فناوری

آیفون‌های XS و XS MAX در LTE و وای‌فای آنتن‌دهی ضعیفی دارند و دچار قطعی اینترنت می‌شوند

اپل در روز ۲۱ شهریورماه آیفون‌های جدید XS و XS MAX را به همراه آیفون XR معرفی کرد.

یکی از ویژگی‌های جدید و خوشحال‌کننده این آیفون‌ها، بهره‌گیری از مودم Gigabit LTE و وای‌فای MIMO 4×4 به همراه QAM256 بود.

این مشخصات به معنای استفاده از ۴ آنتن LTE و وای‌فای در بدنه آیفون بود و کاربران انتظار داشتند سرعت اینترنت و وای‌فای بهتری را نسبت به مدل‌های قبلی آیفون تجربه کنند.

بررسی‌های چندین سایت و شرکت معتبر اندازه‌گیری سرعت اینترنت هم این موضوع را تایید کرد. این منابع اعلام کردند سرعت اینترنت روی آیفون‌های تا ۷۰ درصد سریع‌تر است.

اما در اولین هفته‌های پس از عرضه و فروش این آیفون‌ها، سیل شکایت‌ها و کامنت‌های کاربران درباره مشکلات LTE و وای‌فای به سوی شرکت اپل گسیل شد.

کاربران در انجمن‌ها و سایت‌های مختلف گزارش دادند که قدرت آنتن‌دهی آیفون‌های ۱۰ اس و ۱۰ اس مکس ضعیف‌تری از آیفون‌های قبلی است و همین موضوع باعث کندی اتصال به اینترنت می‌شود.

کاربران گزارش دادند با آیفون ۸ اس در مکانی که هستند؛ همیشه دو خط آنتن‌دهی داشتند ولی اکنون با آیفون ۱۰ اس یک خط ثابت آنتن‌دهی دارند. همین‌ موضوع هم برای وای‌فای تکرار می‌شود.

در وای‌فای، ظاهرا گوشی‌های آیفون به طور خودکار تمایل دارند به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز متصل شوند و اگر کاربری فرکانس ۵ گیگاهرتز را انتخاب کرده باشد؛ به مشکل برمی‌خورد.

برخی از کاربران از قطعی اینترنت روی گوشی‌های آیفون خبر دادند و حتی از این گوشی‌ها علی‌رغم صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، طراحی زیباتر، پردازنده قوی‌تر و دوربین عکاسی مجهز به هوش مصنوعی، اظهار نا امیدی کردند.

نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری؟

این مشکلات مربوط به یک شهر یا ایالت امریکا نمی‌شود. همین‌طور، برای اپراتورهای مختلفی مانند ورایزون، AT&T و تی‌موبایل به چشم می‌خورد. 

برخی کاربران در شهرهای بزرگ گزارش مشکل اینترنت دارند و برخی کاربران در حومه شهرها باز هم از آنتن‌دهی ضعیف آیفون‌ها گله کردند. 

آن‌چه مسلم است؛ اگرچه اپل از پردازنده و مودم جدیدی روی آیفون‌های ۲۰۱۸ استفاده کرده است ولی قدرت آنتن‌دهی و سیگنالینگ این گوشی‌ها ضعیف است. اپل قبلا هم تجربه تلخ باگ «Antenna-Gate» در آیفون ۴ را دارد که مشکل آنتن‌دهی داشت.

وبلاگ WiWavelength که به طور تخصصی روی قدرت گیرندگی آنتن‌های آیفون‌های ۱۰ اس و ۱۰ اس مکس کار کرده است؛ گزارش‌ها و سخنان کاربران را تایید می‌کند و تاکید دارد که آیفون‌های امسال در گیرندگی امواج رادیویی ضعیف‌تر از گذشته شده‌اند.

حالا هنوز مشخص نیست واکنش رسمی اپل به این شکایت‌ها و مشکلات کاربران چیست؟ آیا از یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای رفع عیب استفاده می‌کند یا سراغ ارتقاهای سخت‌افزاری می‌رود.

اینترنت برای کاربران آیفون‌های اپل بسیار پراهمیت است و اپل نمی‌تواند بی‌توجه به نارضایتی و مشکلات اتصال به اینترنت آیفون بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا