فناوری

سهم فیبر نوری در اینترنت کشورها چند درصد است؟

جهان هم به دنبال توسعه فیبر نوری است؛ آسیایی‌ها بیشتر و اروپایی‌ها شتابان

توسعه فیبر نوری، بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی ایران طی سال‌های اخیر است. پروژه ملی که با هزینه زیاد و نقدهای فراوانی روبرو است و بسیاری از کاربران اعتقاد دارند اکنون دوره اینترنت فیبرنوری تمام شده و بهتر است ۵G یا اینترنت ماهواره‌ای توسعه پیدا کند.

اما نگاهی به سهم فیبر نوری در اینترنت کشورها، نشان می‌دهد کل جهان دارد به سوی توسعه زیرساخت‌های فیبرنوری برای ارائه اینترنت FTTH به کاربران خانگی پیش می‌رود.

اگرچه لزوما هر کشوری که اینترنت پرسرعتی دارد؛ پوشش فیبر نوری خانگی بالایی ندارد اما به این نتیجه رسیده‌اند که فیبر نوری، بهترین مسیر برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت ثابت است.

به همین دلیل، آسیایی‌ها پیشروترین قاره و کشورها در افزایش پوشش‌دهی و اتصال فیبر نوری خانگی هستند و اروپا پرشتاب دارد سهم فیبر نوری خود را افزایش می‌دهد.

کشورهای اروپایی، طی ۱۰ سال، پوشش فیبر نوری خود را ۵۷۵ درصد افزایش دادند.

دولت ایران می‌خواهد در پایان سال ۲۰۲۳، پوشش فیبر نوری کشور را به ۸۰ درصد برساند؛ یعنی پوشش ۲۰ میلیون خانوار از کل ۲۵ میلیون خانوار در ایران!

حالا، کدام کشورها در دنیا به پوشش ۸۰ درصدی فیبر نوری رسیدند؟ چند درصد اینترنت ثابت آن‌ها را FTTH تشکیل می‌دهد؟

آسیا، پیشروترین در فیبر نوری

جالب است کشورهای آسیایی، در توسعه و استفاده از فیبر نوری پیشروترین قاره هستند. در آسیا، تا کنون ۲۲ کشور ضریب نفوذ (تعداد مشترکان به نسبت کل خانواده‌ها) فیبر نوری بالای ۵۰ درصد دارند.

کشور امارات با بیش از ۹۸ درصد مشترک فیبر نوری در رتبه نخست قرار دارد. سرعت اینترنت ثابت امارات در آخرین گزارش اسپیدتست نیز رتبه ۶ در میان ۱۸۱ کشور است.

ضریب نفوذ فیبر نوری در کشور قطر ۹۷.۸ درصد است و پس از آن، کشورهای سنگاپور (۹۶.۵ درصد)، هنگ‌کنگ (۹۱.۶ درصد) و چین (۸۹.۴ درصد) بهترین وضعیت را از نظر کاربران فیبر نوری دارند.

اروپا، به سوی پوشش‌دهی ۱۰۰ درصدی

شورای فیبر نوری در اروپا در سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شده و هدف‌اش پوشش‌دهی ۱۰۰ درصدی کل اروپا بود.

پیشرفته‌ترین کشورهای اروپا، از نظر پوشش‌دهی فیبرنوری وضعیت خوبی ندارند و به پای آسیایی‌ها نمی‌رسند. کشورهای آلمان، انگلیس و ایتالیا پوشش‌دهی بالای ۵۵ درصدی دارند.

سهم فیبر نوری در اروپا

در حال حاضر، ایسلند با ضریب نفوذ ۷۷ درصدی، بهترین وضعیت را در میان ۳۹ کشور این قاره دارد. کشورهای اسپانیا (۷۳.۵ درصد) و پرتغال (۷۱.۱ درصد) در رده‌های بعدی هستند.

نروژ، رومانی و فرانسه نیز نرخ نفوذ فیبر نوری بالای ۵۰ درصد دارند.

به گفته FTTH Council Europe، مجموعا ۲۱۹ میلیون خانوار در اروپا تحت پوشش فیبرنوری هستند که نرخ نفوذ ۶۲.۳ درصدی را نشان می‌دهد و ۵۰ درصد این خانواده‌ها نیز به اینترنت FTTH متصل شدند.

امریکا، وضعیت اصلا خوب نیست

برخلاف انتظار، امریکا از نظر توسعه فیبر نوری در وضعیت خوبی قرار ندارد. در سال ۲۰۲۳ و با رشد ۱۳ درصد پوشش فیبرنوری این کشور، تازه ۶۳ میلیون خانواده به FTTH وصل شدند.

تعداد کل منازلی که به اینترنت فیبر نوری وصل هستند؛ ۴۵.۴ درصد است. در امریکا، تنوع اینترنت ثابت بسیار بالا و سرویس‌های متعددی توسط شرکت‌های مختلف داده می‌شود.

فیبر نوری در کل جهان

موسسه تحلیل‌گر بازار Global Industry Analysts در گزارشی که ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ منتشر کرده؛ می‌گوید بازار جهانی سرویس‌های FTTx در پایان سال ۲۰۲۲ به حجمی معادل ۱۶.۴ میلیارد دلار رسیده است.

اینموسسه پیش‌بینی کرده ارزش بازار اینترنت فیبر نوری خانگی در سال ۲۰۳۰ به نرخ رشد مرکب سالیانه ۸.۴ درصدی، به حجم ۳۱.۳ میلیارد دلار برسد.

چیم، سریع‌ترین نرخ رشد فیبر نوری را در سال‌های آتی خواهد داشت و کشورهایی مانند ژاپن و کانادا پایین‌ترین رشد را تجربه می‌کنند. کشور آلمان هم نرخ رشد مرکب خوبی معادل ۷.۴ درصد خواهد داشت.

فیبر نوری آسیا

سهم فیبر نوری در ایران

در اواخر دی ماه ۱۴۰۲، به گزارش سایت iranftth.ir، حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش فیبر نوری هستند و از این تعداد، حدود ۵۱۲ هزار نفر به اینترنت FTTH وصل شدند.

یعنی چیزی حدود ۱۵ درصد کل خانوارها تا کنون زیر پوشش فیبر نوری رفتند و در مقایسه با آمار کل کاربران اینترنت ثابت، سهم فیبر نوری زیر ۱۰ درصد است.

دولت ایران، پروژه ملی فیبر نوری را در سال ۱۴۰۱ کلید زده و می‌خواهد تا پایان سال ۱۴۰۳، حدود ۲۰ میلیون خانوار را زیر پوشش فیبر نوری ببرد.

به عبارتی، ۸۰ درصد از ۲۵ میلیون خانواری که پیش‌بینی شده در ایران زندگی می‌کنند.

این پروژه تا کنون ۲۶ درصد پیشرفت داشته است و امید زیادی می‌رود پس از یکی دو سال، وضعیت اینترنت ثابت ایران که کنون در رتبه ۱۵۴ در میان ۱۸۱ کشور جهان است؛ بهبود پیدا کند.

مناطق تحت پوشش فیبر نوری و جدول شهرهای دارای فیبر نوری نشان می‌دهد حدود ۱۶۰۰ شهر قرار است زیر پوشش FTTH بروند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. درود بابت مقاله خوبتان
    البته باید به تفاوت وسعت کشورها و از آن مهم تر وجود موانع طبیعی نظیر کوهستان های بلند،دره ها،‌رودخانه ها،جنگل و …. هم در این آمارها دقت کرد،به عنوان مثال فیبرکشی در قطر و امارات بسیار راحت تر از کشورهایی پهناور مثل آمریکا و تا حدی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا