فناوری

۴ ویژگی ارتباطی پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۵۵ که ما را ذوق‌زده کرده است

دو روز پیش، خبر معرفی پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام را دادیم ولی اطلاعات زیادی درباره مشخصات فنی و ویژگی‌های آن منتشر نشده بود.

حالا، شرکت کوالکام در کنفرانس خبری خود به طور کامل این پردازنده را معرفی کرد تا بفهمیم با قوی‌ترین، سریع‌ترین، پیچیده‌ترین و مجهزترین پردازنده موبایل دنیا روبرو هستیم. پردازنده‌ای که بیش از تصور همه، به ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی مجهز شده است و از هم‌اکنون همه دنیا برای اولین اسمارت‌فون مجهز به این پردازنده لحظه‌شماری می‌کند.

اسنپدراگون ۸۵۵ در حوزه شبکه و ارتباطات بی‌سیم یک انقلاب بزرگ در دنیای موبایل محسوب می‌شود و قبل مقایسه با پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ یا پردازنده‌ کرین ۹۷۰ هواوی نیست. با ما همراه باشید تا بگوییم چرا از معرفی اسنپدراگون ۸۵۵ این‌قدر ذوق‌زده و هیجان‌زده هستیم:

وای‌فای ۶

در حالی‌که تراشه قبلی کوالکام از وای‌فای ۵ یا همان استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کرد؛ تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ به وای‌فای ۶ به‌روزرسانی شده است.

وای‌فای ۶ یا همان استاندارد ۸۰۲.۱۱x جدیدترین نسخه از استاندارد شبکه‌های وای‌فای است که سرعت انتقال اطلاعات روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را به مرز ۵ گیگابیت می‌رساند. 

کوالکام می‌گوید این پردازنده روی وای‌فای از MIMO 8×8 پشتیبانی می‌کند و نسبت به وای‌فای AC بهبودهای زیادی پیدا کرده است. به طور مثال، تراشه ۸۵۵ می‌تواند با چندین دستگاه به طور همزمان استریم دیتای با سرعت‌های بالای یک گیگابیت داشته باشد.

اولین روترهای بی‌سیم و محصولات وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۹ وارد بازار می‌شوند و طبیعی است اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه می‌توانند اولین دستگاه‌هایی باشند که با این روترها روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ax متصل شوند.

وای‌گیگ ۸۰۲.۱۱ay

اسنپدراگون ۸۵۵ اولین پردازنده موبایل با پشتیبانی از استاندارد نسل جدید Wi-Gig است. Wi-Gig یا همان استاندارد ۸۰۲.۱۱ay روی فرکانس نزدیک ۶۰ گیگاهرتز کار می‌کند و می‌تواند سرعت انتقال اطلاعات را به مرز ۱۰ گیگابیت برساند.

استاندارد ۸۰۲.۱۱ay نسل بعدی استاندارد ۸۰۲.۱۱ad است و اجازه می‌دهد با روترهای بی‌سیم و دیگر دستگاه‌ها از فاصله نزدیک زیر چند متر سریع‌ترین انتقال اطلاعات را داشته باشد.

احتمالا کاربران به‌زودی نمی‌توانند از این ویژگی تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده کنند چون باید منتظر ورود تجهیزات این استاندارد به بازار و فراگیر شدن آن‌ها باشند.

مودم ۴G LTE Cat 20

کوالکام در فوریه امسال از مودم LTE X24 رونمایی کرد. اولین مودم LTE دنیا در رده LTE Cat 20 و سرعت ۲ گیگابیت بر ثانیه.

حالا این مودم هم به تراشه اسنپدراگون افزوده شده است تا اسمارت‌فون‌های مجهز به این پردازنده علاوه بر شبکه‌های موبایل ۵G، از سریع‌ترین شبکه ۴G دنیا هم سود ببرند.

سرعت آپلود این مودم ۳۶۶ مگابیت است و از MIMO 4×4 روی شبکه‌های موبایل پشتیبانی می‌کند. البته، این مودم از تجمیع فرکانس ۷ فرکانس پشتیبانی می‌مکند تا کارایی و سرعت فوق‌العاده برای کاربران مهیا شود. 

کوالکام می‌گوید با این مودم یک فیلم ۷ گیگابایتی Ultra HD روی نت‌فلیکس تنها در ۲۸ ثانیه دانلود می‌شود.

شبکه‌های ۵G و ۵G NR

بزرگ‌ترین ویژگی و به‌روزرسانی تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ به ۵G برمی‌گردد. کوالکام با ادغام دو مودم و تراشه ۵G موفق شده از انواع فرکانس‌ها و مشخصات شبکه‌های ۵G استاندارد و غیراستاندارد پشتیبانی کند.

این تراشه از فرکانس‌های میلی‌متری پشتیبانی کرده و اولین تراشه تجاری دنیا روی ۵G با سرعت‌های چند گیگابیت است. در این تراشه از مودم X50 استفاده شده است که به گفته خود کوالکام کاربران می‌توانند از سرعتی ۲۰ برابر شبکه‌های LTE سود ببرند.

اولین اسمارت‌فون‌ها

گفته می‌شود سامسونگ گلکسی اس ۱۰ و یک گوشی از وان‌پلاس اولین اسمارت‌فون‌های دنیا با پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ خواهند بود. تصور کنید گلکسی اس ۱۰ را در دست بگیرید در حالی‌که به شبکه‌های ۵G متصل می‌شود؛ به شبکه‌های ۴G LTE با سرعت ۲ گیگابیت متصل است؛ از وای‌فای ۶ با سرعت بسیار بالا سود می‌برد و به وای‌گیگ هم مجهز شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا