیگری برده است.

در واقع اینترنت ماهواره‌ای معمولی بیشتر برای دانلود استفاده می‌شد و قابلیت آپلود خاصی را نداشت. اما شاهکار استارلینک همین جا است که اینترنت ماهواره‌ای را کاملا شبیه به یک اینترنت عادی کرده است که سرعت آپلود خوبی را نیز ارائه می کند.

اینترنت ماهواره‌ای

شاید تنها مشکل اینترنت ماهواره‌ای، قیمت گران تجهیزات و موانع قانونی استفاده از آن است که احتمالا بسیاری از این مشکلات در سالیان آتی حل شود و استفاده از این نوع اینترنت، خصوصا در مناطق دور افتاده رشد داشته باشد.

برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای نیاز به تجهیزات مخصوصی مانند آنتن دریافت کننده دارید و دریافت مستقیم این نوع اینترنت روی موبایل‌های عادی، رویایی بیشتر نیست و گول شایعات را نخورید.

اینترنت بی‌سیم سیمکارتی: گران ولی در دسترس

اگر چه هزینه اینترنت سلولی یا سیم‌کارتی نسبت به سایر گزینه‌ها بالا است، اما با طرح‌هایی که اپراتورها برای کاربرانی که به اجبار باید از این نوع اینترنت استفاده کنند می‌گذارند، هزینه کمی منطقی‌تر شده است.

در ایران اما می‌توان به جرئت گفت که اینترنت سیم‌کارتی محبوب‌ترین گزینه برای استفاده است. این مسئله به دلیل سرعت کم اینترنت ثابت در ایران است.

سیر تکامل شبکه سلولی
سیر تکامل شبکه سلولی

پیشبینی می‌شود با گسترش فیبرنوری، استفاده از اینترنت سیم کارت در ایران نیز کاهش پیدا کند. اما تا آن نقطه به نظر راه زیادی داریم و اینترنت سیم‌کارت هنوز نیز گزینه بسیار خوبی در ایران است.

اینترنت موبایل بر پایه فناوری شبکه‌های سلولی است که نیاز به آنتن اپراتورهای مختلف در محله‌ها و همچنین سیم‌کارت و موبایل یا مودم در طرف کاربر دارد.

از آنجایی که زیرساخت تلفن همراه گشترش خوبی در جهان دارد، این نوع اینترنت بسیار در دسترس است.

در کشور ما و با الگو برداری از چین، اینترنت موبایل را به ۲ نوع ثابت و عادی موبایل تقسیم بندی کرده‌اند. در واقع این مسئله فقط جنبه بازاریابی دارد و دلیل فنی ندارد.

در ایران اینترنت TD-LTE را به عنوان اینترنت سیم‌کارتی ثابت معرفی کرده‌اند و سایر فرکانس‌ها و تکنولوژی‌ها بدون نام تجاری خاصی عرضه می‌شوند.

اینترنت سیم‌کارتی ثابت

همانطور که اشاره شد نام گذاری TD-LTE به عنوان اینترنت ثابت، یک ترفند تبلیغاتی است که از چین شروع شد.

به هر حال این نوع اینترنت نیز یک نوع اینترنت بی‌سیم سیم‌کارتی است که قابلیت جابجایی راحتی دارد.

اینترنت td lte

استفاده از فناوری تقسیم زمانی ( TD ) به‌جای تقسیم فرکانسی ( FD )، هزینه‌های اپراتورها را به شدت کمتر می‌کند و این کاهش هزینه می‌تواند به کاهش قیمت اینترنت برای مصرف کننده نیز منجر شود.

در واقع به همین دلیل است که استفاده از TD-LTE در ایران به‌صرفه تر از بسته‌های عادی موبایل است.

اینترنت بی‌سیم ثابت در ایران روی باند ۴۲ فرکانسی و فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز کار می‌کند.

در بین اپراتورهای ایران فقط ایرانسل، مبین‌نت و زیتل دارای تجهیزات اختصاصی هستند و سایرین اپراتور مجازی محسوب می‌شوند که عمدتا از دکل‌های ایرانسل استفاده می‌کنند.

اگر قصد استفاده از اینترنت TD-LTE دارید، حتما راهنمای خرید بسته‌های اینترنتی و استفاده از این فناوری و همچنین بهترین مودم‌های آن را در شبکه‌چی بخوانید.

مهم‌ترین ارائه‌دهندگان اینترنت TD-LTE در ایران عبارتند از:

  1. ایرانسل
  2. مبین نت
  3. زیتل
  4. پیشگامان
  5. تک نت
  6. آسیاتک
  7. وینکس
  8. مبنا تلکام
  9. سامانتل
  10. ماهان‌نت
  11. صفر و یک پرداز

اینترنت سیم‌کارتی موبایل

از ۲G تا ۵G، اینترنت موبایل راه زیادی را طی کرده است. همیشه چالش‌های بزرگی بر سر اینترنت موبایل بوده است که مهم‌ترین آنها وابستگی به فرکانس بوده است.

در واقع محدودیت‌های فیزیکی فرکانس، بزرگترین چالش در راه اینترنت موبایل است که حل این چالش‌ها قیمت این نوع اینترنت را نیز بالا برده است.

اینترنت موبایل

اما گاهی اوقات چاره‌ای نداریم. در کشورهای پیشرفته قیمت زیاد اینترنت موبایل تا حدودی زیادی قابل توجیه است چون در این کشورها اینترنت ثابت نامحدود در اختیار کاربران قرار دارد.

اما متاسفانه در کشور ما رشد اینترنت کابلی و فیبرنوری بشدت ضعیف بوده است و خیلی‌ها مجبوریم از اینترنت سیم‌کارتی استفاده کنیم.

طبق آمار نیز اینترنت سیم‌کارتی پراستفاده‌ترین اینترنت کشور ایران است و خیلی‌ها برای استفاده خانگی نیز مودم سیم‌کارتی خریداری می‌کنند.

از ۲G و ۳G که بگذریم، سرعت اینترنت سرعت اینترنت ۴G و ۵G در ایران به نسبت اینترنت خانگی واقعا بد نیست و اگر محدودیت‌های اینترنت نبود، شاید رضایت کاربران خیلی بیشتر نیز می‌شد.

دلیل اینکه خیلی‌ها از سرعت این نوع فناوری در ایران راضی نیستند، به شلوغی بازه‌های فرکانسی بر می‌گردد که با مهاجرت برخی کاربران به فیبر، این مشکل تا حدودی حل خواهد شد.

در ایران اینترنت ۴G روی باندهای فرکانسی ۳، ۷ و ۱ کار می‌کند و ۵G روی باند ۷۸. پس اگر قصد خرید مودم یا گوشی موبایلی دارید حتما به این موضوع دقت کنید.

خیلی از گوشی‌های شیائومی رام چین، یکی از باندهای ۴G بالا را ندارند و خیلی موقع‌ها تجمیع فرکانس فعال نمی‌شود یا به قول معروف ۴G+ نمی‌شود. پس حتما به باندهای فرکانسی توجه کنید.

مهم‌ترین ارائه‌دهندگان اینترنت موبایل در ایران عبارتند از:

  1. همراه اول
  2. ایرانسل
  3. رایتل
  4. شاتل موبایل
  5. سامانتل
  6. لوتوس تل
  7. آپتل

قیمت بسته‌های اینترنت موبایلی نسبت به TD-LTE کمی گرانتر است که طبیعی نیز هست.

چندی پیش مقایسه قیمت بسته‌های موبایل در شبکه‌چی را منتشر کردیم که اگر قصد استفاده از اینترنت موبایل را دارید، حتما آن مطلب را هم بخوانید.

اینترنت کابلی: اتصال استاندارد در اکثر نقاط دنیا

در انواع اینترنت، معمولا در ایران اینترنت کابلی نادیده گرفته می‌شود. اگر چه اینترنت کابلی فاقد پتانسیل سرعت بالا و قابلیت اطمینان خدمات فیبرنوری است، اما بسیار در دسترس و ارزان قیمت است.

تقریباً ۹۰ درصد از خانواده‌های ایالات متحده با اینترنت کابلی به دنیا متصل هستند. بنابراین کابل یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات اینترنتی در آمریکا محسوب می‌شود.

اغلب این نوع اینترنت را  همراه با پکیج‌های تلویزیونی ارائه می‌دهند که به تلویزیون کابلی معروف است. این امر نیز منطقی است زیرا اینترنت کابلی از همان اتصالات کواکسیالی ( کابل آنتن در ایران ) استفاده می‌کند که تلویزیون کابلی استفاده می‌کند.

اینترنت کابلی

اگرچه سرعت اینترنت کابلی به اندازه اینترنت فیبر نیست، اما سرویس اینترنت کابلی هنوز هم یکی از سریع ترین انواع اتصال است.

 اکثر ارائه دهندگان اینترنت کابلی گزینه‌های سرعت مختلفی را ارائه می‌دهند، از جمله یک طرح گیگابیتی با سرعت دانلود در حدود ۹۴۰ مگابیت بر ثانیه.

 با این حال، سرعت آپلود داستان بسیار متفاوتی است، زیرا تعداد کمی از ارائه دهندگان اینترنت کابلی سرعت آپلود بالاتر از ۵۰ مگابیت در ثانیه را ارائه می دهند.

قابلیت اطمینان در ارائه سرعت یکنواخت نیز می‌تواند در مورد اینترنت کابلی نگران کننده باشد زیرا این نوع اتصال به خصوص در زمان اوج استفاده، در معرض ازدحام شبکه و کاهش سرعت قراردارد.

قیمت اینترنت کابلی در بین ارائه دهندگان بسیار متفاوت است. اما می‌توان گفت که اینترنت کابلی در بیشتر موارد، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع اتصال اینترنت است.

متاسفانه این نوع اینترنت را هیچگاه در ایران ندیدیم.

اینترنت فیبر نوری: بهترین گزینه، اما کمتر در دسترس

اینترنت فیبر نوری از رشته‌های بلند و نازک الیاف شیشه یا پلاستیک برای ارسال داده‌ها به عنوان سیگنال‌های نوری استفاده می‌کند.

از آنجا که از نور برای انتقال در یک رسانه قابل اعتماد استفاده می‌شود، سرعت و قابلیت اطمینان در این روش بسیار بالا است و با اطمینان بهترین راه اتصال اینترنت است.

فیبر نوری می تواند سرعت دانلود را به ۱۰ گیگابیت (۱۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه) یا حتی بالاتر ارائه دهد. چنین سرعتی به اندازه کافی برای دانلود یک فیلم ۲ ساعته با کیفیت HD در کمتر از یک دقیقه سریع است.

اینترنت فیبر

اما معمولا چنین سرعتی توسط ارائه دهندگان به دلیل ازدحام شبکه ارائه نمی‌شود. ولی باز هم فیبرنوری قطعا با اختلاف سریع‌ترین راه اتصال و در میان انواع اینترنت، بهترین است.

مهمترین مزیت فیبر نوری، ارائه سرعت برابر برای دانلود و آپلود است.

سرعت آپلود برای بسیاری از کاربردها مانند آپلود ویدیوها در رسانه های اجتماعی و بازی آنلاین ضروری است و با خدمات فیبرنوری نیز به طور قابل توجهی سریعتر خواهد بود و معمولاً به اندازه سرعت دانلود است.

هیچ نوع اتصال دیگری مانند اینترنت فیبرنوری نمی‌تواند سرعت آپلود و دانلود متقارنی را ارائه دهد.

قیمت گذاری یکی از معایب فعلی فیبر در سراسر جهان است. البته شاید ارزشش را نیز داشته باشد.

ولی از آنجایی که هزینه تجهیزات و کابل‌کشی بالاست، معمولا این نوع اتصال اینترنت هنوز به قیمت مناسب نرسیده است.

در ایران نیز هر چند دیر، اما بلاخره پای فیبر به خانه‌های مردم باز شده است و اگر انصاف را رعایت کنیم سرعت خوبی هم گرفته است.

شاید اگر کم‌کاری‌های مخابرات نبود، فیبر زودتر به دست کاربران می رسید ولی الان نیز تعداد قابل توجهی از کاربران به فیبر متصل شده‌اند.

فیبرنوری پیاده‌سازی‌های مختلفی دارد که خوشبختانه در ایران بهترین نوع آن یعنی FTTH در حال اجراست که یک شاخه فیبرنوری مستقیم به خانه کاربر می‌آید و این نوع فناوری، خیال شما را تا سال‌های سال راحت خواهد کرد.

انواع اینترنت فیبر نوری

در دسترس بودن تنها عیب واقعی فیبر است. گذاشتن کابل‌های فیبرنوری کافی برای اتصال کل شهرها و مناطق یک چالش لجستیکی بسیار بزرگ است.

 رقابت در این حوزه زیاد است و تشریفات اداری  در شهرداری‌ها برای کندن خیابان‌ها به کندی پیش می‌رود.

مهم‌ترین ارائه‌دهندگان اینترنت فیبرنوری در ایران عبارتند از:

  1. شاتل
  2. شرکت مخابرات ایران
  3. ایرانسل
  4. پیشگامان
  5. آسیاتک
  6. مبین‌نت
  7. فناپ
  8. رایتل
  9. صبانت
  10. های‌وب
  11. ماهان‌نت

کدام نوع اینترنت مناسب شما است؟

انتخاب از میان انواع اینترنت، به عوامل متعددی بستگی دارد. اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، استفاده معمولی و سرعت مورد نیاز شماست.

FCC اخیراً سرعت مورد نیاز برای واجد شرایط شدن به عنوان پهنای باند را از ۲۵ مگابیت در ثانیه برای دانلود و ۳ مگابیت در ثانیه برای آپلود، به ۱۰۰ مگابیت در ثانیه برای دانلود و ۲۰ مگابیت در ثانیه برای آپلود ارتقا داده است.

 در نتیجه، بسیاری از سرویس‌های DSL که اغلب کمتر از ۱۰۰ مگابیت در ثانیه و تقریباً همیشه زیر ۲۰ مگابیت در ثانیه سرعت دارند، دیگر اینترنت پهن باند در نظر گرفته نمی‌شوند.

اما به همه این تفاسیر، اگر قصد دارید در وب گشت و گذار کنید و فقط ایمیل‌هایتان را بررسی کنید، می‌توانید با اتصال کندی مانند ADSL نیز کنار بیایید. هر چند ما در شبکه‌چی توصیه می‌کنیم حتما اینکار را نکنید و برای اعصاب خود احترام قائل باشید.

 اما اگر خانواده‌‌ای هستید با اعضایی که ویدیو پخش می‌کنند، بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند یا فایل‌هایی را برای کار یا مدرسه آپلود می‌کنند، در حالت ایده‌آل باید به سرعت بالایی برای دانلود و آپلود دسترسی داشته باشید.

در این صورت، پیشنهاد ما این است که امکان استفاده از فیبرنوری را در محل خود بررسی کنید و یک عمر خیال خود را از بابت اینترنت راحت کنید. مطمئن باشید ارزشش را خواهد داشت.

اما بدیهی است که هزینه نیز یکی دیگر از عوامل کلیدی است. فیبر هنوز گران است و همه جا نیز در دسترس نیست و قابلیت جابجایی برای مستاجران را نیز به راحتی ندارد.

بنابراین اینترنت‌های بی‌سیم به کمک شما می‌آید. شخصا اینترنت رادیویی را توصیه نمی‌کنم مگر برای گیمرها. حقیقتا قیمت تجهیزاتش بیش از حد گران است و نمیارزد.

پس دو انتخاب باقی می‌ماند؛ TD-LTE و اینترنت موبایلی معمولی. اگر به دنبال قیمت ارزان‌تر بسته‌های اینترنت هستید یا کاربردی مانند کارت‌خوان دارید، اینترنت TD-LTE کاملا مناسب شماست.

اما اگر به سرعت‌های بالا تقریبا شبیه فیبرنوری نیاز دارید، مودم سیمکارتی ۵G بهترین انتخاب شما خواهد بود. ما در شبکه‌چی بهترین مودم‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم و می‌توانید برای خرید از اطلاعات سایت استفاده کنید.

اگر دارای کسب و کاری هستید که به اینترنت وابسته است هم حتما پیگیر اتصال فیبر به محل کارتان باشید.

در پایان باید اشاره کرد که احتمالاً بزرگترین عامل تعیین کننده نوع اتصال، یک عامل خارج از کنترل ماست و آن‌هم  عامل مکان است.

برخی از مناطق گزینه‌های زیادی برای اتصال به اینترنت دارند، در حالی که برخی دیگر هیچ گزینه‌ی مناسبی ندارند و حتی اینترنت سیم‌کارتی نیز درست کار نمی‌کند.

بنابراین دستمان در انتخاب نیز باز نیست و خیلی از ما مجبوریم از اینترنت‌های ضعیفی مانند ADSL استفاده کنیم.

به هر حال، هر انتخابی که در دسترس شما باشد، درک انواع اینترنت و فناوری‌های مختلف موجود به شما کمک می‌کند، قبل از ثبت‌نام سرویس، بدانید چه انتظاراتی باید از آن سرویس داشته باشید.

شما از چه سرویس اینترنتی استفاده می‌کنید و آیا از آن راضی هستید؟ بنظر شما بهترین راه اتصال اینترنت چیست و آیا امکان خرید آن را دارید؟ نظرات گرانبهایتان می‌تواند به انتخاب سایرین کمک کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا