فناوری

همراه اول از باند فرکانسی ۲۳۰۰ رونمایی کرد: اتصال مردم با گوشی به سایت‌های TD-LTE

عبور ترافیک روزانه همراه اول از ۱۸.۵ پتابایت

همراه اول از نخستین سایت TDLTE خود روی لایه فرکانسی جدید ۲۳۰۰ مگاهرتز در مرکز مخابراتی شهید کاظمیان رونمایی کرد.

همراه اول، چند روز پس از ایرانسل، سراغ استفاده از لایه فرکانسی جدید ۲۳۰۰ رفت تا بتواند ظرفیت شبکه باندپهن موبایل خود را افزایش دهد. همراه اول می‌گوید مشتریان این اپراتور می‌توانند با گوشی تلفن همراه خود به این باند فرکانسی وصل شوند.

«مرتضی طاهری‌بخش»، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول اعلام کرد چهارشنبه هفته گذشته، لایه جدید فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز همراه اول راه‌اندازی شده است.

«طاهری‌بخش» در این رابطه می‌گوید:

بعد از صدور پروانه بهره‌برداری از باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بلافاصله به سمت تأمین تجهیزات و تشکیل تیم‌های داخلی با اهداف «توسعه ظرفیت شبکه پهن باند نسل چهارم» و «راه‌اندازی سایت‌های ارتباطی روی لایه فرکانسی جدید» رفتیم. لذا توانستیم نخستین سایت TD-LTE مبتنی بر باند ۲۳۰۰ مگاهرتز تهران را در مرکز شهید کاظمیان راه‌اندازی کنیم.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول می‌گوید در دوران پاندمی کرونا، حجم ترافیک روزانه همراه اول سه برابر شده و به مرز ۱۸.۵ پتابایت رسیده است. او اشاره می‌کند همراه اول به تدریج تجهیزات جدید TD-LTE را روی سایت‌های FDD خود نصب می‌کند تا بتواند از لایه فرکانسی جدید برای افزایش ظرفیت شبکه استفاده کند.

او می‌گوید همراه اول کل برنامه‌اش را برای سال ۱۴۰۱ طرح‌ریزی کرده است تا بتواند کل سایت‌های FDD خود را برای لایه فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز مجهز کند. براساس گفته‌های ایشان، همراه اول تا دی ماه سال ۱۴۰۱، حدود ۱۸۰۰ سایت خود را به تجهیزات فرکانس ۲۳۰۰ و باند ۴۰ تی دی ال تی ای مجهز می‌کند و مردم می‌توانند در این سایت‌ها به فرکانس ۲۳۰۰ وصل شوند.

«طاهری‌بخش» در ارتباط با این مسئله که کاربران چگونه می‌توانند از فرکانس ۲۳۰۰ استفاده کنند هم گفت:

هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد گوشی‌های فعلی که در اختیار مشتریان این اپراتور قرار دارند امکان استفاده از این باند فرکانسی را دارند.

تیر ماه سال جاری، مزایده باند فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز برگزار شد و یک تکه ۴۰ مگاهرتزی آن در اختیار ایرانسل و همراه اول قرار گرفت. چند روز پیش، ایرانسل هم از اولین سایت مجهز به لایه فرکانسی ۲۳۰۰ خود رونمایی کرد. 

فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز یا باند ۴۰ روی شبکه‌های ارتباطی نسل چهارم TD-LTE قرار دارد و اینک همراه اول و ایرانسل از آن برای افزایش ظرفیت شبکه موبایل خود استفاده می‌کنند. اسمارت‌فون‌هایی که از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کنند؛ می‌توانند با سیم‌کارت‌های معمولی خود به سایت‌های مجهز به لایه فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز وصل شده و مکالمه تلفنی، پیامک و اینترنت استفاده کنند.

همراه اول جزئیات بیشتری درباره نحوه استفاده از فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز نداده است و مثلا نمی‌دانیم آیا مشترکان مبین‌نت هم می‌توانند با سیم‌کارت‌های TDLTE خود به این فرکانس برای استفاده از اینترنت وصل شوند یا خیر!

در ایرانسل، هم با گوشی موبایل و هم با مودم می‌توان به باند ۴۰ وصل شد و مکالمه، پیامک و اینترنت داشت!

افزوده شدن لایه فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به ظرفیت شبکه موبایل، در درازمدت یک ساله می‌تواند روی سرعت و کیفیت اینترنت و ارتباطات موبایل تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫5 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      خیر هنوز نمی‌توانید از سیم‌کارت TDLTE روی گوشی استفاده کنید چون برای سیم‌کارت‌های TDLTE مکالمه و پیامک بسته است.
      روی همان سیم‌کارت معمولی گوشی می‌توانید از باند ۴۰ استفاده کنید

  1. سلام
    ممنون از مقاله های خوبتون کاش مینوشتید که کشورهای دیگه هم از چه فرکانس هایی برای اینترنت موبایل استفاده میکنن

    آیا این فرکانسی که همراه اول و ایرانسل استفاده میکنن یه حرکت من درآوردیه و چند سال دیگه میشه مثل فرکانس های td lte ایرانسل و مبین نت که برای نسل پنجم باید کنار برن یا حرکت خوبیه؟

    مثلا ایا استفاده از فرکانس tdd برای ارائه خدمات در fdd مناسبه؟؟

    مثلا تو امریکا، اروپا یا هر کشور با وسعت ایران هم از این دست فرکانس ها و باندها استفاده میشه؟

    1. از tdd برای ارائه خدمات تو آمریکا هم استفاده میشه البته اونجا موضوع صدا و سیما مطرح نیست از فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ هم استفاده میکنن چون برد بیشتر کیفیت بهتری داره. تو ویکی پدیا میتونید هم fdd و tdd و هم فرکانس اپراتور های مختلف در کشور های مختلف رو ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا