فناوری

آخرین وضعیت اینترنت ایران: ۹۰ میلیون مشترک اینترنت موبایل و کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت

گزارش رگولاتوری از سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ منتشر شد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ ارتباطات و اینترنت کشور را منتشر کرد. گزارشی که باز نشان از برتری اینترنت موبایل و افزایش ضریب نفوذ آن خبر می‌دهد و البته باز آب رفتن پورت‌های اینترنت ثابت و لاغرتر شدن این نسل از اینترنت برای کاربران ایرانی!

براساس گزارش رگولاتوری، تعداد مشترکین اینترنت موبایل از ۹۰ میلیون مشترک عبور کرده است و ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران در پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به ۱۵۶.۶۴ درصد رسیده است. ضریب نفوذ ارتباطات سیار در ایران هم به ۱۰۶.۳۴ درصد رسیده است اما ضریب نفوذ اینترنت ثابت کاهش داشته و به ۱۲.۵۵ درصد رسیده است.

وضعیت تلفن همراه

جمع کل سیم‌کارت‌هایی که به مشترکان تا پایان شهریور ۱۴۰۰ واگذار شده است برابر با ۲۰۷ میلیون و ۷۵۲هزار و ۹۲۴ مورد است که باعث افزایش ۱.۵ درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه به نسبت سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ می‌شود.

کماکان همراه اول بیشترین مشترک را با ۱۰۳.۷۰۸.۰۶۳ خط سیم‌کارت در اختیار دارد. نزدیک به ۵۳ درصد کاربران شبکه تلفن همراه متعلق به همراه اول هستند. ایرانسل با ۴۲.۵ درصد و رایتل با ۳.۹ درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد. جدول زیر، وضعیت سیم‌کارت‌ها و مشترکان فعال هر سه اپراتور را نشان می‌دهد:

جالب است در گزارش رگولاتوری آمده هنوز نزدیک به ۴۴ سایت ۲G در کشور فعال هستند. برای ۳G نزدیک به ۳۸ هزار سایت و برای ۴G تعداد سایت‌های فعال نصب شده اپراتورها به مرز ۳۴ هزار سایت می‌رسد:

برای کشوری که می‌خواهند به سوی ۵G حرکت کند؛ اصلا مناسب نیست هنوز سایت ۲G فعال داشته باشد و تعداد این سایت‌ها بیشتر از سایت‌های ۳G و ۴G باشند. در بسیاری از کشورهای جهان، سایت‌های ۳G نیز خاموش شدند و فقط سایت‌های ۴G روشن هستند.

از نظر پوشش‌دهی جمیعت کشور، همراه اول در رتبه نخست با پوشش‌دهی ۹۶.۵ درصدی قرار دارد و پس از آن ایرانسل نیز با ۸۷.۲۱ و رایتل با پوشش ۵۶.۹ درصدی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همراه اول در حال حاضر با تحت پوشش قرار دادن ۸۲هزار و ۱۴۶ کیلومتر از جاده‌های کشور، در رتبه نخست جدول قرار گرفته است:

بیشترین پوشش‌دهی همراه اول مربوط به استان تهران با ۹۹ درصد و کمترین پوشش‌دهی متعلق به استان سیستان و بلوچستان با ۵۴ درصد است. ایرانسل هم بیشترین پوشش‌دهی را در استان قم و کمترین پوشش‌دهی را در استان کردستان دارد. براساس گزارش رگولاتوری کاربران همراه اول، ایرانسل و رایتل در شش ماه اول ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۵۱ میلیارد، ۲۱ میلیارد و ۱.۷ میلیارد پیامک ارسال و دریافت کرده‌اند.

وضعیت اینترنت موبایل و ثابت

به گزارش رگولاتوری، تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰، جمع تعداد پورت‌های اینترنت ثابت خانگی و تجاری کشور کمی بیش از ۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار پورت است. این تعداد مشترک شامل اینترنت‌های وای‌فای، ADSL و VDSL و TD-LTE و FTTH می‌شود. سهم اینترنت‌های ADSL و VDSL بیشتر از سایر انواع اینترنت ثابت باندپهن است و البته که سهم اینترنت ADSL بسیار بیشتر از سهم VDSL است:

ضریب نفوذ اینترنت ثابت کشور در این بازه زمانی به ۱۲.۵۵ درصد رسیده است که نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ کمی کاهش داشته است و شاهد هیچ افزایشی نبودیم. به این معنی که کاربران اینترنت در ایران از اینترنت ثابت به سوی اینترنت موبایل کوچ می‌کنند.

اما ضریب نفوذ اینترنت موبایل در کشور به ۱۰۶.۳ درصد رسیده است و بیش از ۹۰ میلیون مشترک اینترنت موبایل وجود دارد که از این تعداد ۵۳ درصد آن‌ها کاربر همراه اول، ۴۲ درصد کاربر ایرانسل و ۴ درصد نیز کاربر رایتل هستند.

در همه‌جای دنیا، به اینترنت ثابت بیشتر از اینترنت موبایل اهمیت داده می‌شود و کاربران اینترنت ثابت بیشتر هستند ولی در ایران یک رویه برعکس را شاهد هستیم و هر کاربر چندین مودم و دستگاه متصل به اینترنت موبایل دارد ولی اینترنت ثابت که زیرساخت و شاکله اصلی اینترنت کشور است؛ بسیار ضعیف بوده و اصلا در دسترس نیست.

وضعیت تلفن ثابت

در شهریور ۱۴۰۰، ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور همان ۳۴.۴۲ درصد باقی مانده است و نسبت به بهار ۱۴۰۰ هیچ تغییری ندارد:

در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۱۸۱ خطوط دایر ثابت در کشور اعم از خطوط مخابرات، FCPها و Servco وجود دارد و البته ۳۸ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۳۴۳ خط تلفن به طوری کلی در کشور ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد با وجود افزایش تعداد خطوط دایر ثابت، تعداد کل خطوط تلفن در کشور کاهش داشته است. این کاهش بیشتر مربوط به شرکت مخابرات ایران است.

جالب است بدانید حدود ۲۷ درصد از خطوط شرکت مخابرات ایران به شهروندان تهرانی اختصاص داده شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا